یک کارشناس بازار سرمایه؛

حرکت کند بانکی ها از دو جنبه قابل بررسی است

حرکت کند بانکی ها از دو جنبه قابل بررسی است

حرکت بانکی ها از دو جنبه قابل بررسی است، یک جنبه آن سفته بازی است و جنبه دیگر آن به مباحث فاندامنتال و بنیادی برمی گردد. از لحاظ بنیادی طبیعی است که چند ماهی طول می کشد که این رویدادها اثر خودشان را بر صنعت بانکداری بگذارند. در مقابل این نگاه بنیادی کسانی که اهل سفته بازی هستند و نگاه کسب بازدهی در کوتاه مدت دارند چون در این مدت برخی صنایع خیلی خوب رشد کردند و توجه بازار را به خودشان جلب کردند، فعلاً فقط به بانکی ها گوشه چشمی دارند تا در وقت لازم وارد این صنعت شوند.

 

با توجه به کاهش سود بین بانکی و نرخ های کوتاه مدت و همچنین با ادامه سختگیری های اخیر بانک مرکزی جذابیت سپرده بانکی روز به روز کم می شود و پولها به سمت بازار سرمایه می آید.

محمد کفاش پنجه شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: اجرایی شدن برجام، کاهش سود بانکی، افزایش نسبی قیمت نفت و حرکت به سمت خروج از رکود زمنیه رشد بازار سرمایه را رقم زده است، در حالیکه وقتی بانک ها سود بانکی 30 درصدی می دادند مشخص بود خیلی از سرمایه گذاران به سراغ سپرده های ترجیحی بروند و بازار سرمایه راکد شود.

وی با اشاره به رکود حاکم در صنایع، گفت: سال 94 کل اقتصاد راکد بود در نتیجه قالب شرکتها سودشان نسبت به سال گذشته افت داشت و از طرفی افت قیمت نفت علاوه بر تأثیر در کل اقتصاد، بازار سرمایه را به چالش جدی کشید چون در پی افت قیمت نفت، قیمت کامودیتی ها و پتروپالایشی ها کاهش چشمگیری داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اقتصاد ایران بر مبنای درآمد نفتی دولت پایه ریزی می شود، گفت: کاهش قیمت نفت روی بودجه کشور تأثیر منفی جدی داشت.

وی درباره تأثیر کاهش سود بانکی و گشایش سوئیفت در شرایط بنیادی بانکی ها گفت: حرکت کند بانکی ها از دو جنبه قابل بررسی است، یک جنبه آن سفته بازی است و جنبه دیگر آن به مباحث فاندامنتال و بنیادی برمی گردد. از لحاظ بنیادی طبیعی است که چند ماهی طول می کشد که این رویدادها اثر خودشان را بر صنعت بانکداری بگذارند. در مقابل این نگاه بنیادی کسانی که اهل سفته بازی هستند و نگاه کسب بازدهی در کوتاه مدت دارند چون در این مدت برخی صنایع خیلی خوب رشد کردند و توجه بازار را به خودشان جلب کردند، فعلاً فقط به بانکی ها گوشه چشمی دارند تا در وقت لازم وارد این صنعت شوند.

کفاش پنچه شاهی با بیان اینکه حرکت بانکی از سال 95 شروع می شود، گفت: رخدادهای مثبت در صنعت بانکداری در سود 95 بانکی ها اثرگذار خواهد بود. بنابراین فعلاً خیلی نمی توان جهش سود کوتاه مدت را در این صنعت شاهد بود از طرف دیگر از آنجایی که بانکی ها یک صنعت خیلی بزرگ در بازار سرمایه محسوب می شوند، حرکت دادن آنها به راحتی میسر نیست.

این کارشناس بازار سرمایه یکی دیگر از عوامل حرکت کند صنعت بانکداری را طی یک ماه اخیر مرتبط با رفتار سهامدار عمده خواند و گفت: سهامدار عمده در این مدت خیلی عرضه کرده و به قول فعالان بازار جان سهم را گرفته اند. همین امر باعث شده سهامدار خرد حقیقی خسته شود و تصمیم به تغییر ترکیب پرتفویش بگیرد و پولشان رو به سمت پالایشی ها و خودرویی ها ببرد.

وی درباره چشم انداز سال آینده، گفت: اجرایی شدن برجام، بالا رفتن قیمت نفت، آزاد شدن پولهای بلوکه شده، کاهش هزینه نقل و انتقال، راحتتر شدن صادرات کالاها، کاهش سود بانکی که نهایتاً منجر به رونق اقتصادی می شود دورنمای 95 را روشنتر از 94 نشان می دهد و از لحاظ بنیادی، اقتصاد از نیمه دوم سال آینده شاهد اتفاقات خوب خواهد بود.

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام، با اشاره به سیاست های انبساطی دولت در خصوص مسکن گفت: سیاست دولت در خصوص افزایش وام مسکن می تواند منجر به حرکت 100 صنعت شود که در یکی دو سال گذشته به دلیل رکود در ساخت و ساز با مشکلات جدی مواجه شده بودند، بنابراین اگر صنعت مسکن راه بیفتد در سال 95 از این منظر نیز شاهد اتفاقات خوبی در بازار سرمایه خواهیم بود که هم از لحاظ بنیادی هم از لحاظ ورود نقدینگی تازه و جلب توجه سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا