ادامه رکوردزنی طلا در بازار جهانی

ادامه رکوردزنی طلا در بازار جهانی

طلای جهانی در پی ضعیف شدن ارزش دلار و امیدواری بازار به عدم افزایش نرخهای بهره آمریکا در آینده ای نزدیک، به بالاترین قیمت در 13 ماه گذشته صعود کرد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.2 درصد رشد کرد و به 1269.46 دلار رسید که فاصله چندانی با رکورد 1279.60 دلار سوم فوریه سال 2015 نداشت.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با 0.5 درصد رشد، 1270.50 دلار بود. بهای معاملات آتی طلا روز دوشنبه تا سطح 1274.10 دلار صعود کرد اما تا پایان معاملات 6.70 دلار یا 0.5 درصد کاهش یافت و در 1264 دلار بسته شد در حالیکه روز جمعه یک درصد صعود کرده و در 1270 دلار بسته شد و 4.1 درصد رشد هفتگی را ثبت کرده بود که بهترین عملکرد این فلز از مارس سال گذشته به این طرف بود.

طلا از ابتدای امسال تاکنون تحت تاثیر ریسک گریزی سرمایه گذارانی که از بازارهای سهام نوسانی و ریزش قیمت نفت به این فلز زرد پناه آورده اند حدود 20 درصد رشد کرده است و در میان کالاهایی قرار گرفته که بهترین عملکرد را داشته اند.

به گفته دانیل آنگ، تحلیلگر "فیلیپ فیوچرز" در سنگاپور، اگر بانک مرکزی آمریکا در نشست روزهای 15 و 16 مارس نرخهای بهره را بدون تغییر نگه دارد، طلا ممکن است به سطح 1300 دلار صعود کند که بیش از دو درصد بالاتر از سطح کنونی است. احتمال عدم افزایش بیشتر نرخهای بهره آمریکا به دلیل دورنمای تیره اقتصاد جهانی و آشفتگی بازارهای مالی، تقاضای سرمایه گذاران برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه را افزایش داده است.

بر اساس گزارش رویترز، کمرنگ شدن انتظارات برای افزایش نرخهای بهره در آمریکا دلار را تحت فشار قرار داده و این ارز با وجود گزارش مثبت اشتغال فوریه که روز جمعه منتشر شد برای صعود در کشمکش است و این موضوع به نفع قیمت طلا بوده که خلاف جهت دلار حرکت می‌کند. معاملات طلا به دلار انجام می‌شود و صعود ارزش دلار این فلز را برای خریداران دارنده ارزهای دیگر گران می‌کند و به تقاضا برای طلا لطمه می‌زند.

در آستانه نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا، لائل برینارد، یکی از مقامات بانک مرکزی که سردسته موافقان پایین ماندن نرخهای بهره است، خواستار صبوری بانک مرکزی در افزایش نرخها شد اما استنلی فیشر، معاون بانک مرکزی آمریکا نسبت به نشانه‌های رشد تورم هشدار داد که به معنای ترجیح وی برای افزایش نرخها است. نرخهای بهره پایین به نفع دارایی‌هایی بدون بازده مانند طلاست و جذابیت سرمایه گذاری آن را بیشتر می‌کند.

در این بین ورود سرمایه به صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا از قیمت این فلز ارزشمند حمایت می‌کند. دارایی‌های صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلا در دنیاست، روز جمعه اندکی کاهش یافت و به 25.5 میلیون اونس رسید اما همچنان نزدیک به بالاترین سطح از سپتامبر سال 2014 به این سو باقی ماند.

موسسه مالی گولدمن ساکس همچنان هدف کوتاه مدت برای قیمت طلا را در 1100 دلار حفظ و اعلام کرده افزایش اخیر قیمت طلا به دلیل تردید سرمایه گذاران نسبت به رشد اقتصادی آمریکا و ضعیفتر شدن دلار بوده است اما بارناباس گان، اقتصاددان بانک OCBC چین طلا را به دلیل عملکردی که امسال داشته است ابرقهرمان خوانده و اعلام کرده است قیمت این فلز در صورت تشدید ریسک گریزی سرمایه گذاران، ممکن است به 1400 دلار صعود کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.6 درصد کاهش، 15.55 دلار معامله شد. هر اونس پالادیم با 1.4 درصد کاهش، به 566.86 دلار رسید و هر اونس پلاتین با 0.4 درصد اُفت، 995.20 دلار بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا