ایران و بلغارستان تفاهم نامه همکاری صنعتی و تجاری امضا کردند

ایران و بلغارستان تفاهم نامه همکاری صنعتی و تجاری امضا کردند

تهران- ایرنا- وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل بلغارستان تفاهمنامه همکاری های دو کشور در زمینه های صنعتی، تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، انرژی، هواشناسی، گردشگری و فرهنگی را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این تفاهمنامه را عصر امروز(سه شنبه) عباس آخوندی و «ایوایلو مسکوفسکی» وزیر حمل ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان به عنوان رئیسان کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در پایان هجدهمین اجلاس مشترک همکاری های جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان امضا کردند.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضا این تفاهم نامه افزود: دو کشور در زمینه همکاری ها بین پارک های صنعتی، پارک های فناوری و ارزیابی و بازرسی متقابل گواهی نامه های کیفیت به توافق رسیدند و مقرر شد دو طرف در زمینه شهرسازی و مسائل فنی و ایجاد تسهیلات در بخش های بانکداری، بیمه و امور گمرکی با یکدیگر همکاری کنند.
آخوندی با بیان اینکه ایران و بلغارستان در زمینه توسعه همکاری های صندوق ضمانت صادرات و بیمه بین دو کشور به توافق رسیدند، گفت: بانک های دو کشور نیز برای همکاری های مالی و پولی آمادگی خود را اعلام کرده اند تا هرگونه فعالیت در زمینه طرح های پیمانکاری زیرپوشش صندوق ضمانت صادرات و سایر موسسه های بیمه ای انجام شود.
وی گفت: شرکت دخانیات ایران و شرکت دخانیات بلغار برای همکاری مشترک در زمینه خرید و فروش توتون مرغوب توافق کردند و در بخش حمل ونقل چند وجهی نیز دو کشور برای راه اندازی کریدور حمل ونقل چند وجهی از خلیج فارس تا دریای سیاه به توافق رسیدند.
وزیر راه با بیان اینکه در بخش حمل ونقل دریایی نیز مقرر شد همکاری های دو کشور توسعه یابد، یادآورشد: نشست کمیته همکاری های بندری و دریایی دو طرف در سال آینده در تهران برگزار می شود و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز برای حمل کالاهای صادراتی و وارداتی بین ایران و بلغارستان آمادگی خود را اعلام کرده است.
آخوندی افزود: مشارکت در سرمایه گذاری در پروژه های ریلی، همکاری با واگن سازی پارس برای ساخت واگن و آمادگی طرف بلغاری برای صدور قطعات مورد نیاز ریلی در زمینه برقی کردن برخی از خطوط ، از دیگر توافق های دو کشور در این توافقنامه است.
وی تاکید کرد: در این زمینه مقرر شد در آینده قطار تهران به صوفیه فعال شود و دو کشور برای توسعه همکاری ها در بخش های فرودگاهی و انتقال تکنولوژی، تسهیلات ناوبری و نیز برای ارائه خدمات ناوبری با تشکیل یک کارگروه سه جانبه بین ایران- ترکیه - بلغارستان، به توافق برسیم.
آخوندی با بیان اینکه در زمینه تبادل اطلاعات هواشناسی دو کشور به تفاهم رسیدند، گفت: در این تفاهمنامه گسترش همکاری های ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرویس پستی، پرورش حیوانات و گیاهان دارویی و نیز برگزاری نمایشگاه مشترک غذایی و محصولات کشاورزی به توافق رسیدند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: براساس این تفاهمنامه دو کشور برای مشارکت شرکت های بلغاری و ایرانی در زمینه نفت و گاز به توافق رسیدند و مقرر شد طرف بلغاری برای ترانزیت گاز جمهوری اسلامی ایران به اروپا با کشورمان همکاری کند؛ همچنین کار گروه مشترکی از دو طرف نیز در زمینه توسعه همکاری های انرژی، نیروگاه های آبی و امنیت هسته ای با یکدیگر همکاری کنند.
وی اظهار داشت: دو کشور در بخش گردشگری توافق کردند با تشکیل کمیته ای، توسعه مقاصد گردشگری را به سرعت دنبال کنند و بین مراکز علمی و پژوهشی دو کشور استاد و دانشجو مبادله شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: توسعه همه جانبه همکاری های ایران و بلغارستان نشان می دهد دو کشور در صف گسترده ای به توسعه مناسبات خود اهمیت می دهند. در این زمینه دو طرف موافقت کردند مناسبات خود را در همه بخش ها گسترش دهند.
آخوندی همچنین با تبریک روز ملی بلغارستان، گفت: سفر این هیات همزمان با روز ملی بلغارستان به ایران انجام شده که نوید روشنی در توسعه همکاری های دو کشور است.

** ادامه نشست مشترک ایران و بلغارستان در سه ماه آینده
وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان نیز در این مراسم گفت: در دو روز مذاکرات، گام های مفیدی برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است و مطمئن هستم در آینده روابط ما در همه زمینه ها بیش از پیش تقویت خواهد شد.
وی گفت: تشکیل کارگروه های تخصصی بین دو کشور سبب شد دو کشور در زمینه های مختلف اداری و صنعت گردشگری، کشاورزی و انرژی به تفاهم برسند و امیدواریم در آینده، بلغارستان دروازه ورود ایران به اروپا و ایران دروازه ورود ما به شرق آسیا باشد.
وی اظهار داشت: مقرر شده برخی از مسائل باقیمانده بین دو کشور در نشست های مشترکی در سه ماه آینده در بلغارستان بحث و بررسی شود تا بتوانیم در توسعه مناسبات همه جانبه به نتایج مثبتی برسیم.
هجدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و علمی ایران و بلغارستان دیروز(دوشنبه) آغاز به کار کرد. آخرین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و بلغارستان در سال 2015 برگزار شد.
حجم مبادلات تجاری ایران و بلغارستان سالیانه نزدیک به 150 میلیون دلار است و دو کشور در پایان هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در تهران توافق کردند این مبادلات به چند برابر سطح کنونی افزایش یابد.
حجم مبادلات تجاری بین تهران - صوفیه در سال های گذشته روند رو به رشد داشته و دو کشور بر ایجاد کریدور حمل و نقل بین ایران، بلغارستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان تاکید دارند.
صادرات ایران به بلغارستان در سال های 2011 و 2012 به ترتیب بیش از چهار میلیون و 149 هزار یورو و افزون بر 6 میلیون و 871 هزار یورو ثبت شده و در عین حال میزان واردات نیز از این کشور بیش از 56 میلیون و 81 هزار یورو و افزون بر 17 میلیون و 925 هزار یورو بود.
مهمترین اقلام صادراتی کشورمان به بلغارستان مواد پلاستیکی و پلاستیک، سوخت های فسیلی و روغن های معدنی، میوه و مرکبات، خرما مضافتی، اجزا و قطعات لکوموتیو و غیره و برخی از کالاهای وارداتی از این کشور نیز ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، غلات، تولیدات چوبی و مواد غذایی ثبت شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا