نشست فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و بلغارستان؛

افخمی راد: بلغارستان برای سرمایه گذاری به ایران بیاید/ پتروف: دولت بلغارستان از پروژه های مشترک المنافع حمایت می کند

افخمی راد: بلغارستان برای سرمایه گذاری به ایران بیاید/ پتروف: دولت بلغارستان از پروژه های مشترک المنافع حمایت می کند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با معاون وزیر اقتصاد بلغارستان با تاکید بر گسترش روابط دو کشور گفت: آماده گسترش روابط با بلغارستان هستیم و از طرف بلغاری می خواهیم برای سرمایه گذاری های مشترک به ایران بیاید.

«ولی اله افخمی راد» صبح امروز(دوشنبه) در نشست مشترک آشنایی با فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و بلغارستان در محل نمایشگاه بین المللی افزود: بارها تمایل ایران را برای همکاری در بخش های مختلف اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا اعلام کرده ایم و برای گسترش روابط با بلغارستان که اکنون در سطح پایینی است، آماده پذیرش سرمایه گذاران بلغاری هستیم.
وی با بیان اینکه ایران امن ترین کشور در منطقه است؛ خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات حمایت از سرمایه گذاری خارجی در کشورمان به خوبی تدوین شده است و بعد از رفع تحریم ها هم شرایط برای سرمایه گذاری بهتر از گذشته شده است.
وی خطاب به معاون وزیر اقتصاد و هیات تجاری بلغارستان گفت: به ایران به عنوان مرکز تولید کالا و فروش آن به کشورهای همسایه نگاه کنید؛ ما تمایل به سرمایه گذاری های مشترک با بلغارستان داریم.
وی ادامه داد: با توجه به امنیت بالای ایران در خاورمیانه، دو کشور با همکاری مشترک می توانند در ایران کالا تولید کرده و به کشورهای همسایه که جمعیت 400 میلیونی دارند صادرات کنند.
وی گفت: ایرانی ها در بخش های مختلفی همچون خدمات فنی و مهندسی، تولید برق، راه وجاده سازی، سدسازی و سایر بخش ها به توانمندی های بالایی دست یافته و خودکفا شده اند و می توانند در بلغارستان پروژه های مختلف را اجرا کنند، بنابراین آمادگی خود را برای همکاری در این بخش ها با شرکای بلغاری اعلام می کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه به موقعیت جغرافیایی بلغارستان در اروپا اشاره کرد و گفت: بلغارستان می تواند به طرح احیای جاده ابریشم ایران و چین بپیوندد و دروازه ورود کالاهای آسیایی به اروپا شود.

** پیشنهاد ایران به بلغارستان برای انعقاد تفاهمنامه تجارت ترجیحی
افخمی راد با بیان اینکه حجم تجارت کنونی بین دو کشور در حد توانمندی های موجود نیست، افزود: در 10 ماهه امسال میزان تعاملات تجاری ما فقط به 50 میلیون دلار خلاصه شده که 75 درصد آن صادرات بلغارستان به ایران و 25 درصد سهم صادرات کشورمان به بلغارستان است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهادهایی را هم برای توسعه روابط تجاری با بلغارستان ارائه کرد و گفت: پیشنهاد ما انعقاد تفاهمنامه تجارت ترجیحی است تا از این طریق بتوانیم جهشی را در تجارت دو کشور ایجاد کنیم، علاوه بر این باید تسهیلاتی را در صدور ویزا، یکسان سازی استانداردها، معافیت های گمرکی و مالیاتی قائل شد و موانع را برطرف کرد.
افزایش و تسهیل در تبادل هیات های تجاری، برگزاری نمایشگاه های مشترک و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و صوفیه از دیگر تاکیدات افخمی راد برای توسعه روابط بود.
رئیس سازمان توسعه تجارت خطاب به شرکت های تولیدی و خدماتی ایرانی حاضر در جلسه گفت: امروز از شما می خواهم در مذاکرات با طرف بلغاری به گونه ای عمل کنید که وارد فرآیندهای اجرایی شوید.

** دعوت از ایران برای سرمایه گذاری در بلغارستان
در ادامه این جلسه «لیوبن پتروف» معاون وزیر اقتصاد بلغارستان گفت: امیدوارم این نشست موجب توسعه روابط دوجانبه ایران و بلغارستان شود.
وی افزود: ما خواهان ترویج تجارت دوجانبه هستیم و در این زمینه بلغارستان از جایگاه خود در اتحادیه اروپا و منطقه بالکان استفاده خواهد کرد.
معاون وزیر بلغارستان با تاکید بر انجام پروژه های مشترک المنافع ادامه داد: دولت بلغارستان از نوآوری های مشترکی که منافع هر دو کشور را تامین کند حمایت می کند.
وی ادامه داد: اگرچه روابط ایران و بلغارستان در حد توانمندی ظرفیت های دو کشور نیست اما آمار 10 ساله اخیر حاکی از افزایش بیش از 10 برابری تجارت دو کشور است.
وی افزود: طبق آمار سازمان های مسئول در بلغارستان، حجم تجارت دو کشور از سال 2004 تا سال 2014 از 14.3 میلیون دلار به 166.2 میلیون دلار رسیده است که با این وجود هنوز رضایت بخش نیست.
پتروف افزود: ایران و بلغارستان دوشریک سنتی و دیرینه هستند و روابط خوبی از گذشته بین دو کشور وجود داشته است اما در دهه 60 ایران جزو بزرگترین شرکای تجاری بلغارستان در منطقه بوده است و حجم مبادلات تجاری در حدود یک میلیارد دلار بود؛ امیدواریم درآینده نزدیک میزان تجارت دو کشور به دهه 60 بازگردد.
وی اظهار داشت: من با نمایندگان تجاری بلغارستان در بخش های مختلف هواپیمایی، انرژی، ماشین سازی و داروسازی به ایران آمده ام و امیدوارم آنان در این سفر بتوانند شرکای ایرانی خوبی پیدا کنند، ضمن اینکه ما از طرح جاده ابریشم حمایت می کنیم و امیدوارم با تلاش های مشترک این پروژه اجرا شود.
معاون وزیر اقتصاد بلغارستان در ادامه با بیان اینکه بلغارستان نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مالیات کمتری از سرمایه گذاران دریافت می کند، گفت: کشور ما دارای ظرفیت نیروی انسانی مناسب و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری است از این جهت از ایرانی ها نیز برای سرمایه گذاری در کشورمان دعوت می کنیم.
پتروف افزود: شرکت های شرقی به بلغارستان علاقه فراوانی دارند زیرا پل ارتباطی شرق با اروپاست.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که حضور نمایندگان اداری و اعتباری هیأت بلغاری مورد اقبال طرف های ایرانی و تغییر نگرش آنها در ارتباط با یکدیگر و دور بعدی نشست مشترک آشنایی با فرصت های تجاری دوکشور دربلغارستان برگزار شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت در این نشست مشترک نمایندگان شرکت های تولیدی ایرانی و بلغاری در زمینه تولید محصولات دارویی، صنایع شیمیایی، صنایع ماشین سازی و کشاورزی، برق و الکترونیک، فناوری اطلاعات، خدمات فنی ـ مهندسی، حفاظت از محیط زیست و... حضور داشتند و به صورت رودررو با یکدیگر مذاکره کردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا