1700میلیاردریال برای اجرا وتکمیل پروژه های عمرانی منطقه آزاد ارس اختصاص یافت

1700میلیاردریال برای اجرا وتکمیل پروژه های عمرانی منطقه آزاد ارس اختصاص یافت

تهران- ایرنا- مدیرعامل منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس از اختصاص یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی منطقه آزاد ارس خبر داد و افزود: بیش از یک هزار و 600 میلیارد ریال امسال برای تکمیل و اجرای بیش از 43 پروژه عمرانی هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن عرب باغی امروز (سه شنبه) در یک نشست خبری افزود: باتوجه به موقعیت ویژه منطقه آزاد ارس که از طریق کشورهای ارمنستان، گرجستان و آذربایجان می توانیم به کشورهای CIS دسترسی داشته باشیم، این منطقه یکی از سرمایه پذیرترین منطقه آزاد لقب گرفته و توانسته 38 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری جذب کند.
وی در رابطه با توسعه سرمایه گذاری در این منطقه گفت: باید طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم از فرصت های پیش آمده در مناسبات روسیه و ترکیه بهره بگیریم و صادرات محصولات ایران را به کشور روسیه افزایش دهیم.
وی افزود: روسیه از ابتدا برای ایران همیشه به عنوان یک فرصت اقتصادی مطرح بوده و ما با آمادگی قبلی توانسته ایم برنامه ریزی هایی برای توسعه روابط تجاری، اقتصادی با این کشور داشته باشیم اما شرایط کنونی سبب شده برنامه ریزی های ما را با موفقیت بیشتری به پیش ببرد.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس یادآورشد: این منطقه به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای حمل و نقل بین المللی، همسایگی با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان، نزدیکی به کشور ترکیه (به عنوان پل ارتباطی با اروپا) و نزدیکی به کشورهای حوزه قفقاز، پتانسیل های بسیاری برای تبدیل شدن به منطقه ای تاثیرگذار در اقتصاد ملی را دارد.
وی افزود: همچنین وجود راه آهن و جاده های ترانزیتی، گمرک، انبارهای دپوی کالا، معافیت گمرکی داخل منطقه، تسهیلات تفکیک و ترخیص کالا به داخل کشور می تواند با توسعه بخش صنعت و صادرات به رشد اقتصادی منطقه و کشور کمک کند.
عرب باغی افزود: بهره مندی از ظرفیت ها و مشوق های قانونی برای جذب سرمایه و توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا موجب شده که تولیدات صنعتی و معدنی شامل نفت و پتروشیمی، سلولزی، نساجی، خودرو و نیروی محرکه، صنایع دارویی و شیمیایی و صنایع فولاد، استفاده از فن آوری های سازگار با محیط زیست، توسعه صنایع در حوزه های بازیافت و انرژی، اهداف کمی و کیفی منطقه آزاد ارس در حوزه صنعت را مورد توجه قرار دهد.
وی ادامه داد: با توجه به سهم بالای بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی منطقه ارس، می توان نتیجه گرفت که این منطقه با استفاده درست از مزیت های رقابتی و ایجاد زیرساخت های لازم برای رونق و توسعه تولید و صنعت، گام های موثری در جهت تحقق سیاست های اقتصادی کشور برداشته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی را 59 درصد عنوان کرد و افزود: رشد صنعت این منطقه بر اساس آمارهای رسمی بیش از 6 درصد محاسبه شده است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در ارس گفت: در حال حاضر 325 شرکت تولیدی و صنعتی در حال ساخت است و 310 شرکت نیز در حوزه تولید، صنعت و صادرات فعال هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: 46 پروژه عمرانی، زیربنایی، تولیدی، گردشگری و فرهنگی با اعتبار یک هزار و 656 میلیارد ریال در منطقه آزاد ارس به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به صدور پروانه برای 125 واحد صنعتی منطقه ارس در رشته های مختلف گفت: بهره برداری از 115 پروژه عمرانی از 125 واحد صنعتی به ارزش 1260 میلیارد ریال از طریق درآمدهای سازمان منطقه آزاد ارس بیانگر بسترسازی برای رسیدن به اقتصادی پویا و پایدار در شمال غرب ایران است.
عرب باغی یادآور شد: در بخش تجارت منطقه به ویژه در بخش صادرات توانسته ام به رشد 3.5 درصدی برسیم
وی با اشار به حضور بیش از 6 میلیون گردشگر به این منطقه گفت: سالانه میلیون ها گردشگر (فرهنگی، سلامت، تجاری، تفریحی) از منطقه سبب توسعه صنعت گردشگری منطقه و تزریق منابع ارزی قابل توجه به اقتصاد کشور شده است.
رئیس هیات مدیره منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس با اشاره به ایجاد تحول در حوزه های زیرساختی ارس گفت: برای سهولت تردد گردشگران و تسریع در حمل و نقل کالا زیرساخت های حمل و نقلی ارس در بخش های جاده ای، ریلی و فرودگاهی در حال تحول اساسی است.
وی افزود: برون رفت از وابستگی اقتصاد ایران به نفت و افزایش تولید ملی و صادرات غیرنفتی و اتکا به درآمدهای پایدار، فائق آمدن بر بحران های مالی، اقتصادی و سیاسی و تحقق اقتصاد متکی به دانش و فناوری و پویا و پیشرو، هدف اصلی سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم است و مناطق آزاد بهترین گزینه برای الگوسازی این امر هستند.
به گفته عرب باغی، مناطق آزاد ایران با بهره گیری از قوانین به روز و الگوگیری از فرآیندهای تجارت آزاد در کشورهای توسعه یافته، زمینه های مناسبی برای جذب سرمایه های سرگردان کشورها به ویژه کشورهای اروپایی که با رکود اقتصادی همراه شده اند، فراهم کند.
وی افزود: با توجه به نتیجه مثبت مذاکرات هسته ای، آغاز دوران شکوفایی اقتصاد و وجود زمینه های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد، بررسی و اتخاذ تدابیر آسان برای بهره مندی از پتانسیل های بالقوه این مناطق ضروری به نظر می رسد و گامی برای تجارت آزاد و تجربه شیوه های نوین ارتباط اقتصادی تلقی می شود.
وی شرط مهم سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تولید محصول با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی برای صدور و حضور در بازارهای بین المللی دانست و افزود:
تبلیغات رسانه ای و نقش رسانه ها در تبیین واقعیت های مناطق آزاد یک اصل مهم برای جذب سرمایه هاست.
عرب باغی، همچنین از فعالیت 32 شرکت تولیدی خارجی در ارس خبر داد و گفت: سرمایه گذاری های مشترک ایرانی و خارجی و یا 100 درصد خارجی با هدف تولید کالاهای معتبر جهان در منطقه آزاد ارس مورد حمایت بوده و در این زمینه گفت وگوهایی با سفیران و سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی انجام داده ایم.
وی با اشاره لزوم ایجاد شعب بانک های خارجی در مناطق آزاد نیز گفت: یکی از مشکلات ما در بحث جذب سرمایه گذار نبود این شعب برای تسهیل امور مربوط به نقل و انتقال پول بود به طوری که نخستین پرسش سرمایه گذار برای ورود به منطقه و شروع کار این بود که سود حاصل از فعالیت خود را چگونه به کشورش منتقل کند و ما هم پاسخی برای انها نداشتیم.
وی افزود: پس از توافق هسته ای و گشایش درهای جدید به روی اقتصاد ایران و وجود همه زمینه های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد، به نظر می رسد مشکل تا حدودی برطرف شده است.
وی سرمایه گذاری مشترک را موجب توسعه اقتصادی دو طرف دانست و افزود: ما از حضور سرمایه گذاران در این منطقه آزاد ارس استقبال می کنیم و با برنامه ریزی های انجام شده، مزایای این منطقه را به سرمایه گذاران معرفی می کنیم.
عرب باغی افزود: با وجود مشکلات بسیار در مسیر دستیابی به اهداف و برنامه ها و نیز تحریم های سنگین و مشکلات اقتصادی در سال های گذشته، منطقه آزاد ارس توانست با برنامه ریزی مناسب و تلاش سرمایه گذاران مسیرهای توسعه را ادامه داده و عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران را به خود اختصاص دهد.
منطقه آزاد ارس در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است .
این منطقه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در دوم شهریور 1382 برای تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات ایجاد شد و در اواخر شهریورماه 1383 آغاز به کار کرد.
به طور کلی؛ هدف از ایجاد مناطق آزاد در دنیا، زمینه سازی و ایجاد شرایط مناسب برای افزایش تولید و صدور کالاهای صنعتی از طریق راه یابی به بازارهای جهانی بر اساس اصول رقابت آزاد تعریف شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا