مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

خبر افزایش قیمت بنزین را در اخبار خواندم

خبر افزایش قیمت بنزین را در اخبار خواندم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از رشد دو درصدی مصرف بنزین طی سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید ناصر سجادی در نشست خبری خود امروز، درباره‌ی علت توقف تقریبی رشد مصرف بنزین گفت: علت این امر آزادسازی قیمت بنزین است که از مرداد‌ماه اجرا شد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا، در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: من نیز روز گذشته در اخبار خواندم که کمیسیون تلفیق افزایش پنج درصدی قیمت فرآورده را در نظر دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: از سیاست در این مورد بی خبرم و افزایش قیمت مصوبه و ابلاغ می‌خواهد که هنوز صورت نگرفته و از آن بی‌خبرم.

سجادی در ادامه درباره‌ی آمادگی شرکت ملی نفت برای سوخت‌رسانی به مردم در ایام تعطیلات نوروز گفت: طبق بررسی‌های انجام شده 28 اسفند‌ماه پیک مصرف بنزین با شروع سفرهای مردم است که این میزان در سال گذشته در این روز به 104 میلیون لیتر رسید در حالی که متوسط مصرف بنزین در اسفندماه گذشته 72 میلیون لیتر بنزین بود. این رقم در روز بعد از آن نیز 95 میلیون لیتر ثبت شده بود که به این معناست که مردم در دو روز پایانی اسفند‌ماه سال گذشته به تنهایی 200 میلیون لیتر بنزین مصرف کرده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین ما باید آماده سوخت‌رسانی به مردم در این ایام باشیم که به این منظور نه تنها مخزن جایگاه‌ها و پمپ‌های بنزین پر شده است، بلکه چند نفت‌کش نیز به صورت آماده پرشده در کنار جایگاه‌ها قرار می‌دهیم، اما به وجود آمدن صف در جایگاه‌ها در این روزها امری طبیعی است، چرا که ناگهان 50 درصد به مصرف عادی بنزین اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین میزان مصرف در بازگشت از سفرهای نوروزی نیز در دوازدهم فروردین‌ماه است که ما امسال در این تاریخ مصرف 106 میلیون لیتر بنزین را به ثبت رسانده‌ایم.

سجادی با اشاره به نظارت شرکت بر عرضه مطلوب فرآورده‌ها در جایگاه‌های سوخت‌رسانی تصریح کرد: ما گشت‌های نوروزی را برای انجام کار نظارت ایجاد کرده‌ایم که از بهمن‌ماه کار خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته وی مردم در این ایام می‌توانند اعتراض خود را به شماره 09627 اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در ادامه درباره‌ی عملکرد امسال این شرکت بیان کرد: ما در 11 ماهه اخیر ایام اربعین را داشتیم که خیل عظیم مردم با وسائل نقلیه شخصی و عمومی به سمت عراق حرکت کردند و ما برای تامین سوخت آنها علاوه بر ایجاد هشت جایگاه سیار در مسیرهای پرتردد سوخت را در آن طرف مرز نیز برای وسائل نقلیه تامین کردیم.

سجادی در ادامه با اشاره به رشد دو درصدی مصرف بنزین در 11.5 ماهه گذشته گفت: مصرف بنزین در مدت مشابه سال قبل 69.2 میلیون لیتر بوده است که این میزان امسال به 70.6 میلیون لیتر رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهار رشد مصرف بنزین تک نرخی شدن بنزین بود که از اوایل خرداد‌ماه اجرا شد.

کاهش مصرف فرارده‌های نفتی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که مصرف در سایر فرآورده‌های نفتی طی ماه‌های گذشته سال شاهد کاهش بوده است، تصریح کرد: کاهش مصرف در سایر فرآورده‌های نفتی به دلیل توسعه گازرسانی و جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع بوده است.

به گفته سجادی طی 11.5 ماه گذشته مصرف نفت سفید در کشور 10 درصد، نفت گاز 18 درصد، نفت کوره 36 درصد و مجموعا مصرف کل این فرآورده‌ها از 160 میلیون لیتر به 126.5 میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است که این به معنای صرفه‌جویی 12 میلیارد لیتری مصرف این فرآورده‌ها طی سال گذشته است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که سال گذشته این شرکت صادرات همه فرآورده‌های نفتی به جز بنزین را انجام داده، اظهار کرد: این صادرات به پنج میلیون لیتر رسیده است.

ده سال تا تبدیل شدن به صادرکننده بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که کشور در حال حاضر تنها با کمبود فرآورده بنزین مواجه است که برای آن اقدام به واردات می‌کند، درباره‌ی آمار واردات بنزین طی سال گذشته خاطر نشان کرد: ما با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه آینده از واردات بنزین بی‌نیاز شده و تا 10 سال آینده نیز صادر‌کننده بنزین می‌شویم.

سجادی ادامه داد: ما در سال گذشته 4.5 میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم که این میزان امسال به 9 میلیون لیتر در روز رسیده است. این در حالی است که روزانه مصرف بنزین به طور متوسط 71.6 میلیون لیتر بوده که 10 تا 12 درصد آن از بنزین وارداتی تامین شده است.

نگاهی به صادرات فرآورده‌ها

وی در ادامه درباره‌ی صادرات گاز مایع تصریح کرد: ما در 11 ماهه گذشته 117 هزار تن گاز مایع صادر کرده‌ایم که این میزان رشدی پنج برابری نسبت به صادرات 24 هزار تنی در سال گذشته داشته‌ است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: همچنین ما امسال 15 هزار تن سوخت هواپیما عمدتا به افغانستان صادر کرده‌ایم و 13 میلیون لیتر نیز نفت کوره بابت بانکرینگ برای عرضه سوخت به کشتی‌ها در خلیج فارس صادرات داشته‌ایم که این میزان نسبت به سال گذشته رشدی 25 درصدی داشته است.

سجادی در ادامه با اشاره به صادرات نفت گاز برای بانکرینگ با بیان این‌که این نوع سوخت متقاضی چندانی ندارد، گفت: با این حال صادرات ما امسال از 435 هزار لیتر به 790 هزار لیتر رسیده است.

وی اظهار کرد: سیاست دیگر ما در زمینه نفت گاز برای کاهش جاذبه قاچاق افزایش فروش مرزی است که این امر امسال از 170 میلیون لیتر به 416 میلیون لیتر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: همچنین امسال مصرف سوخت سی ان جی با رشدی پنج درصدی نسبت به سال گذشته به 21 میلیون لیتر رسیده است.

سجادی همچنین با اشاره به سیاست کاهش مصرف فرآورده در نیروگاه‌ها گفت: در 11 ماهه گذشته میزان مصرف طبیعی 16 درصد رشد پیدا کرده و به حدود 7.6 میلیارد مترمکعب در نیروگاه‌ها رسیده است که ما به همین میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع داشته‌ایم.

به گفته وی مصرف نیروگاهی نفت گاز با 31 درصد کاهش به 2.7 میلیارد لیتر و نفت کوره با 32 درصد کاهش به 3.14 میلیارد لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه درباره اجرای طرح پایش در بخش حمل‌ونقل و عرضه نفت گاز گفت: این سامانه امسال با تصویب هیات دولت اجرایی شد و خودروهایی که نفت گاز استفاده می‌کنند براساس پایشی که اطلاعات آن از وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به دست می‌آید، در سامانه سوخت وارد شده و براساس آن به این خودروها نفت گاز ارائه شده است.

سجادی تصریح کرد: به این ترتیب مصرف نفت گاز در این بخش از 5.2 میلیون لیتر در سال گذشته به 49.4 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد.

استفاده از سامانه هوشمند سوخت تا زمان رسیدن به هدف

وی همچنین درباره‌ی کارایی سامانه هوشمند سوخت اظهار کرد: ما با استفاده از این کار سه هدف اصلاح نظام قیمت‌گذاری، اصلاح مصرف و کاهش رشد مصرف و جلوگیری از قاچاق را دنبال کردیم که از سال 1389 به این سه هدف خود در زمینه بنزین دست پیدا کردیم و در زمینه نفت گاز نیز تا دستیابی به این اهداف سامانه هوشمند را ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: لازم است قیمت نفت گاز نیز با توجه به این سامانه اصلاح شود و از سوی دیگر از این سامانه می‌توانیم در قطع سوخت خودروهایی که بیمه شخص ثالث ندارند نیز بهره بگیریم.

اولویت‌های سال آینده

سجادی درباره‌ی اولویت‌های این شرکت در سال آینده به برندسازی بنزین اشاره و گفت: ما حدود پنج هزار جایگاه عرضه بنزین و سی ان جی در کشور داریم که تک‌مالک هستند و این امر کار را پیچیده کرده است، اما از نیمه دوم امسال کار تعیین ضوابط برند‌سازی صورت گرفت و اجرای آن در اصفهان آغاز شد.

وی ادامه داد: از 40 جایگاه تحت پوشش برند که در اصفهان قرار است ایجاد شود 20 جایگاه آن هفته آینده افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین توسعه استفاده از گاز از دیگر محورهای برنامه‌های وزارت نفت دانست و اظهار کرد: تبدیل سوخت مصرف‌کنندگان بزرگ به خصوص کارخانه‌ها به گاز طبیعی از سیاست‌های سال آینده ما است.

سجادی توسعه صادرات را از جمله دیگر برنامه‌ها عنوان و خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر وارد بازارهای منطقه افغانستان، پاکستان و عراق برای صادرات و فرآورده‌های نفتی شده‌ایم که این امر از قاچاق این کالاها نیز جلوگیری می‌کند و با برداشته شدن تحریم‌ها صادرات نیز افزایش پیدا می کند.

تقسیط بدهی‌های معوق ایرلاین‌ها

وی همچنین درباره تکلیف بدهی ایرلاین‌ها در سال آینده گفت: ما در حال حاضر سوخت را به ایرلاین‌ها یا به صورت نقدی و یا به صورت اعتباری آن هم در صورت خوش‌حساب بودن ایرلاین ارائه می‌دهیم، اما در مورد بدهی‌های معوق قرار است تقسیط انجام گیرد.

دولت طرف بدهی وزارت نیرو

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره‌ی بدهی وزارت نیرو بابت دریافت سوخت عنوان کرد: از بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها دولت به ما دستور داد که در مورد سوخت وزارت نیرو ما با دولت در خزانه تسویه می‌کنیم و سپس دولت خودش با وزارت نیرو در مورد پرداخت وجه سوخت‌رسانی طرف است.

سجادی در ادامه درباره اجرای طرح کهاب خاطر نشان کرد: بخش اعظمی از جایگاه‌ها و نفت‌کش‌ها مجهز به تجهیزات لازم برای این طرح شدند و هشت انبار نیز تجهیز می‌شوند.

وی همچنین درباره‌ی پرداخت کارمزد جایگاه‌ها اظهار کرد: کارمزد جایگاه‌ها 35 درصد افزایش یافت که ما آن را پرداخت کرده‌ایم و ما معوقات را نیز از اول فروردین‌ماه پرداخته‌ایم. معوقات جایگاه‌ها 400 میلیارد تومان شامل کارمزد معوق به علاوه کارمزد بهمن‌ماه بوده است.

قیمت بنزین همگام با تورم باشد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که حجم ذخائر بنزین در کشور خوب است، بیان کرد: در صورتی که قیمت نفت افزایش پیدا کند یا تورم بالا رود و ما قیمت بنزین را ثابت نگه داریم، آثار قیمت از دست می‌رود و همان شرایط گذشته ارزان‌بودن بنزین پیش می‌آید، بنابراین لازم است قیمت بنزین همگام با تورم باشد.

سجادی تصریح کرد: در حال حاضر همه از کارت جایگاه‌داران استفاده می‌کنند و بنابراین توجیح استفاده از کارت از بین رفته است.

جایگاه‌ها به اجبار برند نمی‌شوند

وی درباره‌ی اجرای طرح برندسازی و اعتراض اتحادیه جایگاه‌داران به آن تصریح کرد: ما در این مورد از اتحادیه نظر خواسته‌ایم و از سوی دیگر قرار نیست در مورد جایگاه‌های جدید اجبار داشته باشیم که تحت پوشش برند بروند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره جاذبه‌های برند‌سازی برای مردم اظهار کرد: برندها روی اسم‌شان حساس‌اند و بنابراین برای جذب مشتری خدمات خوبی ارائه می‌دهند و ما برای خدمات نیز تعرفه می‌گذاریم از سوی دیگر با برندسازی می‌توانیم جایگاه‌ها را درجه‌بندی کنیم.

سجادی ادامه داد: صادرات فرآورده‌های نفتی در کشورهای همسایه در حجم کم توسط شرکت ملی پخش و در حجم زیاد به مناطق دورتر با کشتی از سوی شرکت ملی نفت انجام می‌شود.

شهرهایی که یورو چهار می‌گیرند

وی در ادامه درباره حجم بنزین یورو 4 در کشور تصریح کرد: ما به هشت کلانشهر تبریز، اراک، اصفهان، کرج، اهواز، تهران، شیراز، مشهد، شهرهای اطراف اصفهان و شهرهای اطراف تهران بنزین یورو 4 می‌دهیم و به اراک، اصفهان، کرج، اهواز، تهران، شیراز و مشهد نفت گاز یورو 4 می‌دهیم که با افتتاح فاز اول ستاره خلیج فارس در نیمه دوم سال آینده حجم بنزین یورو 4 ما 12 میلیون لیتر افزایش پیدا می‌کند و در درجه اول به هرمزگان و سپس به یزد، رفسنجان و کرمانشاه نیز در نیمه دوم این سال بنزین یورو 4 توزیع خواهیم کرد.

وی همچنین درباره علت افزایش واردات بنزین در سال جاری عنوان کرد:‌علت این امر افزایش ذخایر بنزین کشور بوده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا