امحاء 31 تن میوه قاچاق مکشوفه

امحاء 31 تن میوه قاچاق مکشوفه

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به کشف 31 تن میوه قاچاق در 20 روز گذشته اظهار داشت: این میوه‌های قاچاق روز چهارشنبه در راستای حفظ سلامت جامعه امحا می‌شود.

به گزارش نامه نیوز، عنایت‌الله بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در برنامه «چشم شما» که به معضل قاچاق میوه پرداخت و از شبکه شما پخش شد، گفت: پدیده شوم قاچاق در بخش زراعی و باغی سال‌هاست که معضلات زیادی را برای ما به وجود آورده است.

 وی با بیان اینکه  واردات بی رویه باعث شده تا تولید بر روی پای خود نایستد افزود: گردش مالی سریع در بخش محصولات کشاورزی موجب شده تا عده‌ای سودجو به دنبال کارهای انحرافی باشند و منافع ملی را نیز در نظر نگیرند.

بیابانی با بیان اینکه بعنوان یک تولید‌کننده اگر می‌دانستم چه کسی بازار تولید من را بهم می‌زند، قطعا از آن شکایت می‌کردم، تصریح کرد: این عده سودجو افرادی خاص هستند و قدرتی بالاتر از آن دارند که با یک تولیدکننده از میدان به در شوند.

این فعال بخش کشاورزی بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی متولی امر تولید است و مسئولیت تنظیم مواد غذایی را بر عهده دارد بنابراین اگر وزارت جهاد مجوز واردات میوه نداده، بنابراین هر کالایی که بدون مجوز وارد شود، قاچاق است و دستگاه‌های نظارتی موظفند که جلوی کالای قاچاق را بگیرند.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز با ابراز تعجب از اینکه با وجود دستگاه‌های نظارتی چرا باید این مقدار میوه به صورت قاچاق وارد کشور شود، بیان داشت: با واردات میوه قاچاق ذائقه مردم را به گیلاس 130 هزار تومانی عادت می‌دهیم.

بیابانی عدم نظارت بر مبادی ورودی را دلیل اصلی قاچاق دانست و بیان داشت: با مجوز ورود محصولات قاچاق تولید نابود می‌شود و یکی از دلایل این موضوع ورود آفاتی است که ممکن است باغات میوه را آلوده کند.

این فعال حوزه کشاورزی با بیان اینکه زمانی که عارضه قاچاق یک پدیده عادی می‌شود منافع ملی به خطر می‌افتد، گفت:  واردات باید بر اساس تعرفه و گواهی بهداشت و سلامت باشد و وقتی این موضوعات رصد نشود، تولید داخلی متضرر می‌شود.

بیابانی با بیان اینکه دارای بهترین سیب تولید داخل هستیم، اظهار داشت: اما در این شرایط سیب فرانسوی وارد و در بازار عرضه می‌شود.

* وزارت جهاد هم متولی مبارزه با قاچاق میوه است

در ادامه این برنامه علی اکبر پوراحمدنژاد، نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: استان تهران مقصد میوه‌های قاچاق شده، و برحسب شرایطی که فراهم کرده‌ایم قول می‌دهیم که خطرپذیری ورودی را بالا ببریم تا میل واردات به استان تهران از بین برود.

وی افزود: عرصه قاچاق میوه عمدتا در قالب ترانزیت است، زیرا نیاز به شرایط ویژه برای نگهداری دارد و  با بررسی‌هایی که در 10 روز گذشته و با استفاده از ظرفیت صد در صدی انجام داده‌ایم تلاش داریم تا در جهت حفظ بازار شب عید تولیدکننده داخلی قدم برداریم.

وی در پاسخ به این سؤال که نظرتان در مورد سخنان وزیر کشاورزی مبنی بر این که گفته‌است مسئول واردات میوه‌های قاچاق نیست، گفت: ستاد قاچاق کالا و ارزِ ریاست جمهوری و کمیسیون متشکل از 18 دستگاه است، بنابراین کسی نمی‌تواند از زیر این مسئولیت شانه خالی کند.

پوراحمد نژاد بیان داشت: وزارت جهاد و سازمان‌های جهاد کشاورزی از اعضا ستاد و کمیسیون استان است و سازمان جهاد کشاورزی وزارت جهاد متولی تنظیم بازار کشاورزی است و مجوز واردات میوه را می‌دهد. اما از آنجا که در 2 سال گذشته مجوز ورود هیچ میوه‌ای به جز 4 میوه صادر نشده است بنابراین دستگاهی که مجوز واردات صادر نکرده دیگر متولی ورود نیست، اما با این وجود در طرح‌های مراقبتی کنار ما قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه نقل وزیر جهاد بی‌ربط نیست، تصریح کرد: قاچاق قضیه آشکاری نیست، بلکه مشکوک و مبهم است. البته در بحث مراقبت و صیانت، سازمان جهاد کشاورزی یکی از اعضا عملیاتی در طرح‌های ما است و برحسب ماده 11 حفظ آفات قانون قاچاق اعلام کرده که جهاد کشاورزی باید آن کالا را مصرف انسانی یا عدم مصرفی بداند.

وی افزود: قانون قاچاق سال 92 مصوب و سال 93 عملیاتی شد، در قانون قاچاق یک سری تکالیف به دستگاه‌ها داده است و  در حال حاضر 80 درصد آیین نامه قطعی شده و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: الان نیز در  معرض عمل قرار گرفته است. بنابراین با این ابلاغ استانداردهایی که لازم است، مهیا می‌شود.
وی در ادامه در رابطه با فعالیت‌های روزهای اخیر ستاد توضیح داد و گفت: تمام تیم‌های گشتی ما در طی سال فعال هستند، حدودا 15 روز است که 8 دستگاه ما با ظرفیت 100 درصدی سطح تهران را رصد می‌کنند.

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سؤالی که برای ما مطرح است این است که آیا اتحادیه  مسئولیتی در رابطه با مدیریت محل‌های عرضه خود ندارد، آیا دستگاه‌های دیگر نباید زودتر وارد عمل می‌شدند گفت: بیشتر محموله‌هایی که در تهران کشف کردیم، محموله‌های ترانزیتی بوده است که برخلاف قانون و ضوابط در انبارهایی که در داخل تهران هستند تغییر ماهیت داده و سپس محموله  در نیسانی تخلیه شده و سپس هم عرضه می‌شود.

پوراحمدنژاد با بیان اینکه برخی محموله‌ها به عنوان تردد از ایران وارد تهران شده، گفت: اما به جای عبور محصول را در انبار‌هایی در  تهران تخلیه کرده و کالای دیگری را به صورت جایگزین بارگیری می‌کنند.

وی افزود: امسال 12 هزار و 505 پرونده در حوزه قاچاق تشکیل شده که نسبت به سال قبل 28 درصد رشد داشته است، اما در برخورد با هیچ یک از این‌ها ردی از سازمان‌دهی دولتی مشاهده نشده است.

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: بر اساس فعالیت 20 روز اخیر،بیش از 31 تن میوه قاچاق را کشف کرد‌‌ه‌ایم که روز چهارشنبه 31 هزار و 800 کیلو میوه قاچاق امحا می‌شود و این امحا به دلیل ضرورت حفظ سلامت جامعه است.

پوراحمدنژاد تصریح کرد: بدون شک قاچاق میوه خارج از دایره دلالی اتفاق نخواهد افتاد و اگر در این رابطه مستنداتی حاصل کنیم آن را اطلاع می‌دهیم. که البته الان  گردش کاری را در جهت شناخت این دلالان آغاز کردیم.

وی افزود: دلالان مذکور به خارج در ارتباط هستند و مرکز استقرارشان تهران است، در ضمن کار را گسترش داده‌ایم و در راستای شناسایی انبارها و سردخانه‌ها اطراف تهران هم تلاش می‌کنیم.

اسماعیل کریم زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  در ارتباطی تلفنی در رابطه با حجم بالای قاچاق در این برنامه گفت: عدم نظارت بر مبادی ورودی دلیل اصلی واردات میوه قاچاق است.

وی افزود: معمولا میوه‌های قاچاق از پاکستان و از مرزهای جنوب وارد کشور می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا احتمال دارد که افرادی از بدنه دولت در امر قاچاق دخیل باشند، گفت: خیر، قاچاق میوه در دست دولت نیست.

کریم‌زاده در رابطه با این موضوع که وزیر گفته‌اند از بدنه دولت در این ماجرا تأثیر گذارند، گفت: این صحبت را شنیده‌ایم و باید این موضوع هم بررسی شود.

وی افزود: در حال حاضر 200 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های کشور موجود است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا