واحد آزمایشی تولید شمش آنتیموان به طرح صنعتی تبدیل می‌شود

آنتیموان سفیدآبه در انتظار بهره‌برداری

آنتیموان سفیدآبه در انتظار بهره‌برداری

گروه معادن - معدن آنتیموان سفیدآبه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب زابل (شهرستان نیمروز- بخش سفیدآبه– روستای حیدرآباد) قرار دارد.

به گزارش ماین نیوز، منطقه‌ای که بی‌شک مردم آن با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه هستند. راه‌اندازی این کارخانه نقش بسزایی در اشتغالزایی منطقه و برقراری امنیت ایفا خواهد کرد.

گذری بر آنتیموان سفیدآبه

 پس از انجام عملیات اکتشافی اولیه در این معدن مطالعات اولیه با ۱۳۸ عملیات نمونه‌گیری و آزمایش انجام شد. همچنین حفاری و مغزه‌گیری به طول ۱۰۰۰ متر در ۱۲حلقه و مطالعات کانه‌آرایی روی ۲نمونه انجام شد.

باتوجه به اینکه مطالعات فنی و اقتصادی لازمه راه‌اندازی هر پروژه صنعتی و معدنی است در نتیجه این مطالعات برای این معدن نیز انجام شد. در پی این اقدامات، ارزیابی ذخیره عدد ۵۰۰۰ تن را نشان می‌داد. با توجه به برآورد ذخیره، میزان هزینه تقریبی اکتشاف نیز ۲۶۰۰میلیون ریال پیش‌بینی شد.

در سال ۱۳۸۲ با حفر ۱۰۸۸ متر گمانه، ذخیره‌ای معادل ۶۳هزار تن با عیار متوسط Sb=۱۳ درصد به اثبات رسید که در انتها با بررسی و تایید گزارش عملیات اکتشاف گواهینامه کشف معدن آنتیموان سفیدآبه با ذخیره قطعی ۵۴۶۵ تن کانسنگ آنتیموان با عیار Sb۲S۳=۳۷ درصد به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران صادر شد. در نتیجه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عهده‌دار بهره‌برداری از این ذخیره شد.

در ادامه پروانه بهره‌برداری این معدن در ۳۱ خرداد ۹۱، به مدت ۹سال تمدید شد. از سویی دیگر بر اساس گواهی کشف ذخیره قطعی معدن ۵۴۶۵ تن با عیار Sb۲S۳=۳۷ درصد بود. البته ذخیره قطعی در زمان تمدید پروانه ۴۵۰۰ تن با عیار Sb۲S۳=۳۷ درصد اعلام شده است.

اشتغالزایی با کمک سفیدآبه

زابل به دلیل قرارگیری در منطقه مرزی از محرومیت رنج می‌برد. مردمانی با سخاوت که با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند این روزها چشم انتظار افتتاح این پروژه هستند تا بتواند ۲۰ نفر را مستقیم و ۲۰ نفر دیگر را غیرمستقیم مشغول به کار کند. از سویی دیگر راه‌اندازی یک کارخانه و بهره‌برداری از یک معدن توسعه در منطقه را به همراه دارد. مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی نیز معتقد است، فعالیت یک معدن منجر به ایجاد امنیت در آن منطقه خواهد شد. در واقع زمانی که مردم خود در آن معدن مشغول به کار شوند بیش از هر زمان دیگری به‌دنبال برپایی امنیت در آن منطقه خواهند بود. با توجه به این نکته راه‌اندازی پروژه آنتیموان سفیدآبه علاوه بر اشتغالزایی امنیت را به زابل خواهد آورد.

طرح آزمایشی آنتیموان

وجیه‌اله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) در گفت‌وگو با ماین‌نیوز درباره این واحد اظهار کرد: این واحد، واحدی آزمایشی است که برای نخستین بار شمش آنتیموان را در کشور تولید می‌کند. در نتیجه باید جواب کامل در این مرحله دریافت می‌شد. خوشبختانه ما در مرحله آزمایشی جواب کافی را دریافت کردیم اما آنچه مسلم است، باید این واحد را به یک طرح صنعتی تبدیل کرد.

همچنین وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اظهار کرد: کارخانه سفیدآبه آنتیموان هم‌اکنون در حال فعالیت است و زمان افتتاح آن از سوی وزارتخانه مربوط تعیین خواهد شد. یعنی در نخستین فرصتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت برای سفر به استان سیستان و بلوچستان داشته باشند، شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.

سفری نیمه‌تمام
به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به منطقه سیستان که قرار بود پنجشنبه ۶ اسفند انجام شود به‌دلیل نقص فنی در هواپیما لغو شد.

بنابراین گزارش، هواپیما پس از پرواز از تهران به مقصد زاهدان پس از ۴۰ دقیقه پرواز دچار نقص فنی شده و برای رفع نقص به تهران بازگشت و سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان در این زمان لغو و به وقت دیگری موکول شده است.

حال مردمان زابل چشم به راه آمدن وزیر صنعت، معدن و تجارت به این شهرستان هستند تا کارخانه آنتیموان سفیدآبه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا