کارشناس مس کارخانه‌هاي سونگون در گفت‌وگو با معدن نيوز مطرح کرد:

سد‌هاي باطله مس با فناوري‌هاي مدرن ارزشمند مي‌شو

سد‌هاي باطله مس با فناوري‌هاي مدرن ارزشمند مي‌شو پايگاه خبري معدن نيوز- کارشناس مس کارخانه‌هاي سونگون گفت: براي کشوري مانند سوئد سدهاي باطله معادن مس ايران، معادني بسياري ارزشمند تلقي مي‌شوند که مي‌توان از آنها محصولات با ارزشي استخراج کرد.
حميد صفري در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: در ايران علاوه بر اين که ذخاير خوبي از مواد معدني وجود دارد مواد با ارزشي هم در سدهاي باطله نهفته شده است که به علت قديمي بودن دستگاه‌ها و به روز نبودن فناوري‌ها نمي‌توان مواد با ارزش را از مواد زايد جدا کرد.
وي افزود: در سد باطله‌هاي کارخانه‌هاي مس سونگون مواد پر ارزشي استخراج مي‌شود که به آن سولفيد موليبدن مي‌گويند در واقع تنها ماده‌اي است که از باطله‌ها استخراج و از آ ن روغن گريس گرفته مي‌شود که در هواپيما‌سازي وموشک‌سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و 150 سال عمر و دوام آن به طول مي‌انجامد.
صفري خاطر نشان کرد: متاسفانه در ايران هنوز تکنيک‌هاي جدا‌سازي و تبديل سولفيد موليبدن به گريس وجود ندارد و اين مواد به چين صادر مي‌شود و آنها با توجه به فناوري هايي که از آ ن برخوردار هستند اين مواد زايد را به ماده با ارزش گريس تبديل مي‌کنند.
اين کارشناس حوزه مس تصريح کرد: در واقع بسياري از کشورها از ارزش واقعي اين مواد آ گاهي دارند به همين دليل با استفاده از تجهيزات مدرن و پيشرفته در صدد استفاده بهينه از اين مواد هستند اما در ايران با وجود اين که به مقدار بسيار زيادي از اين مواد وجود دارد هنوز استفاده کاربردي از باطله مواد معدني صورت نگرفته است.
وي اظهار کرد: در باطله‌هاي مس سونگون مقاديري هم طلا و نقره وجود دارد که به علت مقرون به صرفه نبودن نمي‌توانيم اين مواد را هم استخراج کنيم زيرا با کمبود دستگاه‌هاي مدرن رو به رو هستيم.
صفري تاکيد کرد: به طور کلي 2درصد مواد معدني به محل نگهداري باطله‌ها انتقال مي‌يابند که در آينده‌اي نه چندان دور اين باطله‌ها به معادني بزرگ تبديل مي‌شوند و ممکن است روزي برسد که کسي بتواند از آنها بهره‌برداري کند.
وي افزود: درحال‌حاضر کشورهاي بسياري وجود دارند که بااستفاده از تجهيزات مدرن مي‌توانند سد باطله‌ها را به مواد با ارزش تبديل کنند و از آ ن سود فراواني را عايد کشورهاي خود بکنند کاري که ما هم در ايران بايد انجام دهيم و ارزش افزوده فراواني را براي مواد باطله خود ايجاد کنيم.
کارشناس حوزه مس تاکيد کرد: آنچه که درحال‌حاضر بايد جدي گرفته شود اين است مسوولان تلاش کنند با وارد کردن دستگاههاي مدرن و پيشرفته در صدد اين باشند که از سد باطله بهترين استفاده را برده و مواد با ارزشي را از استخراج کنند زيرا اگر خود اين کار را انجام ندهيم بايد استفادها از باطله‌هاي با ارزش را به خارجي‌ها بسپاريم.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا