صمدی در گفت‌وگو با ماین نیوز:

نمی‌توان تحولی جدی برای بازار ۹۵ پیش‌بینی کرد

نمی‌توان تحولی جدی برای بازار ۹۵ پیش‌بینی کرد

گروه معادن - رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص بهبود وضعیت بازار و رونق در سال 1395 بیان کرد: رئیس هیات عامل ایمیدرو بازار داخلی را مبنای تحلیل خود قرار داده و با توجه به احداث کارخانه‌های جدید فولادی و فعالیت کارخانه‌های کنسانتره سنگ آهن در سال آینده، بازار داخلی سنگ آهن در سال 1395 را بازار خوب همراه با رونق پیش‌بینی کرده است.

سعید صمدی در گفت‌وگو با ماین نیوز افزود: سنگ آهن جزو یکی از حوزه‌های بخش معدن است که با حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل ارتباط داشته و با رونق بازار سال‌های گذشته خود توانست بخش عمده از فعالان بخش خصوصی را به سوی خود جذب کند. با توجه به حضور پررنگ بخش خصوصی در این حوزه، پیش‌بینی‌ها برای بازار آینده سنگ آهن باید دقیق و روشن باشد.

به گفته صمدی، نمی‌توان تحلیل‌ها را بدون دلیل ارائه داد زیرا بخش زیادی از فعالان بخش خصوصی در این حوزه مشغول به کار هستند.

وی افزود: بازار معادن فلزی پیش از آنکه تحت تاثیر بازار داخلی باشد، متاثر از اتفاقات رخ داده در بازار خارجی است. این موضوع به این معنا است که معادن فلزی متصل به بازارهای خارجی هستند و تحولات بازار خارجی تعیین‌کننده قیمت‌ها خواهد بود. همانطور که در سال‌های 92-91 درست در زمانی که بازار داخلی با رکود مواجه بود، سنگ آهن در بازار خارجی در نقطه اوج خود قرار گرفته بود.

صمدی با بیان این مطلب که در سال جاری و براساس آمارهای منتشر شده، حدود 17 میلیون تن فولاد در کشور تولید شده است، تصریح کرد: برای تولید این میزان فولاد طبق آمار ارئه شده از سوی شرکت ملی فولاد، 4.5 تا 5 میلیون تن قراضه آهن استفاده شده است. در مقابل خوراک تولید 12 تا 13 میلیون تن فولاد تولیدی، سنگ آهن بوده است. در نتیجه مصرف فولادسازی در سال جاری حدود 22 تا 23 میلیون تن سنگ آهن بود. این در حالی است که سال آینده واحدهای بزرگی از فولادسازی راه‌اندازی نشده و واحدهای کوچک نیز تاثیر چندانی بر روند بازار نخواهند داشت.

وی ادامه داد: کارخانه‌های کنسانتره نیز عمدتا در کنار مجتمع‌های معدنی بزرگ احداث می‌شوند که تمامی آنها مجتمع‌های دولتی بوده و قیمت‌گذاری برای آنها از سوی دولت انجام می‌شود. در نتیجه اگر با مازاد تولید همراه باشند باز هم محصول آنها مشتری در بازار نخواهد داشت.

صمدی معتقد است: با چنین وضعیتی نمی‌توان تحولی جدی برای بازار سال آینده پیش‌بینی کرد. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در بازار بین 15 تا 12 میلیون تن ظرفیت تولید سنگ آهن باید در کشور متوقف شوند.

وی اظهار کرد: موضوع مهم دیگر آن است که واحدهای فولادی که در حال حاضر فعال هستند، سال آینده و با تاثیر از وضعیت تقاضا در بازار با بحران جدی‌تری نسبت به سال 1394 مواجه خواهند بود.

صمدی با بیان این موضوع که بازار سنگ آهن به تازگی افزایش 19 درصدی قیمت را شاهد بود، گفت: این نوسانات مقطعی بوده و سیگنال‌های افزایشی به میزان کافی در اختیار قرار نیست. در واقع سینگال‌های فعلی سیگنال‌های تثبیت و یا کاهش هستند.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که باید در کنار سیاست‌های چین به آن توجه داشت، برنامه غول‌های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن برای کاهش قیمت تمام شده است. امروز قیمت تمام شده در بی اچ پی بیلیتون، واله و ریوتینتو 15 دلار است، در نتیجه شرایط موجود در بازار چندان آسیبی به این شرکت‌ها وارد نمی‌کند.

به گفته رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران، در حال حاضر بازارهای مختلف همچون نفت، طلا، مس، سنگ آهن، سرب و روی کمی تحرک را شاهد بودند، بطوریکه از ابتدای ژانویه تاکنون سنگ آهن 46 درصد افزایش قیمت داشته است. از سوی دیگر قیمت مس نیز از مرز 5000 دلار عبور کرده و قیمت روی نیز به مرز 1850 دلار رسیده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا