تحلیلگران:

ایران تنها عضو اوپک است که شرایطش بهتر خواهد شد

ایران تنها عضو اوپک است که شرایطش بهتر خواهد شد

تحلیلگر ارشد موسسه RBC کپیتال مارکت می‌گوید، ایران تنها عضو اوپک است که نگران پایین بودن قیمت نفت نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از ان بی سی، هلیما کرافت رئیس استراتژی بازار موسسه RBC کاپیتال مارکت تاکید کرد: فکر می‌کنم تنها کشور عضو اوپک که سال به سال شرایط بهتری خواهد داشت ایران است. ایران امسال به دلیل لغو تحریمها رشد 5 درصدی را تجربه خواهد کرد. آنها اساسا تنها عضو اوپک هستند که واقعا به قیمت پایین نفت اهمیت نمی‌دهند.

وی افزود: تنها کشوری که رشد خواهد داشت احتمالا ایران است. این امر باعث میشود که از رسیدن قیمت نفت به 50 دلار تا پایان امسال مطمئن باشیم.

کرافت گفت: نگرانی از کندی تقاضا، اشباع بازار جهانی و اختلافات در خاورمیانه باعث شد که قیمت نفت در ابتدا سال 2016 به شدت سقوط کند، اما اکنون تغییر رویکرد تولیدکنندگان میتواند قیمت نفت را به 50 دلار در هر بشکه برساند.

رئیس استراتژی بازار موسسه RBC کاپیتال مارکت در گفتگو با ان بی سی با بیان اینکه مذاکرات درباره توقف سطح تولید روی بازار تاثیر گذاشته گفت: روانشناسی بازار تغییر کرده است. همه اکنون به افزایش قیمتها با سطح 50 دلار فکر می‌کنند.

نفت برنت در روز دوشنبه برای ساعاتی به 41 دلار هم رسید و سپس در 40 دلار و 84 سنت تثبیت شد که 5 درصد افزایش را نسبت به معاملات قبلی نشان می‌دهد. نفت آمریکا هم با بیش از 5 درصد افزایش به 37 دلار و 90 سنت در هر بشکه رسید.

در شرایطی که نفت 40 دلاری در مقایسه با قیمت‌های یک ماه پیش دور از ذهن به نظر می‌رسد اما روند رسیدن نفت به 50 دلار نیز شتاب گرفته است.

به گفته کرافت منطق پشت افزایش کنونی قیمت نفت اینست که تولیدکنندگان اوپک متوجه شده اند که به نفت 50 دلاری نیاز دارند و نگران این هستند که کاهش قیمتها باعث کاهش بیشتر رتبه اعتباری آنها و تحمیل سیاست های ریاضتی شود.

اما ایران تصریح کرده که با توجه به لغو تحریمها بدنبال افزایش تولید نفت است و بازار شاهد صادرات نفت ایران به اروپا بوده است.

در همین حال آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته گزارش داد که ذخایر نفتی آمریکا در هفته منتهی به 26 فوریه 10 میلیون و 400 هزار بشکه افزایش یافته است.

کرافت گفت: شرکت وی انتظار دارد که تولید نفت آمریکا در سال جاری نسبت به سال قبل 600 هزار بشکه کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا