یادداشت اقتصادی؛

آقای طیب‌نیا؛ لطفا نام مخالفان خصوصی سازی را منتشر کنید

آقای طیب‌نیا؛ لطفا نام مخالفان خصوصی سازی را منتشر کنید

"گلایه کم‌سابقه طیب‌نیا از مافیای ثروت و قدرت"؛ این اتفاق وقتی از سوی وزیر اقتصاددان و خونسرد دولت یازدهم بروز داده می شود یعنی ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ "گلایه کم‌سابقه طیب‌نیا از مافیای ثروت و قدرت"؛ این اتفاق وقتی از سوی وزیر اقتصاددان و خونسرد دولت یازدهم بروز داده می شود یعنی جایی از کار مشکل دارد و بر این اساس باید قدری با تامل از کنار آن گذشت.
بنابر خبرهای منتشر شده علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت حسن روحانی دیشب در حاشیه جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در خصوص اجرای اصل 44 قانون اساسی بند دل خود را باز کرده و اظهار داشته؛ وضعیت شرکت‌های واگذار شده به‌ویژه خصولتی از وضعیتی که در زمان دولتی داشتند بدتر است و این شرکت‌ها نظارت‌پذیر نیستند و باید به‌سمت اجرای صریح قانون برویم.
وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به مقاومت‌ها در واگذاری شرکت‌های دولتی عنوان کرده مدیران دولتی و مدیران وزارتخانه‌ها موافق واگذاری شرکت‌ها نیستند و دلیل آن هم روشن است؛ وقتی یک شرکت دولتی را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که روزانه هزار و 700 ناهار به‌صورت رایگان داده می‌شود.
مقام عالی وزارت اقتصاد با بیان "شعار خصوصی‌سازی می‌دهیم اما اعتقادی به آن نداریم" گفت: در این دو سال گذشته نفس مرا بریدند و هر زمانی می‌خواهیم شرکتی را واگذار کنیم مانع آن می‌شوند و موضوعاتی را مثل اینکه ساختار باید اصلاح شود مطرح می‌کنند، به‌طوری که در سال گذشته برای واگذار نشدن یک شرکت زیر فشار قرار گرفتیم و مجبور شدیم آن را از لیست واگذاری‌ها خارج کنیم.
طیب‌نیا با ابیان این که اگر قرار بود ساختار شرکتی برای واگذاری اصلاح شود، چرا در 40 سال گذشته نتوانستند این کار را انجام دهند اذعان داشته دولت بنگاه‌دار و مدیر خوبی نیست و دولتی بودن اقتصاد مشکلی است که عدم کارایی به‌همراه دارد.
به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ بنگاه‌های دولتی مرکز توزیع رانت و فساد شده‌اند و باید آنها را واگذار کنیم، به‌طور مثال در سال گذشته وقتی خواستیم یک شرکت 3هزار و 200 میلیارد تومانی واگذار شود می‌گفتند این شرکت زیانده است و هرساله چندهزار میلیارد تومان سرمایه کشور وارد آن می‌شد، ولی آن را فروختیم و امروز خریدار آن علاوه بر اینکه یک نیروگاه هزار و 500 میلیارد تومانی را خریده، یک نیروگاه دیگر هم کنار این بنگاه احداث کرده است.
عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: با ایجاد فضاسازی به‌دنبال آن هستند که واگذاری یک شرکت را لغو کنند و اگر دولت می‌توانست یک شرکت را با 2هزار میلیارد تومان زنده می‌کرد.
از سوی دیگر وجود مقاومتها بر سر راه خصوصی سازی بارها نیز توسط معاون طیب نیا یعنی پوری حسینی ابراز شده است و تازگی ها نیز رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفته؛ بیشتر انرژی این سازمان در سال 94 صرف پاسخگویی به دستگاههای مختلف در خصوص واگذاریها از جمله واگذاری سرخابی ها، ماشین سازی تبریز، آلومینوم المهدی شد است که این موضوع نشان می دهد که هر واگذاری موفقی که سازمان خصوصی سازی انجام می دهد و بخش خصوصی واقعی در آن حضور دارد، با  مشکلاتی از سوی ذینفعان مواجه می شود.
البته وجود مقاومتها بر سر راه خصوصی سازی تنها مختص کشور ما نیست و تجربه جهانی نشان می دهد در همه جای دنیا اجرای سیاست خصوصی سازی با مقاومتهایی همراه بوده است؛ با این تفاوت که مقاومتها بر سر راه واگذاریها در کشور ما قدری متفاوت و پررنگ تر است.
... پس آقای طیب نیا لطفا نام مخالفان خصوصی سازی را منتشر کنید تا شاید در فرصت باقی مانده از وزارت شما، قطار خصوصی سازی قدری سریع و مطمئتن تر پیش رود.
انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا