سخنان رییس جمهور چین قیمت سنگ آهن را افزایش داد

سخنان رییس جمهور چین قیمت سنگ آهن را افزایش داد

رییس جمهور چین در نشست کنگره حزب این کشور اعلام کرد مانع کاهش رشد اقتصادی کشور به زیر 6.5 درصد خواهد شد.

 

کیوان جعفری طهرانی، رییس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در سمینار صادرات سنگ آهن و سایر موادمعدنی که در محل این انجمن برگزار شد به عنوان مدرس دوره با بیان این مطلب گفت: به دنبال اعلام این خبر شاهد افزایش چشمگیر 10 دلاری قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی بودیم.
وی افزود: این افزایش قیمت بی سابقه بوده و این موضوع توسط هیچیک از موسسات پیش بینی نمی شد چراکه این مراکز تحقیقاتی سال 2016 را بدترین سال برای معدن و فولاد ارزیابی می کردند.
طهرانی ادامه داد: چین خود را برای افزایش جمعیت آماده می کند و صحبت های ریاست جمهوری این کشور نشان می دهد این کشور با مشکل جدی مواجه نیست و طرح های توسعه ای گسترده ای دارد و تزریق نقدینکی به اقتصاد توسط دولت این کشور صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: با افزایش ناگهانی قیمت ها، فولادسازان چینی حتی بدون اطلاع انجمن آهن و فولاد این کشور در اعتراض به رشد قیمت ها، اقدام به توقف صادرات فولاد کردند که این موضوع می تواند سبب کاهش دوباره قیمت های سنگ اهن خواهد شد.
این گزارش می افزاید، در این سمینار در ابتدا تحلیلی از  بازار سنگ آهن و موادمعدنی و بررسی  اقتصادی چین از سال 2016 تا 2020 ارائه شد.
در این بخش اعلام شد بیشترین سهم را در بازار سنگ آهن سه شرکت ریوتینتو، واله و بی اچ پی جمعا به میزان 62 درصد از کل بازار دارند.
همچنین اعلام شد فورتسکیو یکی از شرکت هایی خواهد بود که در سال های آتی به یکی از غول های سنگ آهنی تبدیل خواهد شد و به جمع سه شرکت بزرگ (واله، ریو و BHP) می پیوندد.
یکی دیگر از اتفاقات جالب توجه در صنعت سنگ آهن، حرکت واله به سمت فرآوری به روش خشک است که دلیل این تصمیم اتفاق رخ داده در سامرکو و شکست سد باطله در این معدن است.
همچنین واله در پی شکست پروژه کشتی های واله مکس به ظرفیت 400 هزار تن که نتوانست هزینه های حمل را به کمتر از 4.5 دلار کاهش داده و محدودیت هایی در پهلوگیری در بنادر چین دارد، به فکر تاسیس اسکله تخلیه و بارگیری در مالزی  و نیز استفاده از کشتی های واله مکس برای خرده فروشی بر روی دریا به منظور بلندینگ محموله های سنگ آهن افتاده است.
براساس تحلیل مدیر بازاریابی و مدیرعامل واله چین، عرضه سنگ آهن در سال 2016 معادل 100 میلیون تن کاهش خواهد یافت که دلیل اصلی آن کاهش تولید تولیدکنندگان کوچک در استرالیا به میزان 10 میلیون تن، افت تولید عرضه کنندگان برزیلی به میزان 28 میلیون تن، آفریقا به میزان 19 میلیون تن، 30 میلیون تن کاهش تولید از سوی عرضه کنندگان تجارت دریایی که ایران نیز جزو آنها است و مابقی کاهش 12 میلیون تنی توسط سایر تولیدکنندگان جهانی است.
در ادامه اشاره ای به حجم سنگ آهن صادراتی از کشورهای مختلف به چین در سال 2015 شد که طبق امار ارائه شده توسط موسسه Clarkson ایران در سال 2015 حدود 8.6 درصد افت صادرات داشته است و این درحالی است که در این مدت استرالیا و برزیل سرمایه گذاری خوبی را برای بدست آوردن سهم بازار انجام داده اند بگونه ای که در 2015 استرالیا رشد 59.2 درصدی و برزیل رشد 20.7 درصدی را ثبت کرده بودند.
تقاضای سنگ آهن چین آنگونه که گلدمن ساچه اعلام کرده در بین سال های 2017 تا 2020 تقریبا روند ثابت با کاهش ناچیز خواهد داشت.
گفتنی است، قیمت های سنگ آهن روند مشابه قیمت نفت را در سال 2015 به ثبت رسانده و کارشناسان معتقدند این دو در سال های آتی عملکرد مشابه یکدیگر خواهند داشت.
سپس در بخش دیگری پیش بینی موسساتی نظیر پلاتز، Macquarie و بلومبرگ از قیمت فلزات اساسی، سنگ آهن، زغالسنگ، فولاد، نفت، طلا و نقره ارائه شد.

 

 

سپس اشاره شد که چین به دنبال گذر از دوره انقلاب صنعتی و ورود به دوره انقلاب خدماتی است و این کشور درصدد است تا در دوره جدید، رشد اقتصادی کاهشی خود را از طریق انقلاب خدماتی ترمیم کند.
مقامات چینی به مصرف کالا و خدمات داخلی امیدوارند تا از این طریق به اقتصاد کشور کمک شود از اینرو شاهد لغو قانون تک فرزندی بعد از 36 سال هستند.
چون چین دوران بلوغ اقتصادی را طی می کند از اینرو بدیهی است که این انتقال یا گذار، با نوسانات شدیدی در رشد اقتصادی همراه باشد.
در سال 2015 بخش خدمات چین 50.5 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده بود.
این کشور در نظر دارد 30 هزار کیلومتر شبکه راه آهن جدید تا سال 2020 و 401 هزار کیلومتر تا سال 2030 داشته باشد همچنین توسعه تا 5 هزار کیلومترمربع از شبکه راه آهن سراسری آسیا را اجرایی خواهد کرد.
همچنین این کشور توسعه شبکه مترو خود را تا 2020 به وسعت 6 هزار کیلومتر از 39 شهر به 50 شهر را دارد.
افزایش تعداد فرودگاه ها تا سال 2020 از 200 به 240 عدد و ساخت و توسعه جاده ابریشم جدید با همراه ساخت 1600 فرودگاه از سال 2020 تا سال 2030 از دیگر پروژه هایی است که رییس جمهور چین به تازگی اعلام کرده و تامین مالی آن تصویب شده است.
علاوه بر موارد مذکور، چین برای بازی های المپیک زمستانی در سال 2022 سه استادیوم جدید و تعمیر استادیوم های قدیمی و نیز ساخت 170 کیلومتر راه آهن سریع السیر از شهر زانگ جیاکو به پکن را در دستور کار دارد.
تمامی موارد مطرح شده درخصوص طرح های توسعه ای چین، به معنای افزایش تقاضا برای فولاد و سنگ اهن خواهد بود.
در ادامه این سمینار موضوعاتی پیرامون مزایا و معایب اعتبار اسنادی، مقایسه دو روش اجاره کشتی Time Charter و Voyage Charte و در خاتمه پتانسیل های کاهش هزینه معدنکاری مطرح شد.
ازجمله مزایای اعتبارات اسنادی بازگشت به موقع مبلغ پرداختی خریدار به فروشنده، کاهش هزینه های صادرات و واردات، کاهش ریسک خرید و فروش، ایجاد امنیت در بین طرفین معامله و تامین مالی توسط بانک است.
ازجمله ریسک های اعتبار اسنادی نیز عدم دخالت بانک ها در کنترل کیفیت محموله های صادراتی و وارداتی، بازگشت قانون تسعیر نرخ ارز برمبنای نرخ دولتی و فروش آن به سیستم بانکی (که درمورد بانک مرکزی ایران مممکن است بوجود آید)، مغایرت در اسناد و مدارک و لغو lc درصورت خاتمه و سررسید تاریخ انقضا است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا