دریافت مجوز انشعاب آب و فاضلاب در تهران از 47 به 5 روز کاهش می‌یابد

دریافت مجوز انشعاب آب و فاضلاب در تهران از 47 به 5 روز کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری میان معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، از کاهش زمان لازم برای اخذ مجوز انشعاب آب و فاضلاب به 5 روز به‌موجب این تفاهم‌نامه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،"شاپور محمدی"، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشست خبری که عصر امروز(یکشنبه) در ساختمان معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار کرد، با علی اصغر قائمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران یک تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرد.

در ابتدای این نشست، شاپور محمدی درباره این تفاهم‌نامه اظهار کرد: این تفاهم‌نامه اولین تفاهم نامه از سلسله تفاهم‌نامه‌های پنجره واحد الکترونیکی خدمات شهری است که میان معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری تهران امضاء می‌شود که در جهت بهبود فضای کسب و کار اقدامی صورت گیرد. به موجب این تفاهم‌نامه انشعاب آب و فاضلاب در حوزه خدمات شهری در پنجره واحد الکترونیکی شهرداری تهران ارائه می‌شود و به موجب این تفاهم‌نامه دیگر لازم نیست که افراد برای اخذ مجوز انشعاب فاضلاب برای ساخت و سازهای خود دو درخواست مطرح کنند. از این پس مجوز انشعاب فاضلاب در یک درخواست قابل پیگیری است.

شاپور محمدی اظهار کرد: اکنون تعداد روزهایی که برای دریافت مجوزهای ساخت و ساز صرف می‌شود 97 روز است در حالی که در سال 2016 این میزان بیش از 300 روز بود. البته گفتنی است که اکنون نیز ما با کشوری مانند سنگاپور که تعداد روزهای موردنیازش برای دریافت مجوزهای ساخت و ساز 26 روز است و کره جنوبی که تعداد روزهای موردنیاز برای دریافت مجوز ساخت و ساز در این کشور 28 روز است فاصله بسیاری داریم.

او همچنین گفت: همچنین در زمینه انشعاب آب و فاضلاب دریافت مجوز لازم در ایران 47 روز طول می کشد این در حالی است که در سنگاپور تعداد روزهای موردنیاز برای دریافت مجوز 7 روز و در ژاپن 21 روز است. البته گفتنی است 47 روزی که پرسش شوندگان ایرانی به بانک جهانی اعلام کرده‌اند و متعلق به همه مناطق کشوری نیست و ممکن است در بعضی شهرها تعداد روزها کمتر باشد. خوشبختانه با امضای این تفاهم‌نامه بحث زمان دریافت مجوزهای لازم برای انشعاب آب و فاضلاب کمتر خواهد شد.

او همچنین توضیح داد: تفاهم‌نامه‌های دیگری در سایر حوزه‌ها از قبیل وزارت نیرو و... در حال انجام است که به زودی امضاء خواهد شد و با تسریع در روند دریافت مجوزهایی از قبیل مجوز برق در زمینه ساخت و ساز ما با بهبود فضای کسب و کار در کشور روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست علی اصغر قائمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در زمینه این تفاهم نامه توضیح داد: ما این تفاهم نامه را امضا کردیم که البته اقدامات مربوط به آن از یک‌سال و نیم گذشته در حال انجام بود. مطابق با استانداردهای روز دنیا در حال کاهش تعداد مراجعات مردم برای اخذ مجوز هستیم.

او با اشاره به مشکل نبود مدیریت واحد شهری اظهار کرد: بهترین کار این است که بین دستگاه‌ها همکاری پدید بیاید که به سرعت انجام کار کمک کند که خوشبختانه شهرداری تهران با شرکت آب و فاضلاب از دیرباز این همکاری را آغاز کرده بود.

وی افزود: امیدواریم سایر پروژه‌های در دست اقدام مانند پروژه‌های مربوط به برق و گاز نیز زودتر محقق شود تا در مقیاس‌های جهانی به حد نصاب‌های مطلوب خود برسیم.

در ادامه این نشست محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرداری تهران وظیفه خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف را به عهده دارد در این زمینه سرمایه‌گذاری های مناسبی را هم انجام می دهد. متاسفانه در گذشته برخی کارهای مربوط به انشعاب آب و فاضلاب در شهرداری تهران و سازمان آب و فاضلاب به صورت موازی انجام می شد که هرکدام هزینه داشت و مردم هزینه‌های آن را پرداخت می کردند ولی اکنون با الکترونیکی شدن اطلاعات هر دو بخش اطلاعات میان هر دو سازمان تقسیم می شود و هر سازمان وظایف مکمل خود را انجام می دهد.

او توضیح داد: هر دو سازمان ظرفیت‌های بالایی دارند و کارآیی‌های زیادی هم دارند ولی مردم تاکنون نمی‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند چون میان دو سازمان انفصال وجود داشت و اطلاعات رد و بدل نمی‌شد ولی در شرایط جدید اطلاعات میان دو سازمان رد و بدل شده و قابلیت استفاده برای مردم نیز فراهم شده است.

در ادامه این نشست قائمی اظهار کرد: شهرداری تهران به عنوان دستگاه اصلی با دیگر دستگاه‌هایی که وظیفه صدور مجوزهای لازم در زمینه ساخت و ساز را دارند امور مربوط به پنجره واحد خدمات شهری را با جدیت پیگیری می کند و تاکنون نیز با سازمان‌های برق، آب و فاضلاب، گاز، مخابرات، تامین اجتماعی و ... جلسات مشترکی را برگزار کرده و به زودی شاهد پیوستن سایر سازمان‌ها به پنجره واحد خدمات شهری کلان‌شهر تهران خواهیم بود.

قائمی همچنین درباره شرایط جدید درخواست‌کنندگان مجوز در زمینه انشعاب فاضلاب اظهار کرد: با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه درخواست‌کنندگان مجوز فقط یک درخواست ارائه خواهند کرد و از طریق دفاتر پیشخوان امورات خود را پیگیری خواهند کرد.

شاپور محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه برای ایجاد پنجره واحد خدمات شهری در دیگر شهرهای کشور چه برنامه ای مدنظر قرار گرفته است؟، گفت: شهرهای دیگر مستقل هستند و باید امور مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات شهری در شهرهای دیگر هم پیگیری شود ولی شهرداری تهران معمولا در ارائه خدمات جدید پیشرو است ولی شرکت‌های آب و فاضلاب استانی و شهرداری‌ها در استان‌های مختلف نیز باید همکاری‌هایی را در جهت سهولت در اخذ مجوز توسط درخواست کنندگان در زمینه ساخت و ساز صورت دهند.

او با تاکید بر اینکه پیگیری امور پنجره واحد خدمات شهری در استان تهران اهمیت ویژه ای دارد، گفت: استان تهران فعالان اقتصادی بسیاری دارد به همین جهت در گام اول استان تهران در ارائه این خدمات پیشگام بود البته تاکنون در استان‌های دیگر هم اقداماتی انجام شده ولی به سطح تفاهم‌نامه نرسیده است ولی در فرصت‌های آتی این موضوع را در استان های دیگر هم پیگیری می کنیم.

در ادامه این نشست محمد پرورش با اشاره به اینکه تاکنون روزهای لازم برای دریافت مجوز در زمینه انشعاب آب و فاضلاب 47 روز طول می‌کشیده است بیان کرد: در صورت عملیاتی شدن این طرح اگر درخواست‌کنندگان مجوز، امور اداری لازم را انجام داده باشند، برای اخذ مجوز انشعاب آب و فاضلاب فقط به 5 روز زمان نیاز خواهند داشت.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا