صدور 200 کد معاملاتی سرمایه گذاران خارجی در بورس در سال 94

صدور 200 کد معاملاتی سرمایه گذاران خارجی در بورس در سال 94

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران از صدور 200 کد معاملاتی بورس برای سرمایه گذاران خارجی در سال 94 خبرداد و آمار صدور کل معاملات بورس امسال را در طول تاریخ این سازمان بی سابقه دانست.

به گزارش نامه نیوز، حسن قالیباف اصل امروز(سه شنبه) در نشست خبری افزود: با توجه به کدهای معاملاتی صادر شده در سال جاری، مجموع کدهای معاملاتی سرمایه گذاران خارجی به 550 کد رسیده است.
وی به حوزه پذیرش و عرضه بورس اشاره کرد و گفت: امسال چهار شرکت بزرگ سیمان خوزستان، پتروشیمی مقیم، بیمه ما و پتروشیمی فجر موفق به پذیرش و عرضه در بازار سرمایه شدند.
وی افزود: همچنین برخی شرکت ها همچون پتروشیمی جم و سبحان دارو نیز در فرابورس موفق به ورود در بازار بورس شدند.
به گفته وی، در حال حاضر تعداد دیگری شرکت نیز پذیرش شده اند که در صورت کسب شرایط می توانند وارد عرضه در این بازار شوند.
مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، ارزش بورس تهران در ابتدای امسال را دو تریلیون و 810 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم تا پایان امسال با رشد 20 درصدی به سه تریلیون و 370 هزار میلیارد ریال رسیده است.
وی درباره ارزش اسمی بازار سهام نیز گفت: در ابتدای امسال، 954 هزار میلیارد ریال بود که با رشد 20 درصدی اکنون به یک تریلیون و 145 هزار میلیارد ریال رسیده است.
به گفته وی، در زمینه نظارت براعضاء امسال 383 بازدید از کارگزاری ها انجام شده است.
قالیباف اصل با بیان اینکه امسال ارزش معاملات خرد و بلوک سهام در بورس تهران به رقم 387 هزار میلیارد ریال رسید، ادامه داد: کل ارزش اسمی بازار بورس تهران حدود 160هزار میلیارد ریال ناشی از افزایش سرمایه و بقیه بابت سرمایه جدید شرکت های جدید در این بازار بوده است.
وی ادامه داد: در بازار بدهی، سال گذشته در مجموع ارزش معاملات این بازار 15 هزار میلیارد ریال بود که امسال تاکنون با رشد 147 درصدی، به 37 هزار میلیارد ریال رسیده است.
این مقام مسئول درباره معاملات آنلاین نیز گفت: پارسال 196 هزار میلیارد ریال بوده که با رشد 9 درصدی به 210 هزار میلیارد ریال رسیده است.
مدیرعامل شرکت بورس تهران، یکی از مولفه های مهم سرمایه گذاری خارجی را رتبه ایران در فضای کسب و کار جهانی دانست و گفت: سال گذشته ایران در فضای کسب و کار دارای رتبه 165 بود که امسال به 150 رسیده است؛ دولت در نظر دارد رتبه فضای کسب و کار ایران را به جایگاه مناسبی برساند.
وی درباره درآمد و سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بازار گفت: سود تحقق یافته شرکت ها در سال 92، 540 هزار میلیارد ریال بوده که 430 هزار میلیارد ریال آن یعنی معادل 79 درصد سود تحقق یافته، تقسیم شده است.
وی درباره درآمد و سودآوری شرکت های پذیرفته شده نیز گفت: سود تحقق یافته شرکت ها در سال گذشته نیز 450 هزار میلیارد ریال بود که 330 هزار میلیارد ریال آن معادل 71 درصد سود تحقق یافته، تقسیم شده است.
قالیباف اصل، درباره پیش بینی بودجه امسال شرکت ها اظهارداشت: امسال شرکت ها 435 هزار میلیارد ریال سود پیش بینی کردند و نسبت پی.ایی (P/E) بازار هم اکنون 7.5 مرتبه است.
مدیرعامل شرکت بورس تهران، به امکان جدید قرارداد آتی سبد سهام نیز اشاره کرد و گفت: قرارداد آتی سبد سهام (شاخص) با کسب مجوز از کمیته فقهی در صورت تدوین مقررات و تصویب هیأت مدیره، امکان معامله پیدا می کند.
وی اضافه کرد: این امکان در قالب اختیار معامله با کارکرد آتی شاخص انجام می شود و اکنون درباره اینکه کدام شاخص در این قرارداد مورد معامله قرار بگیرد، شاخص30 شرکت بزرگ هدف گذاری شده که براساس معیارهای در نظر گرفته است و دستورالعمل پذیرش قابلیت تحویل را دارد.
وی درباره سهام شناور گفت: این شاخص، سال گذشته از 19.6 درصد به 21.89 در سالجاری رسیده که این حجم معاملات ناشی از خرید سهامداران حقیقی بوده است.
این مقام مسئول درباره فرهنگ سازی بورس گفت: در تالار بورس تهران ( 22 منطقه)، 115 هزار ساعت آموزش سرمایه گذاران، ناشران و شرکت های کارگزاری در حوزه بازار سرمایه داده شده است .
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخصوص اختیار معامله نیز گفت: این طرح حدود چهار سال پیش مطرح شد اما مشکل اجرایی نشدن آن در بحث نرم افزار معاملاتی مدیریت ریسک است که به تازگی همکاران ما به الگوریتم آن دست پیدا کرده اند.
وی درباره وضعیت کاهش کارمزد معاملات در بازار سهام نیز گفت: کارمزد معاملات در همه ارکان بازار سرمایه از جمله معاملات سهام، مدیریت فناوری، سپرده گذاری، نهادهای ناظر و شرکت های کارگزاری جدا از سهم نیم درصدی مالیات، 0.55 درصد یا به عبارتی 55 در هزار معاملات روزانه بازار است.
به گفته قالیباف اصل، در بورس های جهانی، نهادهای ناظر در زمینه حق پذیرش، حق درج و بسیاری از موارد دیگر کارمزد دریافت می کنند بنابراین بورس تهران با توجه به اینکه موضوع کارمزدها بخش ساده ای نیست، اقدام به ارائه پیشنهاد بازنگری کارمزدها به سازمان بورس کرده است.
وی افزود: به عنوان مدیرعامل این شرکت باید همواره منافع حقوق صاحبان سهام این شرکت ها را درنظر داشته باشم، اما به عنوان رکن ملی این موضوع، معتقدم هر چه هزینه های معاملات در بازار سرمایه کاهش یابد، سرمایه گذاری در این بازار جذاب تر خواهد بود.
به گفته مدیرعامل شرکت بورس واوراق بهادار تهران، همه هزینه ها از جمله هزینه حق پذیرش، درج نماد و سایر موارد مطرح در این زمینه باید برای سرمایه گذار جذابیت داشته باشد.
وی اظهارداشت: در واقع سهم کارمزدهای درنظر گرفته شده در بازار سرمایه آنچنان بالا نیست، در عین حال در بخش ابزارهای بدهی از جمله صندوق های قابل معامله، کارمزدها پائین است و به یک بیستم کارمزد سهام می رسد.
این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون سازمان بورس مشغول بررسی کارشناسی و بازنگری کارمزدها بوده و به لحاظ دید ملی نیز بورس تهران اعتقاد دارد باید جذابیت سرمایه گذاری در بورس با کاهش کارمزدها افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران به دومین سمینار دوسالانه حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: شرکت ها از نظر حاکمیت شرکتی رتبه بندی شده اند که چنانچه شاخص های رتبه بندی مورد تایید سازمان بورس قرار گیرد، دستورالعمل راهبری شرکتی تایید شود، امکان انتشار آن در بازار فراهم می شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون در بازار سرمایه در کنار نماگرهای منتخب بازار برای همه صنایع بورسی شاخص صنعت سرمایه گذاری نیز وجود دارد.
به گفته وی، هم اکنون در بورس تهران 37 صنعت وجود دارد که برای هریک از آنها به طور جداگانه شاخص های کل صنعت و قیمت آنها تعریف شده است.
وی افزود: با این وجود شرکت بورس تهران بنا دارد در کنار تعریف شاخص حاکمیت شرکتی، شاخص بازار بدهی را نیز طراحی و به بازار ارائه دهد.
قالیباف اصل؛ پذیرش 10 شرکت جدید، پنج مورد انتقال، 10 مورد صندوق (ETF) و 170 هزار ساعت آموزش و فرهنگسازی و 20 بدهی و سکوک مشارکت که به شکل اوراق مشارکت را از برنامه های سال آتی این شرکت برشمرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا