در گفتگو با مهر اعلام شد؛

تولید ۸۰۰ هزار تن خشکبار/ مجوزی برای واردات صادر نشده است

تولید ۸۰۰ هزار تن خشکبار/ مجوزی برای واردات صادر نشده است

یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تولید خشکبار امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن است، گفت: مجوزی برای واردات خشکبار صادر نشده است.

رمضان رویین تن در گفتگو با مهر مجموع تولید خشکبار ما امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن است، اظهارداشت: این خشکبار شامل، ۱۴۵ هزارتن بادام، ۱۸۰ هزارتن گردو، ۲۵۰ هزارتن پسته، حدود ۳۰ هزارتن فندق، ۱۶۰ هزارتن کشمش، ۱۰ هزارتن برگه زردآلو، ۸ هزارتن آلو خشکه، ۴۲ هزارتن انجیر خشک و  حدود ۱۰ هزارتن سایر محصولات از جمله توت، سنجد و ... است.

وی با اشاره به اینکه از این میزان تولید، حدود ۴۰۰ هزارتن آن صادر و حدود ۴۰۰ هزارتن نیز در داخل کشور مصرف می شود، افزود: اگر جمعیت کشور را ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیریم که البته کمتر از این میزان است؛ سرانه مصرف خشکبار برای هر ایرانی حداقل ۵ کیلوگرم می شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی قیمت هرکیلوگرم پسته صادراتی را بین هشت و نیم تا یازده  دلار  اعلام کرد و گفت: قیمت بادام صادراتی پوست کاغذی نیز حدود ۵۶ هزارتومان، مغز بادام مامایی کیلویی ۱۰۳ هزارتومان  و با پوست حدود ۳۵ هزارتومان است.

به گفته رویین تن، دلیل گرانی مغز بادام نسبت به بادام با پوست این است که از هر ۳ کیلوگرم بادام یک کیلوگرم مغز به دست می آید، ضمن اینکه کارمزدی نیز برای آن درنظر گرفته می شود.

وی، قیمت خشکبار برای خرید از باغداران را مورد اشاره قرار داد و افزود: قیمت گردو با پوست حدود ۲۰ هزارتومان، مغز آن حدود ۳۵ هزارتومان و فندق با پوست از کیلویی ۸ تا ۱۴ هزارتومان است درحالیکه این محصولات در بازار قیمت بالاتری دارند.

رویین تن ادامه داد: تولیدکنندگان کشمش را هم حداکثر ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان فروخته اند.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که قیمت منطقی خشکبار در بازار باید چقدر باشد؟ گفت: این مساله درباره خشکبار مختلف، متفاوت است، چراکه کیفیت آنها با هم فرق می کند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی، تنها محصولی که بین قیمت فروشش توسط باغدار و بازار آن  تعادل وجود دارد، پسته است، ضمن اینکه باغداران پسته را از ۲۴ تا ۳۳ تومان می فروشند و حتی برخی ارقام با کیفیت آن نیز حدود ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.  

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه ما در زمینه تولید کمبودی نداریم، اظهارداشت: امسال نسبت به سال گذشته در همه محصولات جز گردو که دچار سرمازدگی شد، با افزایش تولید مواجه بودیم.

رویین تن با اشاره به اینکه میران تولید گردو در سال گذشته، ۲۲۰ هزارتن بوده است، میزان تولید امسال را  ۱۸۰ هزارتن اعلام کرد، ضمن اینکه تولید بادام نیز مشابه سال قبل بوده است.

وی ادامه داد: در سال جاری تولید پسته ۲۵ هزارتن، فندق حدود ۱۵ هزارتن و کشمش حدود ۲۰ هزارتن افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی، سرانه تولید خشکبار به ازای هر نفر را ۱۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: از این میزان ۵ کیلوگرم صادر و ۵ کیلوگرم در داخل مصرف می شود؛ بنابراین ما کمبودی نداریم و کسانی که می خواهند واردات انجام دهند تنها به فکر منافع زودگذر خود هستند.

رویین تن در پاسخ به این پرسش که کدام یک از خشکبار مجوز ورود به کشور را دارند، افزود: تنها میوه هایی مانند آناناس، موز، نارگیل، پاپایا و انبه مجوز واردات دارند، آنهم به این دلیل که تولید داخلی آنها کم است.

وی درباره اینکه آیا خشکباری مانند بادام هندی و بادام زمینی هم مجوز واردات ندارند؟ تصریح کرد: درحال حاضر هندی ها مغزبادام مامایی ایرانی را کیلویی ۱۰۳ هزار تومان و بادام پوست کاغذی را کیلویی ۵۶ هزار تومان از ما خریداری می کنند.

رویین تن تاکید کرد: جز میوه هایی که نام برده شد، هر چه که در بازار مشاهده می کنید، وزارت جهاد کشاورزی مجوزی برای واردات آنها صادرنکرده است. وی درباره تولید بادام زمینی نیز گفت: ما در داخل کشور این محصول را تولید می کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا