رییس شورای مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرد

راهکارهای لازم برای مقررات‌گذاری فضای مجازی

راهکارهای لازم برای مقررات‌گذاری فضای مجازی

رییس مرکز ملی فضای مجازی به لزوم تولید محتوا در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و از راهکارهای لازم برای مقررات‌گذاری در این حوزه و بزرگ‌کردن بخش خصوصی راهکار ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی امروز در جمع خبرنگاران در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی و در حاشیه دومین همایش ملی فضای مجازی پاک گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که مقررات‌گذاری در کشور اصلاح شود و به تولید محتوا در این حوزه بپردازیم.

رییس شورای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به چهار ساله شدن تاسیس شورای عالی فضای مجازی و مصوبات این شورا اظهار کرد: در چهار سال گذشته شورای عالی فضای مجازی فراز‌ونشیب زیادی داشته، اما توانسته ارکان خود را به تصویب برساند، اساسنامه و آیین‌نامه مصوب داشته باشد و ما به دنبال اجرای برنامه‌های آن هستیم و دوره دوم آن را با پتانسیل جدیدی شروع کردیم.

وی با بیان این‌که نگرش ما این است که اثری ملموس در سطح جامعه و فضای مجازی داشته باشیم، اظهار کرد: ما توانستیم در موضوعات جدی مثل انتخابات ورود کنیم و برای اولین بار توسط وزارت کشور دستورالعملی برای این فضا تدوین شد و امیدوارم به تدریج این شورا در فضای مجازی کشور نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

رییس شورای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات به عنوان مهم‌ترین مصوبه شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: زمانی بحث بر این بود که اینترنت در کشور داشته باشیم یا نه، سرعت محدود باشد یا نباشد و همه مردم به اینترنت دسترسی داشته باشند یا نه و امروز به دنبال شبکه ملی اطلاعات هستیم که معتقدیم همه مردم باید دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشند و پهنای باند زیاد و کیفیت مناسب برایشان فراهم شود و در این شبکه امنیت وجود داشته باشد.

فیروزآبادی در ادامه با بیان این‌که به دنبال پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات هستیم که کار بزرگی است، اظهار کرد: در دنیا هیچ شرکتی وجود ندارد که برای یک کشور شبکه ملی طراحی کند، بنابراین این کار باید با تمام پتانسیل‌های موجود انجام شود و همه ذینفعان فضای مجازی باید در آن فعال باشند.

وی تولید محتوا را از موضوعات مهم شبکه ملی اطلاعات دانست و ادامه داد: در شورای عالی فضای مجازی جلساتی در حوزه زبان و خط فارسی داریم و امیدواریم این شورا تولید محتوا برای موضوعات جدی داشته باشد و در سال 1395 جلسات بیشتری نسبت به سال 1394 برگزار کند.

رییس شورای مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این‌که آیا طبق شنیده‌ها در برنامه پنجم توسعه به رشد شش برابری در حوزه فضای مجازی در مدت پنج سال خواهیم رسید، اضافه کرد: فضای مجازی، فضای متحولی است و در آن روابط خطی وجود ندارد و این شش برابر ممکن است به 50 برابر برسد، اما ما به دنبال توسعه افزایش محتوا در کشور هستیم و معتقدیم اگر تولید محتوا داشته باشیم، اینترنت سالم نیز خواهیم داشت.

فیروزآبادی با اشاره به راهکارهای موجود برای تولید محتوا در فضای مجازی اظهار کرد: مقررات‌گذاری در این حوزه باید به نحوی باشد که اندازه اقتصاد فضای مجازی بزرگ شود و به دنبال آن تولید محتوا صورت گیرد. متاسفانه در حال حاضر در فضای مجازی پهنای باندی که به مردم سرویس می‌دهد نگاهی به اینترنت خارج کشور دارد و قیمت‌گذاری‌ها متناسب با هزینه انتقال از خارج به داخل کشور است.

وی ادامه داد: در دنیا مدت‌هاست این بحث‌ها کنار گذاشته شده و اگر حجم ترافیک می‌فروشند فقط برای شبکه‌های موبایل است که ظرفیت محدود دارد، اما در منزل از شبکه فیبر نوری استفاده می‌کنند و حجم مطرح نیست.

رییس شورای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به خرید حجم اینترنت توسط مردم و تاثیر آن افزود: وقتی هزینه‌ای که افراد می‌پردازند برای اینترنت داخلی و خارجی یکسان است مردم از ایمیل، فیلم و سرویس‌های خارجی استفاده می‌کنند، زیرا هزینه آن تفاوتی با اینترنت داخلی ندارد و این باعث می‌شود بخش خصوصی در این حوزه کوچکتر شود.

فیروزآبادی با بیان این‌که باید بتوانیم برای شرکت‌های داخلی کشور امکاناتی را فراهم کنیم که عرضه بیشتری داشته باشند، ادامه داد: دانشگاه‌ها و مراکزی که مصرف‌کننده اطلاعات هستند نباید هزینه قابل توجهی بپردازند و تولید محتوا از طریق مکانیزم‌های دیگری که در دنیا وجود دارد برای بزرگ‌کردن بخش خصوصی در حوزه اقتصادی استفاده شود.

وی به فرهنگ‌سازی لازم برای حضور در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: با وزارت آموزش و پرورش جلساتی داشتیم و بحث سواد عمومی اینترنتی را مدنظر قرار دادیم و معتقدیم اگر سواد عمومی توسعه یابد در سطح آموزش و پرورش و خانواده‌ها به سمت سالم‌سازی این فضا با سرعت بیشتری حرکت خواهیم کرد.

رییس شورای مرکز ملی فضای مجازی با بیان این‌که در مرکز ملی فضای مجازی ابتدا به موضوعاتی که فوریت دارد رسیدگی می‌شود، گفت: در حال حاضر برای پیام‌رسان‌ها مصوبه خواهیم داشت و نگاه ما به پیام‌رسان‌ها بحث فرهنگی است این‌که همه جامعه روی پیام‌رسان‌های خارجی کار می‌کنند برای ما مناسب نیست و ما باید با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تصمیم‌گیری و مقررات کاری کنیم که بخش خصوصی در این حوزه وارد شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا