مجتمع تجارت جهانی فردوسی لرزان است

مجتمع تجارت جهانی فردوسی لرزان است

اغلب مردم در ساخت‌وساز به کیفیت بنا بی‌توجه هستند و شاید به همین دلیل است که رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران از مردم درخواست کرد در قرارداد‌های مشارکتی از مجریان ذیصلاح استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، یکی از پروژه‌هایی که به دلیل بی‌توجهی به استحکام روند ساخت آن متوقف شده، مجتمع تجارت جهانی فردوسی است که حبیب‌الله بی‌طرف در نشست خبری امروز در این باره اظهار کرد: هر زمانی که ایمنی و استحکام لازم در ساخت این پروژه لحاظ شود، به این مجتمع نیمه‌کاره اجازه ساخت مجدد داده می‌شود.

وی این را هم گفت که مردم در قرار‌داد‌های مشارکتی دقت چندانی صورت نمی‌دهند و هنوز هم با فردی که بنگاه معرفی می‌کند قرار‌داد ساخت‌وساز می‌بندند و بدین ترتیب ساخت‌وساز خود را به افراد فاقد صلاحیت می‌سپارند.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که در استان تهران بیش از 15 هزار فرد حقیقی و بیش از 400 شرکت مجری ذیصلاح وجود دارد، بنابراین رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران معتقد است که با صدور کارنامه حرفه‌ای به این افراد توانایی آنها در ساخت‌وساز مورد تایید قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند به آنها مراجعه کنند.

بی‌طرف اخلاق حرفه‌ای و کیفی‌سازی خدمات را دو شعار این سازمان می‌داند و بیان می‌کند: اصلاح آیین‌نامه قانون نظام مهندسی توسط وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و به سازمان نظام مهندسی ابلاغ شد که بر مبنای آن اخلاق حرفه‌ای از طریق کدهای رفتاری برای مهندسان تعریف شده است.

جست‌وجوی کار برای مهندسان در خارج از مرزها

با توجه به رکود سه ساله حاکم در بخش مسکن اشتغال مهندسان با کاهش شدیدی مواجه شده که حبیب‌الله بی‌طرف امیدوار است طی یک برنامه‌ریزی فرصت‌های شغلی در کشور‌های عراق، افغانستان و آسیای میانه برای مهندسان ایرانی فراهم شود.

وی می‌گوید: در این کشورها نیاز شدیدی برای خدمات مهندسی وجود دارد و با توجه به سرمایه ارزشمند مهندسان در داخل کشور برنامه‌ریزی‌ها باید به این سمت باشد که در این کشورها اشتغال ایجاد کنیم که این مساله علاوه بر ایجاد شغل ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

بی‌توجهی شهرداری به ضوابط ساخت‌وساز

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان می‌کند: یکی از رسالت‌های سازمان نظام مهندسی تلاش برای اجرای مقررات ملی ساختمان در حوزه شهرهاست و طرح‌های جامع و تفصیلی در شهر تهران به این مساله تاکید دارد. با این حال شاهدیم که برخی از ساخت‌وسازها بدون رعایت ضوابط شهرسازی انجام می‌شود، به‌طور مثال ساخت‌وساز بلندمرتبه در معابر کم‌ عرض منجر به ترافیک و مشکلات شهرنشینی شده و ما معتقدیم شهرداری می‌تواند با مدیریت بهتر پایبندی بهتری نسبت به مقررات داشته باشد.

کیفیت نازل ساخت‌وساز در کشور

وی با طرح این سوال که آیا در شهرسازی و ساخت ابنیه ایمنی‌سازی جدی گرفته می‌شود، پاسخ داد: بدون شک جواب منفی است با ظرفیتی که در کشور وجود دارد کیفیت سازه‌ها باید بسیار بهتر از وضعیت کنونی باشد.

قانون نظامات اداری کنترل مقررات ساختمان که مورد بازنگری قرار گرفته یکی از چالش‌هایی است که بی‌طرف به آن اشاره کرد و ادامه داد: باید اصلاحاتی در قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن صورت گیرد. وزارت راه و شهرسازی پیش‌نویس آیین‌نامه نظامات اداری کنترل مقررات ساختمان را تهیه و در مهرماه سال جاری به نظرخواهی گذاشت. نظرات مختلفی هم از سوی کارشناسان در این باره مطرح شد و خوشبختانه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این نظرات را دریافت کرده و امیدواریم راهکارهای بهتری پیش‌روی مهندسان ساخت‌وساز قرار گیرد.

وضعیت نسبتا قابل قبول در تهران

سازمان نظام مهندسی ساختمان 29 دفتر نمایندگی در سطح استان تهران دارد که فعالیت نظارت و حسن انجام کار را برعهده گرفته است رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در این زمینه می‌گوید: در سطح استان تهران وضعیت نسبتا قابل قبول است، اما با شرایط مطلوب فاصله داریم. سازمان نظام مهندسی نقشه‌های شهرداری را کنترل می‌کند و در یک فرآیند رفت و برگشتی ایرادات ساختمان برطرف می‌شود.

در استان تهران 42 شهر وجود دارد که به جز شهر تهران سایر شهرهای این استان در خصوص ساخت‌وساز فاصله زیادی با وضع مطلوب دارند که بی‌طرف اذعان و بیان می‌کند: سیستم کنترل نقشه در 16 دفتر ارائه شده و هم‌اکنون این دفاتر به اتوماسیون متصل شده‌اند و امیدواریم با این اقدام سایر شهرهای استان تهران هم به استاندارد‌های ساخت‌وساز برسند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا