گندم نوبرانه 95 رسید

گندم نوبرانه 95 رسید

گندم که به عنوان استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی به شمار می‌رود، به گفته مشاور وزیر کشاورزی برداشت نوبرانه آن از روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده که با افزایش هفت درصدی عملکرد تولید و 12 درصدی خرید تضمینی همراه است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور - مجری طرح گندم - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته حدود 11.5 میلیون تن گندم تولید شد که هشت میلیون و 80 هزار تن آن از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد اما برای سال زراعی پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم با هفت درصد افزایش عملکرد در واحد سطح به بیش از 12 میلیون تن و میزان تضمینی خرید آن با حدود 12 درصد به بیشتر از 9 میلیون تن برسد.

وی افزود: برداشت گندم از روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های "سرباز" و "پیشین" آغاز شده است و اکثر مناطق گرمسیری مانند استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر و غیره از اواسط فروردین‌ماه سال آینده برداشت خود را آغاز می‌کنند.

مجری طرح گندم ادامه داد: سطح زیرکشت گندم امسال حدود شش میلیون هکتار است که نسبت به سال گذشته با کاهش نسبی مواجه بوده است اما با توجه به افزایش عملکرد و کیفیت گندم امسال، تولید افزایش می‌یابد.

اسفندیاری‌پور در خصوص وضعیت جوی حاکم بر مزارع گندم نیز گفت: میانگین برداشت گندم درسال گذشته زراعی در مزارع آبی 3400 کیلوگرم و دیم 1050 کیلوگرم بوده است که پیش‌بینی می‌شود امسال با افزایش حدود هفت درصدی مواجه باشیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون شرایط جوی و آب و هوایی برای مزارع گندم به غیر از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و اصفهان مناسب بوده است که امیدواریم تا پایان فصل برداشت گندم شرایط مناسب جوی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا