با حضور رییس سازمان بورس و قائم مقام وزیر کشاورزی برگزار می شود؛

مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران

مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران

مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران فردا (چهارشنبه ۱۹ اسفند) با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در محل هتل اسپیناس برگزار می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پس از اینکه هیات دولت در اردیبهشت ماه سال جاری، اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در قالب طرح قیمت تضمینی بر روی ذرت و جوی استان های خوزستان و کرمانشاه را از طریق بورس کالای ایران ابلاغ کرد، بورس کالا و نهادهای مرتبط مقدمات اجرای کار را فراهم کردند و بر همین اساس معاملات گواهی سپرده جو و ذرت با موفقیت به پایان رسید.

بنابر آمارهای ثبت شده در بورس کالای ایران،  معاملات گواهی سپرده ذرت خوزستان به حجم تقریبی ۱۹۰ هزار تن و به ارزش بیش از  ۱۱۹۲ میلیارد ریال انجام شد که در اقدامی قابل توجه بیش از ۷ هزار کشاورز صاحب کد بورسی شدند.

همچنین  پذیرش ۹ انبار در استان کرمانشاه برای محصول جو و ۲۶ انبار در استان خوزستان برای محصول ذرت دانه‌ای به همراه برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای کشاورزان، مدیران استانهای منتخب و انبارداران به مدت ۳۵۲۰ نفرساعت از مجموعه اقدامات بورس کالا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای هر چه بهتر ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی به شمار می رود.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی از جمله مزایای اجرای ماده ۳۳ قانون بهره وری کشاورزی در بورس کالا می توان به حذف مشکلات طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی همچون دیرکرد دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان، واقعی شدن قیمت کالاها، کوتاه شدن دست دلالان و جلوگیری از نرخ شکنی، کاهش قابل توجه بار مالی دولت، رسیدن کشاورزان به حدود ۷۰ درصد مبلغ محصول ظرف دو روز و رشد تولید محصولات با کیفیت بیشتر اشاره کرد.

براساس این گزارش، به این ترتیب با توجه به رضایت مسئولان و دولت از اجرای آزمایشی این طرح، فردا مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران با حضور محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و علی اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی برگزار می شود تا شاهد توسعه معاملات گواهی سپرده محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران باشیم.

لازم به ذکر است در این مراسم از دست اندرکاران اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت و جو در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی تجلیل خواهد شد.

 آغاز به کار رسمی معاملات گواهی سپرده طلا

همچنین روز چهارشنبه ۱۹ اسفند در ادامه این مراسم، معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی که از اوایل اسفندماه به صورت آزمایشی در بورس کالا عملیاتی شده بود با حضور دکتر صدقی مدیرعامل بانک رفاه کارگران به صورت رسمی راه اندازی می شود.

بر اساس این گزارش، برای معاملات گواهی سپرده سکه طلا، خزانه داری پردیس بانک رفاه به عنوان انبار بورس کالای ایران معرفی شده که پس از پذیرش سکه بهار آزادی طرح امام ضرب سال ۸۶ با عيار ۹۰۰ در هزار و وزن ۸.۱۳۳ گرم، اقدام به اصالت سنجی و صدور گواهی سپرده می‌کند.

 این گزارش حاکی است زمانبندی معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا طی روزهای کاری هفته از شنبه الی چهارشنبه با دوره پیش گشایش از ساعت ۸:۳۰ الی ۹ آغاز می شود و دوره گشایش و معاملات پیوسته آن از ساعت ۹ الی ۱۲:۳۰ ظهر خواهد بود.

در این معاملات، سپرده گذار سکه ملزم است قبل از مراجعه به انبار، از طریق یکی از کارگزاران مجاز بورس نسبت به اخذ کد معاملاتی (اوراق بهادار) اقدام کرده و ملزم به پرداخت هزینه های ارزیابی و کارشناسی سکه به میزان پنج هزار ریال به ازای هر قطعه در زمان تحویل سکه به انبار است. البته در صورتی که سکه توسط کارشناس بانک، استاندارد تشخیص داده نشود، هزینه های ارزیابی و کارشناسی مربوطه به سپرده گذار عودت داده نخواهد شد. ضمن آنکه ارایه مدارک احراز هویتی برای تحویل سکه از انبار توسط خریدار یا نماینده قانونی وی الزامی می باشد.

به گفته کارشناسان، یکی از مزیت های بزرگ گواهی سپرده طلا، امنیت در معاملات و نگه داری سکه طلا است به طوری که هر فردی که در منزل خود سکه دارد یا صرافان و معامله گرانی که هر روز سکه معامله می کنند، می تواند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، بدون هیچ دغدغه به معامله یا نگه داری سکه بپردازند؛ چرا که گواهی سپرده طلا با نام است و حتی در صورت سرقت این گواهی، امکان دریافت سکه ها با مدارک شناسایی افراد نیز وجود دارد و به این ترتیب دغدغه ای برای امنیت سکه وجود نخواهد داشت.

گفتنی است قرار گرفتن گواهی سپرده سکه طلا به عنوان وثیقه برای اخذ تسهیلات از سیستم بانکی، معافیت مالیاتی خرید و فروش این اوراق، انتقال بخشی از سفته بازی های بازار سکه از معاملات نقدی به گواهی سپرده و پیش بینی فعالیت قابل توجه صندوق های کالایی که در آینده راه اندازی می شوند بر روی این معاملات، از دیگر مزایای راه اندازی این معاملات در بورس کالای ایران به شمار می رود.

لازم به ذکر است براساس برنامه ریزی صورت گرفته در بورس کالای ایران، گواهی سپرده طلا می تواند در آینده جایگزین وجه تضمینی اولیه معاملات آتی سکه شود.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا