روزهاي حبابي بازار فولاد

علت رشد دوباره قيمت محصولات فولادي چيست؟

علت رشد دوباره قيمت محصولات فولادي چيست؟

گروه صنایع معدنی >فولاد - تب و تاب روزهاي پايان سال و رشد قيمت ها در بازار جهاني، بازار داخلي فولاد را نيز تحت تاثير قرار داده است تا آنجا که قيمت محصولات فولادي در بازار با نوسانات چشمگير در هر هفته همراه است.

به گزارش ماین نیوز، بر اين اساس درست در روزهايي که به نظر مي رسيد قيمت ها در بازار فولاد حالتي منطقي پيدا کرده اند، قيمت ها روندي عکس پيش بيني ها پيدا کردند و با رشدي مجدد همراه شدند.

کارشناسان در توضيح رفتار اين روزهاي بازار عقيده دارند کمبود کالادر بازار به واسطه کاهش عرضه توليدکنندگان، رشد قيمت هاي جهاني و همچنين تلاش برخي کارخانه ها براي حفظ قيمت ها به منظور پيشگيري از زيان، از علت هاي اصلي رشد دوباره قيمت ها در بازار فولاد است که حالتي حبابي دارد و واقعي نيست.

بر اين اساس قيمت ميلگرد روز گذشته رشدي 40 تا 50 توماني داشت و تيرآهن نيز با افزايش قيمت محدودي همراه بود. در بازار ورق نيز شرايط به گونه اي است که به علت کمبود کالاهاي ايراني، خريداران ورق هاي روسي و چيني را جايگزين کرده اند که قيمت آنها از قيمت محصولات ايراني کمتر است. به گفته يکي از فعالان بازار با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال بسياري از توليدکنندگان حساب هاي خود را بسته اند و بيشتر مشغول حسابرسي هاي پاياني سال هستند، به همين علت عرضه کاهش يافته و قيمت ها رشد پيدا کرده اند. اين فعال بازار عقيده دارد افزايش قيمت هايي که اين روزها در بازار شاهد هستيم پايدار نخواهد بود و به علت نبود تقاضا با کاهش همراه خواهند شد.

رئيس اتحاديه آهن فروشان نيز علت افت و خيزهاي ناگهاني قيمت در بازار فولاد را تا حدودي تحت تاثير رشد قيمت هاي جهاني مي داند و مي گويد: رشد قيمت ها در حال حاضر حبابي است و يکي از علت هاي آن رشد 20 تا 30 دلاري قيمت محصولات فولادي در ترکيه و چين است. محمد آزاد اما عقيده دارد که ممکن است برخي در داخل فکر کنند رشد قيمت بازارهاي جهاني به سرعت بر بازار داخل اثر مي گذارد اما اين تفکر اشتباه است زيرا ما در کشور تقاضايي براي خريد نداريم تا در پي آنها قيمت ها افزايش پيدا کنند. آزاد در ادامه به دليل ديگر رشد قيمت ها در بازار فولاد اشاره مي کند و مي گويد: يکي ديگر از علت هايي که قيمت ها به صورت مصنوعي بالانگه داشته مي شود اين است که برخي توليدکنندگان که از قبل فروش سلف داشته اند، براي جلوگيري از زيان خود قيمت ها را بالانگه مي دارند تا موعد تحويل کالاهايشان سر بيايد زيرا چنانچه قيمت ها کمتر از قيمت فروش سلف آنها باشد، طبق قراردادي که بسته اند بايد زيان ناشي از کاهش قيمت ها را به خريداران خود پرداخت کنند، در صورتي که اگر قيمت ها بالاباقي بماند آنها مجبور به پرداخت زيان نخواهند بود. اين سياست توليدکنندگان براي جلوگيري از زيان در فروش هاي قبلي خود در حالي است که توليدکنندگان بخش خصوصي همچنان در بازار عرضه دارند و ممکن است حتي با قيمت هايي پايين تر نيز به فروش خود ادامه دهند.

بازار ورق قلمرو روس ها و چيني ها؟

اما آن طور که از بازار ورق خبر مي رسد در حال حاضر ورق هاي روسي و چيني به وفور در بازار يافت مي شوند. آن طور که يک فعال بازار ورق مي گويد اين اتفاق در حالي در بازار جريان دارد که محصولات توليد ايران در بازار به شکلي محدود عرضه مي شوند و قيمت ها نيز بالاهستند. عباس عامري در ادامه مي گويد: قيمت ها در حالي رشد کرده اند که به نظر مي رسد يک شوک مصنوعي باشد با اين وجود شاهد هجوم خريدارها به بازار ورق نبوده ايم و تنها کساني که مجبور هستند به بازار مي آيند که در نهايت خريد خود را به اجبار با قيمت هايي بالاانجام مي دهند.

اما علت کمبود ورق هاي توليد داخل در بازار از نگاه آزاد اين است که بزرگ ترين توليدکننده ورق در کشور تعهداتي براي سهميه هاي خود دارد و به همين علت نيز عرضه محدودتري به بازار دارد. او در اين زمينه مي گويد: بخش زيادي از توليدات ورق توليدکنندگان داخلي طبق سهميه بندي هاي انجام شده به عنوان مواد اوليه در اختيار صنايع قرار داده مي شود و به همين دليل ميزان کمتري از توليدات آنها به بازار مي رسد؛ در نتيجه فضا براي ورود محصولات روسي و چيني باز مي شود و صنايعي که به محصول اضافه نياز دارند اين بخش از نياز خود را از بازار آزاد تامين مي کنند که البته ارزان تر هم هستند. آن طور که فعالان بازار مي گويند در روزهاي گذشته شنيده ها در بازار حاکي از آن بوده است که سرمايه ها از سوي بازار طلاو ارز به سمت بازار آهن حرکت خواهد کرد که البته آن طور که از شواهد پيدا است اين صحبت ها نيز تاثيري در روند معاملات بازار و رشد آن نداشته است زيرا بازار عملاجاني براي تقاضا ندارد. نتيجه چنين شرايطي اين بوده است که برخي افراد که ناگزير از تهيه کالادر بازار بوده اند، احتياجات خود را با قيمت هايي غير واقعي تهيه کرده اند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا