مدیرعامل شرکت بورس اعلام کرد

افزایش بی‌سابقه کدهای معاملاتی سرمایه‌گذاران خارجی

افزایش بی‌سابقه کدهای معاملاتی سرمایه‌گذاران خارجی

از ابتدای سال تاکنون 250 شرکت خارجی از بورس تهران بازدید کردند و تعداد کدهای معاملاتی صادر شده برای سرمایه‌گذاران خارجی افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده و به بیش از 200 کد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسن قالیباف اصل – مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار – امروز در نشست خبری با خبرنگاران به عملکرد بازار سرمایه در سال 1394 اشاره کرد و گفت: ارزش بورس تهران نسبت به ابتدای سال با رشد 20 درصدی مواجه شده و از 281 هزار میلیارد تومان به 337 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: ارزش اسمی بورس تهران نیز که در ابتدای سال 490 هزار میلیارد تومان بود با رشد 20 درصدی مواجه شده و به 114 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل شرکت بورس به ارزش معاملات خرد و بلوک اشاره کرد و گفت: ارزش معاملات خرد و بلوک به 38 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده و تاکنون 16 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بورس تهران صورت گرفته است.

قالیباف اصل با بیان این‌که در سال جاری 33 هزار میلیارد تومان سود تقسیم شده است، افزود: در سال جاری شرکت‌ها 71 درصد سود تقسیم کرده‌اند و بودجه اعلامی شرکت‌ها به بازار سرمایه 43 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان این که نسبت قیمت به درآمد بازار در حال حاضر 7.5 مرتبه است به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در سال جاری فعالیت زیادی در بازار سرمایه داشتند به‌طوری که امسال 250 بازدید به صورت انفرادی و جمعی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت بورس اضافه کرد: همچنین تعداد کدهای معاملاتی سرمایه‌گذاران خارجی افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده و در سال جاری به 200 کد رسیده است. این در حالی است که تاکنون 550 کد برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده که از این میزان 200 کد مربوط به سال جاری است.

قالیباف اصل عنوان کرد: همچنین یک ماه قبل از اجرا شدن برجام سرمایه‌گذاران خارجی میزان پنج میلیارد تومان در بازار سرمایه خرید و فروش کرده‌اند که این مبلغ یک ماه بعد از اجرای برجام به 27 هزار میلیارد تومان رسید.

وی در خصوص پذیرش شرکت‌های جدید گفت: در سال جاری شرکت‌های سیمان خوزستان، پتروشیمی مبین و پتروشیمی فجر در بورس تهران عرضه شده‌اند و دو شرکت پتروشیمی جم و سبحان دارو نیز از فرابورس تهران منتقل شدند.

مدیر عامل شرکت بورس یادآور شد: این در حالی است که شرکت لیزینگ ملت در بورس تهران پذیرش و درج شده و از طرف بورس اقدامات لازم برای عرضه سهام این شرکت انجام شده است، ولی هنوز سهامدار عمده برای عرضه سهام این شرکت اعلام آمادگی نکرده است.

وی ادامه داد: در بازار بدهی ارزش معاملات این بازار از 1500 میلیارد تومان در سال گذشته به 3700 میلیارد تومان رسیده و با رشد 147 درصدی مواجه شده است.

قالیباف با بیان اینکه معاملات آنلاین با رشد 9 درصدی مواجه شده و از 19 هزار و 600 میلیارد تومان به 21 هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: در حال حاضر بیش از 55 درصد ارزش معاملات، به صورت آنلاین انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخص کل بورس از ابتدای سال تاکنون با رشد 25 درصدی مواجه شده و از 62 هزار و 532 واحد به 78 هزار و 93 واحد رسیده است، به ترکیب معاملات حقیقی و حقوقی اشاره کرد و گفت: در سال جاری 55 درصد معاملات توسط سهامداران حقیقی و 45 درصد آن توسط سهامداران حقوقی انجام شده است .ضمن اینکه خرید سهامداران حقیقی بیشتر از فروش بوده است یعنی این سهامداران 5 درصد بیشتر از سمت فروش در بازار حاضر شده اند.

قالیباف در این خصوص توضیح داد: سهامداران حقیقی از لحاظ ارزش کل بازار 22 درصد را در اختیار دارند در حالی که از نظر ارزش معاملات، 55 درصد در دست حقیقی هاست .

مدیرعامل شرکت بورس تهران درباره درآمد و سودآوری شرکت‌های پذیرفته شده در بازار گفت: سود تحقق یافته شرکت‌ها در سال 1392، 54 هزار میلیارد تومان بوده که 43 هزار میلیارد تومان آن یعنی معادل 79 درصد سود تحقق یافته، تقسیم شده است .

قالیباف در ادامه این نشست به امکان جدید قرار داد آتی سبد سهام اشاره کرد و گفت: قرارداد آتی سبد سهام با کسب مجوز از کمیته فقهی در صورت تدوین مقررات روی آیین نامه و تصویب هیأت مدیره، امکان معامله پیدا می کند .

وی توضیح داد: این امکان در قالب اختیار معامله با کارکرد آتی سبد سهام انجام می گیرد که هم اکنون درباره اینکه کدام شاخص در این قرارداد مورد معامله قرار بگیرد، شاخص30 شرکت بزرگ هدف گذاری شده که بر اساس معیارهای در نظرگرفته شده و دستورالعمل پذیرش قابلیت تحویل را دارد.

قالیباف اصل در ادامه این نشست به سوال خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص کاهش کارمزد معاملات گفت: کارمزد معاملات در کلیه ارکان بازار سرمایه از جمله معاملات سهام، مدیریت فناوری، سپرده‌گذاری، نهادهای ناظر و شرکت‌های کارگزاری جدای از سهم نیم درصدی مالیات، ۵۵ صدم درصد یا به عبارتی ۵۵ در هزار معاملات روزانه بازار است در حالی که در بورس‌های جهانی، نهادهای ناظر در زمینه حق پذیرش، حق درج و بسیاری از موارد دیگر کارمزد دریافت می‌کنند.

وی افزود: من به عنوان مدیرعامل شرکت بورس باید منافع حقوق صاحبان سهام این شرکت‌ها را در نظر بگیرم، اما معتقدم هر چه هزینه‌ معاملات در بازار سرمایه کاهش یابد، سرمایه‌گذاری در این بازار جذاب‌تر خواهد بود لذا تمامی هزینه‌ها از جمله هزینه حق پذیرش، درج نماد و سایر موارد باید برای سرمایه‌گذار جذابیت داشته باشد.

مدیر عامل بورس تهران اضافه کرد: حقیقت موضوع این است که سهم کارمزدهای در نظر گرفته شده برای ارکان بازارسرمایه آنچنان بالا نیست، به طوری که در بخش ابزارهای بدهی از جمله صندوق‌های قابل معامله، کارمزدها به یک بیستم کارمزد سهام می‌رسد با این حال سازمان بورس مشغول بررسی کارشناسی روی بازنگری کارمزدها بوده و بورس تهران نیز اعتقاد دارد باید جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس با کاهش کارمزدها افزایش یابد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران هم‌اکنون علاقمند به ابزارهای بدهی واوراق درآمد ثابت هستند به طوری که در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد سرمایه‌گذاران خارجی، ابزارهای با درآمد ثابت را در دنیا مورد استفاده قرار می‌دهند.

قالیباف در خصوص شرایط جذب سرمایه خارجی در دوران پساتحریم گفت: سرمایه گذاران به دنبال گرفتن بازده متناسب با ریسک هستند که متغیرهای فراوانی این بازدهی را تضمین می کنند البته در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصاد کشور باید گفت بازار سرمایه یکی از بازارهای سهل الوصول برای ورود خارجی هاست لذا بورس ما به لحاظ شفافیت از بسیاری از بورس های دنیا شفاف تر است و این موضوع موجب جذب سرمایه گذاران خارجی شده است.

وی همچنیین با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی بورس ایران را نمی شناسند، گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در حال حاضر صورتهای مالی شرکتها به زبان انگلیسی تهیه شده اما اگر به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم باید بتوانیم به زبان آنها صحبت کنیم علاوه بر این شرکتی که می خواهد سرمایه گذار خارجی داشته باشد و به بورس های خارجی ورود کند باید جایگاه خوبی در بورس داخل کشور داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بورس اضافه کرد: ضمن اینکه موضوعات مختلفی همچون امانتداری سهام و رتبه ایران در فضای کسب و کار از جمله مواردی هستند که در کنار سایر مسائل باید برای جذب سرمایه خارجی در کشور به آنها پرداخته شود که در این راستا مذاکراتی انجام شده و امیدواریم شاهد ورود هر چه بیشتر خارجی ها به اقتصاد و بورس کشور باشیم.

وی گفت: یکی دیگر از مباحثی که امسال مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت موضوع بورس ارز است که با جدی شدن ورود سرمایه گذاران خارجی پیشنهاد راه اندازی آن را به بورس دادیم که برای مدیریت ریسک سرمایه گذاریها می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد که البته پیش نیاز راه آندازی آن، تک نرخی شدن ارز است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا