اولین محموله نفت ایران به اروپا رسید

سفر 17 روزه‌ای که پس از 4 سال محقق شد

سفر 17 روزه‌ای که پس از 4 سال محقق شد

نفت‌کش مونت تولدو در یک سفر بی‌مخاطره، محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران را ظرف تنها 17 روز به اروپا رساند، اما تحقق این سفر چهار سال طول کشید.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، مونت تولدو اولین نفتکش از اواسط 2012 (زمانیکه بروکسل در تلاش برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران تحریمهای جدیدی را علیه صادرات نفت ایران وضع کرد) تاکنون است که نفت ایران را به اروپا می‌رساند. تحریم‌های ایران در ماه ژانویه در راستای توافق هسته‌ای ایران و غرب لغو شدند.

نفتکش 275 متری مونت تولدو تخلیه محموله خود را در یک پالایشگاه متعلق به شرکت سیا اسپانولا دی پترولئوس در گیبرالتار آغاز کرد. ورود این نفتکش به جنوب اسپانیا با هیاهوی کمی همراه شد. نفتکش مونت تولدو در یک یکشنبه آرام برای پالایشگاه و کارگران محموله نفتی ایران را تخلیه کرد. مونت تولدو صرفا یکی از هشت نفتکشی است که پالایشگاه اسپانیایی انتظار دریافت آن را در ماه جاری دارد.

تا زمانیکه این پالایشگاه تمام محموله نفتی ایران را تحویل بگیرد، یک نفتکش دیگر از الجزایر در انتظار تخلیه محموله خواهد بود.

این در حالی است که اهمیت بیشتری در بارگیری و تخلیه این محموله نفتی وجود دارد. همزمان با شروع تخلیه محموله این نفتکش، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در تهران اعلام کرد که صادرات نفت ایران به زودی بیش از این افزایش خواهد یافت.

دیگر نفتکش‌های حامل نفت ایران پشت ‌سر مونت تولدو در سرتاسر اروپا منتظر تخلیه بار هستند. براساس آمار جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، در ماه فوریه 29 نفتکش از ایران نفت بارگیری کرده‌اند. از این تعداد سه نفتکش عازم اروپا هستند که شامل نفتکش یوروهوپ به سمت بندر کنستانتا در رومانی، نفتکش آتلانتاس عازم فرانسه هستند و نفتکش دیستیا آکولا در دهانه کانال سوئز لنگر انداخته و احتمالا عازم بندری در مدیترانه خواهد شد.

مونت تولدو و نفتکش‌های دیگر پیشتازان بازگشت نفت ایران به بازارهای نفتی اروپا هستند. شرکت رهگیری نفتکشها مستقر در ژنو به نام "پترولجستیک" برآورد کرد که ایران در ماه فوریه روزانه حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت صادر کرده که روزانه 350 هزار بشکه بالاتر از متوسط صادرات این کشور در سال 2015 است.

اگرچه این افزایش کمتر از افزایش روزانه 500 هزار بشکه‌ای وعده‌ داده شده از سوی ایران است اما علایمی وجود دارند که نشان می‌دهند صادرات نفت ایران به اروپا در ماه جاری بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

دانیل گربر، مدیر پترولجستیک می‌گوید: برای بازگرداندن میادین به تولید قدری زمان لازم است اما فکر می‌کنم آنها(ایران) در ماه مارس به افزایش صادرات روزانه 500 هزار بشکه خواهند رسید.

ست کلینمان، رئیس تحقیقات انرژی در موسسه سیتی‌گروپ لندن می‌گوید علاوه بر افزایش مقدار صادرات در ماه جاری کشورهای بیشتری از ایران نفت خواهند خرید.

وی افزود: شاهد این هستیم که نفتکش‌های ایران به اسپانیا، رومانی، تانزانیا، فرانسه و امارات می‌روند. در ماه فوریه صادرات ایران به هند نیز افزایش یافته است.

اما موانع و مشکلات همچنان پابرجا هستند. مشکلات بانکی موجود به معنای این هستند که برخی مشتریان در پرداخت پول نفت ایران مشکل دارند و شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد سوآپ نفت با بنزین را برای حل این مشکل مطرح کرده است.

ایران خواهان پس گرفتن مشتریان نفتی خود در اروپا است جایی که روسیه، عربستان و عراق و دیگر تولیدکنندگان رقیب پس از تحریم‌ها مشتریان ایران را از آن خود کرده‌اند.

تهران همچنین با یک رقیب مواجهه است که طی چهار سال گذشته ناشناس بوده است. آمریکا صادرات نفت خام را شروع کرده و شرکت‌هایی همچون اکسون موبیل در حال صادرات نفت آمریکا به پالایشگاه‌هایی در مدیترانه هستند.

قبل از تحریم‌ها اروپا به طور متوسط روزانه حدود 400 هزار بشکه از نفت ایران را وارد می‌کرد و شرکت اسپانیایی سپسا به تنهایی روزانه حدود 60 هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید. شرکت توتال جزو بزرگترین خریداران نفت ایران بود و این شرکت فرانسوی منتظر نفتکش آتلانتاس در اواخر ماه جاری در پالایشگاه خود در لوهاور است و دیگر خریداران بزرگ اروپایی در گذشته از جمله رپسول، انی و هلنیک پترولیوم هنوز نفتی از ایران نخریده‌اند.

اگر اوضاع طبق برنامه‌ریزی تهران پیش برود ایران تولید نفت خود را به روزانه سه میلیون و 600 هزار بشکه تولیدی در سال 2011 باز خواهد گرداند. تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها به روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه تنزل کرده بود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا