عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس : تفحص از صنعت فولاد از کجا آب می‌خورد؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس : تفحص از صنعت فولاد از کجا آب می‌خورد؟

فولاد نیوز: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اظهاراتی درباره علت تفحص از صنعت فولاد عنوان کرد: این کمیسیون و کمیسیون تولید ملی معتقد است زیرساخت‌های مورد نیاز زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی این وزارت‌خانه تامین نشده است.

به گزارش«فولاد نیوز»، درحالی‌که ایران یکی از صادرکنندگان سنگ‌آهن در جهان محسوب می‌شود، واردکننده این محصول نیز است. این موضوع صدای گلایه برخی از نمایندگان مجلس را درآورد و به دنبال آن نمایندگان معترض خواستار تحقیق و تفحص از صنعت فولاد شدند. این موضوع در حال حاضر در دستور کار مجلس هم قرار گرفته است.
نادر قاضی‌پور، رئیس هیأت تحقیق وتفحص از صنعت فولاد کشور ، با بیان اینکه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر یک میلیون تن از مواد اولیه خود را از کشور هندوستان وارد می‌کند، گفت: ایران یک کشور غنی در حوزه نفت و گاز است؛ از این رو صنایع ما در حوزه‌های نفت و گاز باید تقویت شود. او از آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور، گفت: فولاد، مس و آلومینیوم از زیرساخت‌های کشور است اما هیچ گونه اهمیتی برای این زیرساخت‌ها قائل نشده‌ایم.
قاضی‌پور در همین باره گفت: گزارش تحقیق و تفحص از صنعت و معدن نوشته شده و باید در صحن مجلس قرائت شود که طرح‌های فولادی ما به چه علتی عقب مانده است؟ کشور کره یک کیلو معدن ندارد اما با چهار کارخانه 45 میلیون تن فولاد تولید می‌کند ما با 137 کارخانه نزدیک به 13تن فولاد تولید می‌کنیم.
قاضی‌پور درباره کلیات تحقیق و تفحص از صنعت فولاد بیان کرد: کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون تولید ملی معتقد است زیر ساخت‌های مورد نیاز زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی این وزارت خانه تامین نشده است.
او خاطر نشان کرد: در بحث آلومینیوم در حال حاضر کل ظرفیت تولید ما زیر 500 هزار تن است، در حالی که آلومینیوم یکی از فلزات استراتژیک است و برای توسعه کاملا ضرورت دارد. ما یک کشوری هستیم که انرژی در آن وضعیت نسبی دارد، چون خود ما تولید‌کننده نفت و گاز هستیم.
رئیس هیأت تحقیق وتفحص از صنعت فولاد بیان کرد: در حال حاضر بحرین، قطر، امارات و حتی عمان چندین برابر ما تولید آلومینیوم دارند، این در حالیست که بعضی از آنها نه گاز دارند و نه معدنی.با وجود این، ما معادنی که در گینه خریداری کردیم و سالهاست که از آنها استفاده‌ای نمی‌شود. علاوه بر این، صنایع دیگری هم وجود دارد مانند منیزیم که از آنها به صورت مناسب استفاده نمی‌شود.
به گزارش اقتصادنیوز،او در پایان تصریح کرد: در بحث مس هم ما روی کمربند مس در دنیا هستیم. سنگ آهن ما خام صادر می‌شود با اینکه ظرفیت‌های ما می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی باشد و اگر معادن ما فعال شود می‌تواند جایگزین نفت و گاز شود، اما در این زمینه اقدامات جدی صورت نگرفته و نیاز است تغییر اساسی در صنعت و معدن انجام گیرد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا