رشد جهانی نفت، اکسیر جوانی گروه پالایشگاهی

رشد جهانی نفت، اکسیر جوانی گروه پالایشگاهی

افزایش قیمت های جهانی نفت و گذر نفت برنت از سطح 40 دلاری ، افزایش تقاضا و معاملات مثبت گروه های پترو پالایشی، بخصوص پالایشگاهی را درپی داشت. تا جایی که نماد شراز، شبندر و شبریز با صف خرید به کار خود پایان دادند.

 

همان گونه که از روز گذشته پیش بینی می شد، اکثر گروه ها و نمادها معاملاتی پرحجم را تجربه کردند. در این میان گروه پالایشگاهی، فلزی و معدنی تحت تاثیر افزایش قابل تامل و مناسب قیمت های جهانی از اقبال بیشتری برخوردار بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان ،در گروه خودرویی ادامه عرضه های مکرر صف خرید نماد خاور در حالی که اکثر هم گروهی ها منفی بودند چشم نواز بود.

 در این میان انتشار شفاف سازی سازی و پررنگ شدن برخی شایعات ، سبب تشکیل صف خرید حدود 100 میلیون سهمی بعد از دادوستدهای حدود 175 میلیون سهمی آن و بهبود جو گروه خودرویی شد.

یکی از شایعات، رشد قیمت های نماد خاور تا محدوده 300 تومان توسط ایران خودرو و فروش بلوک آن احتمالا به سرمایه گذاری خارجی و زیر مجموعه های بنز آلمان و شفاف سازی شرکت مبنی بر فروش بلوک سمند بود که می تواند عایدی در حدود 39 تومان برای آن درپی داشته باشد.

 از طرفی شرکت ایران خودرودیزل (سهامی عام) در نظر دارد 5 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سمند و 49 درصد از سهام شرکت تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند. ارزش پایه هر سهم سمند 5000 ریال و ارزش کل سهام قابل واگذاری سمند حدود 375 میلیارد ریال است.

محورسازان ایران خودرو به دلیل افزایش درآمدهای متفرقه(فروش املاک)، 31,866 درصد تعدیل مثبت نسبت به پیش بینی قبلی و مبلغ 959 ریال سود برای سال 94 اعلام کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی، منصور معظمی (معاون سابق وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدرو کربوری) را به عنوان «معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» منصوب کرد تا خانه تکانی مجموعه سایپا همچنان ادامه داشته باشد. در پایان معاملات،  نماد شرکت ایران خودرو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.

گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری اکثرا منفی و همراه افت قیمتی دنبال شدند تا به جو بی اعتمادی سهامداران خود بیافزایند.  در این میان معاملات مثبت و صف خرید نمادهای وپست، وانصار، وملت، وپارس و صف فروش نماد دی نمایان تر بود.

در پایان معاملات نماد شرکت های سرمایه گذاری ملی ایران، گروه سرمایه گذاری اتیه دماوند، سرمایه گذاری صنعت و معدن جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شدند.

افزایش قیمت های جهانی نفت و گذر نفت برنت از سطح 40 دلاری ، افزایش تقاضا و معاملات مثبت گروه های پترو پالایشی، بخصوص پالایشگاهی را درپی داشت. تا جایی که نماد شراز، شبندر و شبریز با صف خرید به کار خود پایان دادند. نماد عرضه اولیه ساینا(صنایع بهداشتی ساینا) در قیمت های مناسب 198 تومان کشف قیمت شد و گروه پتروشیمی بعد از شروعی مثبت، متعادل و منفی به کار خود پایان دادند. با آغاز مراحل آزمایش و راه اندازی نخستین ردیف پالایشی فازهای ٢٠ و ٢١ و روشن شدن مشعل این پروژه پارس جنوبی، گام نخست برای بهره برداری از پالایشگاه این فازها با گاز ترش فازهای ٦ تا ٨ برداشته شد. همچنین شرکت شل اعلام کرد که یک میلیارد و ٧٧٠ میلیون یورو از بدهی های نفتی خود را به ایران پرداخت کرده است.

در گروه های فلزی و معدنی، رشد مناسب قیمت های جهانی بخصوص سنگ آهن در بازارهای بین المللی سبب افزایش تقاضا شد تا جایی که نمادهای هرمز، فخوز، کگل و کنور با صف خرید و نماد فولاد با دادوستدهای پرحجم حدود 309 میلیون سهمی و رشد حداکثری به کار خود پایان دادند.

تفاهم نامه سرمایه گذاری در بخش زغالسنگ و احداث پالایشگاه تولید بیو اتانول بین گروه اس.ال.ام اسپانیا و شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران با معاون وزیر صنعت، به امضا رسید. همچنین مدیرعامل این گروه اسپانیایی گفت: براساس این تفاهم نامه، برای تامین خوراک پالایشگاه مربوطه، قراردادی 15 ساله برای خرید زغالسنگ حرارتی ایران امضا خواهد شد. سنگ آهن با عیار 62% تحویلی به چینگدائو امروز با 19% افزایش با قیمت 63.74دلار در هر تن معامله شد.

شاخص قیمت سنگ آهن در بازار سنگاپور، استرالیا و آمریکا به ترتیب 21%، 24% و 19% بیشتر از روز قبل بوده است. سرمایه گذاران پیش بینی می کنند سیاست های تسهیل کمی در آینده توسط دولت چین تقاضای فولاد را افزایش دهد.

بجز نمادهای فاذر، فاراک، تپمپی و بسویچ که مثبت بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا منفی دنبال شدند. همچنین نماد کارخانجات تولیدی شهید قندی با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 متوقف شد.

گروه های ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک اکثرا منفی بودند اما در این میان معاملات مثبت و صف های خرید نمادهای ثعمرا، ثباغ، کرمان، ثامان و ثمسکن چشم نوازی کرد. شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا با کاهش 32 درصدی سود نسبت به پیش بینی سال قبل مبلغ 305 ریال سود برای سال 95 پیش بینی کرد.

دشت مرغاب درباره مزایده و فروش ساختمان بخارست شفاف سازی کرد اما همچنان با صف فروش دنبال شد. فرآورده‌های نسوز پارس در گزارش شفاف سازی اعلام کرد این شرکت با تادیه 25% از بدهی‌های خود به بانک رفاه در آبان ماه 1394 مشمول اعمال تعدیلات در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور شده، به نحوی که تاثیر اعمال آن سبب کاهش مانده بدهکار سود و زیان انباشته بالغ بر 160 میلیارد ریال و رفع موانع محدودیت‌های شرکت از بابت مشمولیت ماده 141 و کاهش هزینه‌های مالی به میزان 8 میلیارد ریال خواهد شد.

نماد کارخانجات ایران مرینوس با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 متوقف شد. نماد عرضه اولیه دسانکو(داروسازی سبحان انکولوژی) 290 تومان کشف قیمت شد و نماد کفپارس با رشد حدود 8 درصدی و نماد کاذر منفی مورد بازگشایی قرار گرفتند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای شبندر و فولاد با رشد 61.59 واحدی به ارتفاع 78,220 واحدی رسید که در این بین نمادهای اخابر و جم بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند. پیش بینی می شود گروه خودرویی فردا با کاهش فشار فروش متعادل تر دنبال شوند و در هفته آینده و آخرین هفته سال، مجددا به مدار صعود بازگردند.

 

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا