نعمت زاده:

ایران باید به صادرکننده پتو تبدیل شود/ قاچاق اصلی ترین مشکل صنعت پتوی کشور

ایران باید به صادرکننده پتو تبدیل شود/ قاچاق اصلی ترین مشکل صنعت پتوی کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران از قابلیت بالایی برای صادرات پتو برخوردار است، تصریح کرد: قاچاق و واردات غیررسمی اصلی ترین مشکل این صنعت در کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا محمدرضا نعمت زاده امروز(سه شنبه) در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت پتوی کشور در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران افزود: واردات غیررسمی انواع تولیدات پتو به گونه ای است که تولید داخل را مختل کرده است.
به گفته این مقام مسئول، کشور از ظرفیت و توانمندی بالایی در صنایع نساجی، پوشاک و پتو برخوردار است، اما ورود کالاها و محصولات مشابه از مبادی غیررسمی، مرزها و مناطق آزاد با برندها و اسامی مختلف، به تولید داخلی ضربه زده است.
وی افزود: هم اینک گرانول پلی استر، نخ، رنگ و ... بعنوان مواد اولیه صنعت پتو در ایران تولید می شود و بر این اساس قابلیت بالایی برای اشتغالزایی و تامین نیاز کشور در این عرصه وجود دارد.
نعمت زاده خاطرنشان کرد: افزون بر 40 واحد تولیدی در این بخش در کشور فعالیت می کند که حاکی از رقابتی و غیرانحصاری بودن این صنعت است.
وی بیان داشت: نگاهی به تاریخچه توسعه یافتگی کشورهای پیشرفته حاکی از آغاز فرآیند توسعه همراه با رشد صنعت نساجی آنهاست اما در سال های گذشته در کشور و در سیاست گذاری های صنعتی توجهی به این عرصه نشده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هرچند وزارتخانه توجه جدی برای توسعه این صنعت و تسهیل فعالیت های آنها دارد اما نظام بانکی نیز باید در این زمینه همراهی لازم را داشته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: صاحبان صنایع با علاقه مندی و اهمیت دادن به کار، بروز رسانی فناوری ها و توسعه واحدهای طراحی به احیا و نوسازی واحدهای تولیدی خود پرداخته و از این طریق حتی واحدهای باسابقه ای نظیر نساجی مازندران و نساجی قائمشهر احیا شوند.
نعمت زاده با بیان اینکه مشکل تعرفه برای این صنعت نداریم، تاکید کرد: قاچاق و واردات از مبادی غیررسمی مهم ترین مشکل این صنعت در کشور است.

** فعالان صنعت پتو به دنبال بازارهای جدید باشند
وزیر صنعت همچنین در حاشیه این نمایشگاه، در دیدار با فعالان صنعت پتوی کشور گفت: محصولات این صنعت باید هرچه بیشتر به جامعه شناسانده شود و فعالان اقتصادی این عرصه به دنبال بازارهای جدید باشند.
وی با تاکید بر اینکه سیاست این وزارتخانه حمایت از تولید رقابت پذیر است، تعداد زیاد فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعت پتوی کشور با تاریخچه طولانی را یادآورشد و افزود: واردات غیرمجاز امروز به مشکلی اساسی فراروی این صنعت تبدیل شده و دولت برای توسعه آن از روش های سلبی و تشویقی در کنار هم استفاده می کند.
نعمت زاده افزود: چند نرخی بودن ارز یکی از مشکلات اقتصاد کشور و مشکل فعالان این صنعت است اما دولت به ویژه در سال های گذشته و در مواجهه با تحریم ها با محدودیت های فراوانی روبه رو بود.
وی گفت: قابلیت های بالایی برای توسعه این صنعت در کشور و حتی صادرات این محصولات وجود دارد اما صنعتگران باید به متن بازار ورود کنند.
صاحبان صنایع پتو در این دیدار «اصلاح نرخ ارز، مبارزه با قاچاق، بهره بالای تسهیلات بانکی و نرخ بالای بیمه های اجتماعی» را اصلی ترین درخواست خود از وزیر صنعت عنوان کردند.
آنان همچنین مزایای تولید پتو در کشور را جلوگیری از خروج 180 میلیون دلاری ارز از کشور، پرداخت بیش از 650 میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد اشتغال با هزینه فقط 160 میلیون ریال بیان کردند.
نخستین نمایشگاه صنعت تولید پتوی ایران به مدت سه روز از 18 تا 21 اسفندماه پذیرای علاقه مندان است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا