از سوی وزارت بازرگانی آمریکا صورت گرفت

تحریم یک شرکت چینی به جرم فروش تجهیزات به ایران

تحریم یک شرکت چینی به جرم فروش تجهیزات به ایران

بر پایه اسنادی که توسط رویترز مشاهده شده است، وزارت بازرگانی آمریکا شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی چینی ZTE را به دلیل نقض تحریم‌های کنترل صادرات علیه ایران هدف محدودیت‌های صادراتی قرار خواهد داد.

به گزارش ایسنا، این محدودیت‌ها دریافت محصولات آمریکایی از سوی این شرکت را دشوار خواهد کرد زیرا تامین‌کنندگان ZTE ملزم خواهند بود پیش از فروش هرگونه تجهیزات یا قطعات ساخت آمریکا به این شرکت چینی مجوز صادرات درخواست کنند. براساس اطلاعیه وزارت بازرگانی آمریکا که هفته آینده در ژورنال دولتی "یو اس فدرال رجیستر" منتشر خواهد شد، درخواست‌های مجوز برای فروش به این شرکت مورد موافقت قرار نخواهند گرفت.

براساس گزارش رویترز، این محدودیت‌ها از روز سه‌شنبه اجرایی می‌شوند و برای هر شرکتی در سراسر جهان که می‌خواهد کالاهای ساخت آمریکا را به شرکت ZTE در چین بفروشد کاربرد خواهند داشت. با اینهمه این شرکت‌ها هدف محدودیت‌های صادرات به ZTE نیستند.

یک مقام بلندپایه در وزارت بازرگانی آمریکا به رویترز گفت: این محدودیت صادراتی فعالیت تجاری ZTE را دشوار خواهد کرد. با اینهمه این مقام درباره اینکه آیا دولت آمریکا اقدامات بیشتری علیه ZTE انجام خواهد داد یا خیر، حاضر به اظهارنظر نشد.

شرکت ZTE می‌تواند نسبت به این اقدام درخواست تجدیدنظر نماید. این شرکت که در شنزن مستقر است در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های رسانه‌ای درباره محدودیت‌های صادرات آمریکا مطلع است.

طبق بیانیه شرکت ZTE، این شرکت به شدت نسبت به گزارش‌های رسانه‌ای اخیر مربوط به تحقیقات وزارت بازرگانی آمریکا نگران است و از سال 2012 با دپارتمان‌های دولتی مربوطه در آمریکا در تحقیقاتشان همکاری داشته و با دپارتمان‌های مربوط ارتباط مستمری را حفظ کرده و متعهد است به هرگونه نگرانی به طور کامل بپردازد.

وزارت بازرگانی آمریکا پس از گزارش‌هایی که در سال 2012 از سوی رویترز منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت ZTE قراردادهایی به ارزش میلیون‌ها دلار برای صادرات سخت‌افزار و نرم‌افزار بعضی از شرکت‌های فناوری معروف آمریکا به شرکت مخابرات ایران و واحد کنسرسیومی که این شرکت را کنترل می‌کند امضا کرده است، این شرکت چینی را برای نقض کنترل صادرات تحت تحقیقات قرار داد.

شرکت‌های آمریکایی شامل مایکروسافت، آی‌بی‌ام، اوراکل و دل همگی اعلام کرده اند از قراردادهای ایرانی اطلاعی نداشته‌اند. هنوز معلوم نیست که آیا این شرکت‌ها همچنان با ZTE تجارت دارند یا خیر. واشنگتن مدت‌ها فروش محصولات فناوری ساخت آمریکا به ایران را ممنوع کرده است. تحقیقات وزارت بازرگانی آمریکا به این موضوع متمرکز شده که آیا ZTE محصولات آمریکایی را از طریق شرکت‌های واسطه دریافت کرده و سپس در نقض تحریم‌های آمریکا آنها را به ایران صادر کرده است.

بازرسان وزارت بازرگانی آمریکا اسناد داخلی ZTE را به دست آورده‌اند که عنوان بعضی از آنها فوق محرمانه بوده و از احتمال طرحی برای نقض تحریم‌ها حکایت داشته است.

مقام بلندپایه وزارت بازرگانی آمریکا درباره اینکه آیا شرکت ZTE این طرح را اجرا کرده یا خیر، اظهارنظر نکرده است. همچنین این شرکت چینی هم درباره اسناد مربوطه توضیحی ارائه نکرد.

یک روز پس از اینکه مقاله رویترز در مارس سال 2012 منتشر شده بود سخنگوی ZTE اظهار کرده بود این شرکت تجارت در ایران را محدود خواهد کرد. این شرکت بعدها بیانیه‌ای صادر کرد که در آن تاکید کرده بود ZTE دیگر به دنبال مشتریان جدیدی در ایران نخواهد بود و فعالیت‌های تجاری با مشتریان کنونی را محدود می‌کند. تاثیر محدودیت‌های صادراتی جدید بر فعالیت جهانی ZTE هنوز مشخص نیست.

براساس یک سند داخلی این شرکت که به دست بازرسان وزارت بازرگانی آمریکا رسیده و توسط رویترز مشاهده شده است، این شرکت فناوری‌ها و قطعات زیادی دارد که از سوی تامین کنندگان در آمریکا فراهم می‌شود و تراشه‌ها یا نرم‌افزار مورد استفاده در محصولات این شرکت از سوی تامین‌کنندگان آمریکایی فراهم شده است.

در یکی از وب‌سایت‌های این شرکت تاکید شده که شرکت‌های فناوری بزرگ آمریکایی از جمله مایکروسافت، اینتل، آی‌بی‌ام و هانی‌ول اینترنشنال شرکای استراتژیک کلیدی ZTE هستند.

سخنگوی ماکروسافت اعلام کرده است که این شرکت یک توافق مجوز با ZTE داشته است اما نمی‌تواند تایید کند که آیا این شرکت چینی محصولات دیگری مانند نرم‌افزار خریداری کرده است یا خیر. سایر شرکت‌های آمریکایی هم حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا