احتمال همکاری ایران و اسلواکی درزمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

احتمال همکاری ایران و اسلواکی درزمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

قائم‌مقام وزیر نیرو در دیدار با وزیر اقتصاد اسلواکی از ایجاد بازار همکاری مشترک بین ایران و اسلواکی به منظور تامین نیازهای منطقه خبر داد.

به‌گزارش ایسنا، ستار محمودی، شب گذشته (دوشنبه) در دیدار با " واسیل هوداک " وزیر اقتصاد اسلواکی در ساختمان ستادی وزارت نیرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به نیاز کشورهای همسایه ایران می‌توان این همکاری را برای رفع نیاز سایر کشورها، به‌صورت مشارکتی پیش برد.

وی خدمات اصلی وزارت نیرو را تامین آب شهری و روستایی، برق و خدمات مربوط به فاضلاب در سراسر کشور اعلام کرد و افزود: جمهوری اسلامی دارای کارشناسان و متخصصان برجسته‌ای در منطقه است و این فرصت خوبی را در اختیار ما می‌گذارد تا با کشور مهمی همچون اسلواکی که در ماه‌های آینده در راس کمیسیون اروپا قرار می‌گیرد، مشارکت مستمر و دقیقی را طراحی و پیگیری کنیم.

محمودی افزود: در زمینه‌هایی از آب و برق با پروژه‌های مشخص و مورد نیاز، آمادگی بازتعریف این پروژه‌ها را داریم تا در زمینه‌های سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی همکاری داشته باشیم.

تمایل همکاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر

وی با بیان اینکه ایران از نظر جغرافیایی شرایط خوبی را برای استفاده از انرژی‌های پاک، بادی، خورشیدی، ژئوترمال و ...دارد و مایل است تا در این زمینه‌ها نیز با اسلواکی همکاری داشته باشد، گفت: همچنین می‌توانیم در زمینه صرفه‌جویی در انرژی، کاهش تلفات و سامانه‌های اندازه‌گیری انرژی همکاری خوبی را داشته باشیم.

قائم‌مقام وزیر نیرو ادامه داد: تولید برق حرارتی با استفاده از سوخت فسیلی و همچنین آب و آب و فاضلاب نیز می‌تواند زمینه همکاری دو کشور باشد.

وی ادامه داد: همکاری‌های خوبی در بخش‌های مدیریت منابع آب، تولید آب آشامیدنی و احداث تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و شبکه‌های دفع بهداشتی فاضلاب می‌تواند زمینه‌های همکاری خوبی را برای دو کشور رقم بزند.

محمودی با بیان اینکه این همکاری ها می تواند در زمینه های مدیریتی، مدیریت امور مشترکین، مدیریت امور درآمد و صورتحساب با طرح‌های پروژه ای یا آموزشی ادامه یابد، اظهار داشت: با این زمینه‌ها، بازار همکاری خوبی می‌تواند بین ایران و اسلواکی ایجاد شود و با توجه به نیاز کشورهای همسایه می‌توان این همکاری را جهت رفع نیاز سایر کشورها، به‌صورت مشارکتی پیش برد.

توسعه پویای اسلواکی با مشارکت با ایران

" واسیل هوداک " وزیر اقتصاد اسلواکی نیز با بیان این مطلب که اسلواکی به کشور ایران به عنوان یک فرصت به جهت توسعه روابط تجاری و توسعه روابط دولتی نگاه می‌کند، گفت: ایران از بعد انرژی در منطقه، از جایگاه بالایی برخوردار است و اسلواکی نیز به عنوان عضوی از پارلمان اتحادیه اروپا می تواند در روند توسعه پویای خود شریک خوبی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی با بیان اینکه اسلواکی در گذشته نیز روابط خوبی با ایران داشته است، افزود: در دوران تحریم تغییری در این روابط ایجاد نشد و در پس از تحریم این روابط می تواند گسترده‌تر شود.

هوداک تصریح کرد: ما نقش مهمی در ایجاد اتحادیه انرژی در اتحادیه اروپا داریم و راغب به ایجاد خط لوله گاز از کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب هستیم.

وی درباره همکاری‌های نفت و گاز با ایران، اظهار داشت: شرکت‌های خصوصی اسلواکی نیز که از حمایت دولت این کشور برخوردار هستند تمایل دارند تا در پروژه‌های زیرساختی گاز و نفت ایران شرکت کنند تا بازار انرژی ایران را به بازار جهانی انرژی متصل کنند.

وزیر اقتصاد اسلواکی با بیان اینکه اسلواکی غیر از سوخت‌های فسیلی نسبت به استفاده از انرژی هسته‌ای نیز بسیار متعهد است، ادامه داد: حدود 55 درصد برق اسلواکی از انرژی هسته‌ای تولید می‌شود و این در حالی است که راکتورهای جدید این کشور نیز در حال ساخت بوده و راکتورهای قدیمی در حال خارج شدن از رده هستند و ما تمایل داریم تا در این زمینه نیز با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشیم.

وی با ابراز تمایل برای همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: از فراوانی انرژی خورشید در ایران تحت تاثیر قرار گرفته‌ام و شرکت‌های اسلواکی با شرکت‌های هم تراز خود در ایران در خصوص همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر بخصوص انرژی بادی و خورشیدی در حال مذاکره هستند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا