در سومین همایش سراسری قضات؛

جهانگیری: آینده و اقتصاد کشور بسیار خوب و درخشان خواهد بود

جهانگیری: آینده و اقتصاد کشور بسیار خوب و درخشان خواهد بود

تهران- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت : آینده کشور ، اقتصاد و سرمایه گذاری در کشور بسیار خوب و درخشان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری بعد از ظهر امروز -سه شنبه- در سومین همایش سراسری قضات دادسراهای عمومی و انقلاب تهران در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی با بیان این که از دوران سخت عبور کردیم تاکید کرد: روزهای روشن تری پیش رو خواهیم داشت.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این که سال ٩٤ از نظر اقتصادی سخت ترین سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود گفت: این دوران به فضل الهی گذشت.
جهانگیری ادامه داد که در بهمن ماه امسال ٤٠٠ هزار بشکه نفت بیشتر فروختیم و افزود به یاری خدا در فروردین و اردیبهشت ماه آن را به مرز یک میلیون بشکه خواهیم رساند.
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد : اگر می خواهیم در مبارزه با مفاسد جدی باشیم نباید بگوییم این فرد یا آن فرد خط قرمز من است.
معاون اول رییس جمهور گفت: ما طی دو سال گذشته توانسته ایم در یک مذاکره سخت، فشرده و جدی، امروز به نقطه ای برسیم که تحریمی پیش روی کشورمان نباشد.
جهانگیری در تبیین وضعیت کشور گفت: هرکدام از ما وظیفه ای داریم و آن چه که مهم است اداره کشور به صورت مطلوب است تا نظام به اهدافش برسد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد که حتی همین که سه قوه از هم مستقل هستند بحث های زیادی را در پی دارد و افزود: یقینا این قوا باید در جهت هدف واحدی حرکت کنند و این نظام باید خوب اداره شود و همچنین مردم بدانند که در این نظام زندگی بهتری را دارند.
جهانگیری با بیان این که پس از انقلاب همیشه در دوران های ویژه و خاصی قرار داشته ایم تصریح کرد: سال 92 برای کشورمان از هر جهت سال ویژه ای بود.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که از اول انقلاب به جز هشت سالی که آقای احمدی نژاد مرخصی داد، همیشه در مسئولیت هایی از قبیل نمایندگی مجلس، وزارت و اجرایی کشور بوده است گفت: در هیچ مقطعی از کشور این چنین جریانات سیاسی و چهره های سیاسی در مقابل هم قرار نگرفته بودند و یگانگی وحدت کشور مورد آسیب قرار نگرفته بود.
وی تصریح کرد که در بخش بین الملل نیز وضعیت خیلی دشواری داشتیم و گفت: امروز حدود دو و نیم سال از آن شرایط می گذرد و به نظرم کشور ما شرایط خوبی را پیدا کرده است و انسجام داخلی در درون نظام صورت گرفته است.
جهانگیری ادامه داد : ما هیچ موضوع مهمی را در این دو و نیم سال نداشته ایم که بخواهیم اجرا کنیم و در مجلس و قوه قضاییه همکاری با ما نشود و در واقع این انسجام و تدبیر کمک کرده که ما به شرایطی برسیم تا مشکلات را حل کنیم.
وی گفت: امکان دارد که تحریم ها کامل از بین نرفته باشد، ولی خیلی از بخش های آن اجرا شده است.
جهانگیری در ادامه تصریح کرد که با این که تحریم های ما لغو شده، ولی هنوز موفق نشده ایم پول خودمان را از هند به کشور بیاوریم و گفت: تا حرف هم می زنیم آن ها می گویند که بانک های ما از بانک های آمریکایی می ترسند.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این که پس از ابلاغ برنامه 20 ساله انتظار عمومی در بخش اقتصادی این بود که باید بهترین اقتصاد در کشور حاکم باشد، گفت: در سال 92 با وجود تحریم ها، سال سختی را داشتیم.
وی افزود: در سال 84 مقام معظم رهبری یک آینده 20 ساله را برای کشورمان ترسیم کردند و اکنون که بیش از 10 سال از آن سند گذشته و همه اصرار داریم که باید این سند تحقق یابد، ولی زمانی که به نیمه کار رسیدیم دیدیم که چند برابر منابعی که باید صرف می شد، صرف شده است و همچنین ارزیابی ها نشان می دهد که از چشم انداز و اهداف موردنظرآن فاصله زیادی داریم.
جهانگیری گفت: طبق سند چشم انداز توسعه قرار بود رشد اقتصادی کشور 8 درصد باشد اما اکنون که 10 سال از زمان ابلاغ سند مزبور می گذرد رشد اقتصادی کشور تنها 2.6 بوده است و میزان بهره وری نیز منفی شده است.
وی تصریح کرد: برگرداندن ریل قطار اداره کشور به ریل اصلی خودش، نیازمند کار کارشناسی است.
جهانگیری با بیان اینکه در دو سال و نیم که دولت یازدهم به روی کار آمده دستاوردهای زیادی را کسب کرده است گفت: ما در دولت یازدهم چکیده مدیریت کشور را به صحنه فعالیت آوردیم و از افراد توانمند با هر گرایش سیاسی درخواست کردیم که برای پیشرفت کشور به میدان بیایند.
وی ادامه داد که در دو سال و نیم اخیر در نظام تصمیم گیری کشور انسجام زیادی شکل گرفته است و افزود: در این مدت هیچ موضوعی نبوده است که دولت بخواهد آن را اجرا کند و با سایر قوا و نیروهای مسلح هماهنگ نباشد.
جهانگیری به اقدام دولت در لغو قطعنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت: آقای خرازی وزیر اسبق امور خارجه به من گفت که لغو قطعنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل نیازمند تغییر دو دوره رییس جمهوری یعنی گذشت شانزده سال است، اما ما در طی دو سال توانستیم با انجام مذاکرات فشرده به نقطه ای برسیم که بگوییم تحریم ها رفع شده است.
جهانگیری با تاکید بر این که در بخش اقتصادی دستاوردهای خوبی داشتیم گفت: در سال 89 ، دلار هزار تومان بود که ظرف مدت کوتاهی به 3900 تومان افزایش یافت.
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: با پایین آمدن قیمت نفت در سال 94، روسیه، آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس دچار مشکلاتی شدند و ارزش پول ملی با تغییرات جدی رو به رو شد، ولی برای ایران که در تحریم بود مردم احساس نکردند که تلاطمی در اقتصاد به وجود آمده است. وی افزود: بخشی از آن، نتیجه سیاست گذاری ها و بخش دیگر اعتمادی است که مردم به این سیاست ها دارند.
جهانگیری با بیان اینکه در بخش اقتصادی، امروز آرامشی به وجود آمده است، گفت: از دوره آقای هاشمی رفسنجانی، بحث آب های مرزی را داشتیم و سال آینده تقریبا موضوع این پرونده جمع می شود.
وی در ادامه به اهتمام دولت برای اتمام پروژه های نیمه تمام اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت یازدهم به روی کار آمد با توجه به حجم بالای پروژه های ناتمام، از مقام معظم رهبری در خواست کردیم که اجازه برداشت 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای دولت صادر کند و ایشان نیز این کار را انجام دادند و ما امیدواریم که در سال 95 بتوانیم تمام پروژه های ناتمام را به اتمام برسانیم.
جهانگیری همچنین با بیان اینکه به دلیل عدم سرمایه گذاری در طرح های پارس جنوبی چند 10 میلیارد متر مکعب گاز این مملکت توسط کشور همسایه برداشته شد، تصریح کرد: دولت توانسته برداشت ایران از پارس جنوبی را به 20 میلیون متر مکعب افزایش دهد و امیدواریم که ظرف دو سال آینده بتوانیم میزان برداشت خود از پارس جنوبی را به (اندازه برداشت) قطر برسانیم.
وی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه در بسیاری از موارد حرف اول را می زند گفت: اقتدار امروز ایران نتیجه مدیریت مقام معظم رهبری و تلاش های نیروهای مسلح است؛ اما این اقتدار نیازمند است که با یک اقتدار اقتصادی نیز همراه شود.
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه برای اشتغالزایی و رونق تولید باید جذب سرمایه گذاری در کشور صورت گیرد اظهار کرد: برای جذب بیشتر سرمایه گذاری در کشور راهی جز تامین امنیت سرمایه گذاری نداریم و در این مسیر قوه قضائیه حرف اول را می زند.
وی در ادامه با اشاره به اهتمام دولت به مبارزه با فساد گفت: امروز خوشبختانه در دولت و قوه قضائیه برای مقابله با فساد اراده جدی صورت گرفته است و مسئولان قوه قضائیه اعم از معاون اول، دادستانی تهران و بازرسی کل کشور با اراده و انگیزه بالایی در جلسات مبارزه با فساد شرکت می کنند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: طبق اصل 44 قانون اساسی بخش خصوصی باید پولدار شود و هیچ کس نمی تواند نقصی برای سرمایه گذاری کسی فراهم کند.
جهانگیری همچنین با بیان اینکه دولت در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی حساسیت دارد گفت: باید در این زمینه که نه به مسئولان نظام تهمت زده شود و نه در برخورد با مفاسد اقتصادی به سبب گرایشات سیاسی چشم پوشی صورت گیرد، یک توازن ایجاد شود.
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه تنگناهای مالی امسال، دستگاه قضایی را نیز اذیت کرد گفت: ما در دولت به اهمیت قوه قضائیه واقف هستیم و دغدغه های مقامات و مسئولان این قوه را درک می کنیم و متقابلا مسئولان قوه قضائیه نیز تنگناهای دولت را می دانند.
وی در ادامه با اشاره به تفاهماتی که میان دولت و قوه قضائیه وجود دارد گفت: میان دولت و قوه قضائیه در بخش هایی همچون پیگیری معوقات بانکی، پیگیری پرونده های مربوط به زمین خواری و موسسات غیرمجاز تفاهم وجود دارد و دادسرای تهران نیز در بحث موسسات غیرمجاز بسیار خوب عمل کرد.
وی افزود: در مبارزه با فساد کسی نباید فکر کند که محدودیت و خط قرمزی دارد. البته ناگفته نماند ما باید از آبروی مسئولین حفاظت کنیم و بی جهت به آن ها اتهام نزنیم.
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قبول داریم که امسال همه دستگاه ها در تنگنا هستند و گفت: درواقع سال 94 از نظر اقتصادی سخت ترین سال بعد از پیروزی انقلاب بوده است. ما در ماه هایی از سال آن قدر دغدغه داشته ایم که حتی نمی توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم ؛ البته این دوران سخت هم گذشته است.
جهانگیری با بیان این که در سال 93 ، هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داشتیم که رقم خوبی نیست و یکی از جاهایی که بیشترین ضربه را به ما زده ، بحث زمین است، گفت: انتظار داریم که زمان رسیدگی به پرونده های مربوط به زمین کوتاه تر شود.
جهانگیری ادامه داد که دادسرای تهران در برخورد با موسسات غیرمجاز بسیار خوب عمل کرده است. وی در پایان از همکاری قوه قضائیه با دولت تشکرکرد.
در ادامه این همایش از 15 قاضی و 10 کارمند دستگاه قضایی تقدیر شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا