مدیر عامل ذوب آهن اصفهان: ذوب آهن ۸۰ درصد سهم فروش از طرح‌های عمرانی را از دست داده است

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان:  ذوب آهن ۸۰ درصد سهم فروش از طرح‌های عمرانی را از دست داده است

فولاد نیوز: مدیر عامل ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن که در گذشته ۶۰ درصد محصولات خود را برای طرح های عمرانی و ۲۰ درصد را به مصالح ساختمانی اختصاص می‌داد اکنون ۸۰ درصد بازار فروش خود را از دست داده است.

به گزارش«فولاد نیوز»،اردشیر سعد محمدی ظهر سه شنبه در مجمع عمومی عادی سالیانه ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: با توجه به اینکه در گذشته عمده فروش ذوب آهن به پروژه های عمرانی و مصالح ساختمانی اختصاص می یافت بنابراین با رکود بازار ساخت و ساز، این واحد صنعتی نیز با تنش مواجه شده است.
وی بیان داشت: در همین راستا با تغییر رویکرد و هزینه ها و اقدام به تولید ریل برای نخستین بار در کشور سبب نجات صنعت ذوب آهن در استان اصفهان شدیم.
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: بدنبال رکود بازار مسکن در این سالها ما ناچار به صادرات محصولات شدیم که در این مدت سهم خوبی را در صادرات از آن خود کردیم.
وی با اظهار اینکه چین بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است و به همین لحاظ این کشور قیمت فولاد و بازار فولاد را تعیین می‌کند، گفت: این در حالی است که با اجرای سیاست انقباضی در کشور چین و بدنبال آن پائین آوردن قیمت ذغال سنگ و سنگ آهن در تمام دنیا، در کشور شاهد بالا رفتن قیمت این دو محصول بودیم به گونه ای که ما از این ناحیه ضربه خوردیم.
سعد محمدی با اعلام اینکه هم اکنون در سطح کشور ۴۹ کارگاه تولید میلگرد داریم که فضای رقابتی سختی را ایجاد کرده است، اضافه کرد: با توجه به تمام مسائل پیش رو تصمیم گرفته شد ذوب آهن به سمت تولید محصولاتی برود که جز این شرکت، شرکت دیگری قادر به تولید آن نباشد و خود قیمت را تعیین و بازار را بدست گیرد.
وی از اجرای ۸ پروژه مهم در سال جاری از سوی شرکت ذوب آهن خبر داد و اظهار داشت: با اجرای این پروژه ها که شامل تولید ریل، پروژه ریخته گری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی، پروژه گوگردزدایی از چدن مذاب برای افزایش کیفیت محصولات و تولید فولادهای آلیاژی، آب گیری از لجن کنورتور، پروژه زیست محیطی در آگلومراسیون و پروژه غبارگیر کنورتور شماره ۲ است، ذوب آهن می تواند به هدف خود برسد.
وی به سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی ذوب آهن در پروژه های توسعه اشاره کرد و گفت: پروژه تولید ریل یکی از مهمترین طرح های مذکور است.
مدیر عامل شرکت ذوب آهن افزود: تولید این محصول برای اولین بار در کشور توسط ذوب آهن صورت می گیرد و این طرح بزرگ هم اکنون در مرحله نصب تجهیزات است. ضمن این که پروژه تولید تیرآهن بال پهن می تواند به یک میلیون تقاضا برای این محصول در داخل کشور پاسخ دهد.
وی به ارزش افزوده بالای این محصولات اشاره کرد و گفت: این پروژه ها در سال ۹۴، آغاز گر جهشی مهم در ذوب آهن هستند که نتیجه آن، تحول چشمگیر اقتصادی این شرکت در سال ۹۵ است.
سعد محمدی به برنامه های توسعه این شرکت اشاره کرد و گفت: برنامه میان مدت توازن ۲ برای دست یابی به تولید ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال مد نظر است و طبق برنامه بلند مدت نیز سالانه ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید این شرکت افزوده می شود تا بتوانیم به حداقل تولید اقتصادی یک واحد فولادی دست یابیم.
وی افزود: میزان درصد رشد تولید فولاد خام ذوب آهن در سال گذشته ۱۹ درصد بود که این رقم بیش از سایر شركت های فولادی از جمله فولاد مباركه، فولاد خوزستان و غیره بود ضمن اینکه در تولید آگلومره، چدن مذاب و شمش در سال ۹۳ رکوردهای جدیدی ثبت شد.
مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به شرایط صنعت فولاد جهان و کاهش قیمت های جهانی محصولات فولادی گفت: ذوب آهن اصفهان تنها فولادساز ایرانی به روش کوره بلند است در حالیکه برخلاف جهان در ایران هزینه انرژی تولید فولاد به روش کوره بلند بسیار گران تر از روش احیا مستقیم است. این شرکت علاوه بر این مشکلات با کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی، سیاست کشور چین در افزایش صادرات محصولات فولادی به خاورمیانه، افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه و افزایش دستمزد نیروی انسانی نیز مواجه است.
وی اظهار داشت: استراتژی ذوب آهن برای مقابله با این مشکلات، توسعه صادارت، کاهش قیمت تمام شده، افزایش تنوع محصولات و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر است.
سعد محمدی افزود: صادرات ذوب آهن در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۵۶ درصد رشد نشان می دهد ضمن اینکه تنها در سه ماهه اول امسال ۲۴۷ هزار تن از محصولات این شرکت صادر شده است که رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد علاوه بر آن و با وجود کاهش تقاضای محصولات فولادی در کشور، فروش داخلی محصولات ذوب آهن نیز در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ بیش از ۱۷ درصد رشد داشته است که این آمار نشان دهنده عملکرد خوب این شرکت در بخش فروش است.
وی تصریح کرد: افت شدید قیمت محصولات فولادی ساختمانی در سال ۹۳ می توانست باعث متضرر شدن این شرکت شود اما با اقدامات گسترده ای که برای کاهش قیمت تمام شده صورت گرفت، ذوب آهن موفق شد در سال گذشته بیش از ۱۲۸ میلیارد تومان سود داشته باشد.
مدیرعامل کارخانه ذوب آهن تولید شمش A۹۰۰ برای اولین بار در کشور برای تولید ریل، میلگردهای ترمکس مطابق با استاندارد BS، تیرآهن بال پهن سبک، تیرآهن فوق سبک و آرک معادن را از جمله محصولات جدید ذوب آهن ذکر کرد که در سال ۹۳ در این شرکت طراحی و تولید شدند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا