عضو انجمن قطعه‌سازان خبر داد:

صدور قطعات خودروی ایرانی به ۴۰ خودروساز خارجی

صدور قطعات خودروی ایرانی به ۴۰ خودروساز خارجی

عضو انجمن قطعه‌سازان از صدور قطعات باکیفیت خودرو به سفارش خودروسازان خارجی به ۴۰ کشور دنیا خبر داد و گفت: برخی قطعات ساخته‌شده ایران به سفارش کمپانی‌هایی همچون بنز تولید می‌شود.

فرهاد به‌نیا امروز در نشست خبری از تولید قطعات باکیفیت خودرو توسط کمپانی های ایرانی خبر داد و اظهار داشت: علی رغم ضعف‌هایی که در صنعت قطعه سازی ایران وجود دارد، اما کارخانجاتی نیز مشغول به کار هستند که هم اکنون برای ۴۰ خودروساز خارجی قطعه تولید کرده و صادر می‌کنند که در میان این کمپانی های سفارش دهنده قطعه به کارخانجات ایرانی، وام خودروسازهایی همچون بنز، ولوو و تویوتا نیز به چشم می خورد، ضمن اینکه قطعه‌سازان ایرانی به کشورهایی همچون کره و ژاپن قطعه صادر می کنند.

وی افزود: البته ضعف‌هایی هم در تولید قطعات جدید در کارخانجات قطعه سازی ایران وجود دارد، چراکه برای تولید قطعات جدید نیاز به قالب، نقدینگی و خط تولید داریم در حالی که با توجه به شرایط رکودی کشور طی سال‌های گذشته این امکان هم اکنون برای قطعه‌سازان وجود ندارد.

عضو انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: در واقع قطعه‌سازان به سه روش می توانند خط تولید جدید قطعات را راه اندازی کنند؛ به این معنا که یا باید از وام‌های بانکی بهره بگیرند یا اینکه از خودروسازان پیش‌پرداخت‌هایی را دریافت کنند و راه سوم این است که خود آنها به سرمایه گذاری بپردازند در حالی که هم اکنون هیچ یک از این سه راه امکان اجرایی شدن ندارد.

به‌نیا با اشاره به قراردادهای جدیدی که میان خودروسازان ایرانی و خارجی ها به امضا رسیده، خاطرنشان کرد: برای اولین بار در قراردادهای همکاری خودروسازان ایرانی و خارجی صنعت قطعه سازی ایران به خوبی دیده شده است که امیدواریم بتوانیم از این فرصت به نفع توسعه صنعت خودروسازی استفاده کنیم، ضمن اینکه قطعه‌سازان باید خود را به تکنولوژی روز دنیا مجهز کرده و توان صادرات قطعات را در الگوی گسترده ای به دست آورند.

وی، نقدینگی را همچنان بحران جدی صنعت قطعه سازی ایران دانست و اظهار کرد: البته پرداخت خودروسازان به قطعه سازان بسیار بهتر از قبل شده و روند آن بهبود یافته ولی هنوز انتظارات بنگاه‌های قطعه ساز به صورت کامل برطرف نشده است.

عضو انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: ایران خودرو و سایپا هر کدام به میزان ۴ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به هر ۴ تا ۵ ماه یکبار صورت می‌گیرد.

به‌نیا افزود: خودروسازان خارجی علاقه عجیبی به ورود به بازار ایران دارند، چراکه این بازار کاملا جذاب بوده و منافع آنها را می تواند تامین کند، بنابراین اکنون نوبت به خودروسازان ایرانی است که به بهترین شکل از فرصت پیش آمده به نفع تامین منافع ملی و قطعه‌سازان بهره برداری کند.

وی گفت: بسیاری از ایرادات قراردادهای قبلی خودروسازان ایرانی و خارجی اصلاح شده و اگر خودروسازان کمی مقاومت کنند، به‌طور قطع می‌توانند بهره برداری مناسبی از شرایط فعلی داشته باشند.

عضو انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: بسیاری از پلتفرم‌های جدیدی که قرار است در شراکت خودروسازان ایرانی و خارجی تولید شود، هم اکنون به قطعه‌سازان سفارش داده شده و اکنون منتظر اعلام آغاز عملیاتی اجرای قراردادها هستیم که کار را به صورت رسمی آغاز کنیم اما یکی از موتورهای خودروهای جدیدی که قرار است از سوی پژو در ایران تولید شود، حتی تا ۷۰ درصد هم بومی‌سازی شده است، چراکه مرکز تحقیقات ایران خودرو یکی از مراکز بسیار توانمند در صنعت خودروسازی کشور است.

به‌نیا در ادامه با اشاره به امضای قراردادهایی که طی ماه های اخیر به نمایندگی از قطعه‌سازان با انجمن‌های بین المللی قطعه سازی به امضا رسیده، گفت: متاسفانه هنوز مشکل وجاهت قانونی انجمن قطعه‌سازان حل نشده و چنانچه قطعه‌سازان خارجی به این موضوع پی ببرند، به طور قطع ممکن است لطمات زیادی به مجموعه قطعه‌سازان کشور وارد شود.

وی گفت: تاکنون ۶ حکم از دیوان عدالت اداری صادر شده که آخرین آن، رسما انتخابات انجمن قطعه‌سازان ملغی اعلام شده و پیرو این موضوع نیز وزارت کار دو نامه برای انجمن قطعه‌سازان ارسال کرده است که باید کار را متوقف می‌کردند اما متاسفانه هم اکنون شاهد امضای برخی تفاهم‌نامه ها با قطعه‌سازان خارجی از سوی اعضای انجمن هستیم که به همین منظور مکاتباتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته که البته مورد توجه هم واقع نشده است.

عضو انجمن قطعه‌سازان اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون بدون اعلام عمومی و طی مراحل قانونی قرار است انتخابات انجمن در ۲۶ اسفند ماه امسال برگزار شود که البته تمامی اعضای انجمن قطعه‌سازان در جریان قرار نگرفته اند. بر این اساس اعتراض خود را به وزارت کار هم ارائه داده ایم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا