بورس تهران سودده‌ ترین بورس جهان شد

بورس تهران سودده‌ ترین بورس جهان شد

شاخص بورس تهران (TEDPIX) از ابتدای سال تا پایان دوازدهم اسفندماه، با رشد چشمگیر 24.3 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس ...

شاخص بورس تهران (TEDPIX) از ابتدای سال تا پایان دوازدهم اسفندماه، با رشد چشمگیر 24.3 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس عربستان (DFM INDEX) با افت شدید 32.7 درصدی، کمترین بازدهی را در بین بورس‌های جهان تجربه کرده است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از شرکت بورس؛ بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، در هفته منتهی به دوازدهم اسفند ماه سالجاری، 3 صنعت "خودرو و ساخت قطعات"، "بانکها و موسسات اعتباری" و "فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای" به ترتیب 29، 18 و 7 درصد و در مجموع 54 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده اند.

همچنین بر اساس گزارش یادشده که توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران منتشر شده است، از ابتدای سال تا دوازدهم اسفند ماه سال جاری، شاخص کل بورس (ارزش وزنی) 24 درصد، تعدیل شده بر حسب دلار مبادله ای 15 درصد و تعدیل شده بر حسب یورو مبادله ای 12 درصد رشد داشته و در این مدت شاخص کل (هم وزن) 30 درصد، شاخص فرابورس 23 درصد و قیمت سکه بهار آزادی 8 درصد افزایش پیدا کرده است.

افزون بر این؛ در هفته گذشته صنعت محصولات چوبی با بازدهی 30 درصد، در صدر صنایع بورسی قرار گرفته و در مدت مشابه صنعت استخراج زغال سنگ با افت 8 درصدی، بیشترین کاهش را تجربه کرده است. همچنین سرمایه‌گذاری‌ رنا با 38 درصد افزایش و فرآورده های‌ نسوز ایران‌ با 12درصد کاهش به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته اند.
بر این اساس از ابتدای سال تا دوازدهم اسفند ماه سال جاری، قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله‌ در بورس تهران همگی افزایش یافته و در این میان صندوق سپهر اندیشه نوین با 24 درصد بیشترین رشد را از آن خود کرده است و در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی­ (NAV) صندوق پاداش سهامداری توسعه با رشد 24 درصدی در مدت زمان یادشده، بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی (NAV) را داشته است.

همچنین در میان شاخص بورس های معتبر جهانی نیز در هفته گذشته، شاخص بورس اسپانیا (IBEX35) با رشد 10 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس شانگهای (SSEC) با افت 3 درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که از ابتدای سال تا پایان دوازدهم اسفند ماه سال جاری، شاخص بورس تهران (TEDPIX) با رشد چشمگیر 24.3 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس عربستان (DFM INDEX) با افت شدید 32.7 درصدی، کمترین بازدهی را تجربه کرده است.

این گزارش می افزاید: در بازارهای جهانی و در 30 روز منتهی به دوازدهم اسفند ماه سال جاری نیز تمام فلزات اساسی روندی صعودی را پشت سرگذاشته‌اند و در میان آنها قیمت طلا با 10 درصد رشد، بیشترین افزایش را از آن خود کرده است.

قیمت جهانی نفت نیز از ابتدای سال تا دوازدهم اسفند ماه سال جاری روندی نزولی را پشت سر گذاشته و قیمت نفت وست تگزاس 22، نفت برنت 34 و نفت اپک 36 درصد افت کرده است. قیمت جهانی نفت در هفته گذشته با رشد خوبی همراه بوده است و قیمت نفت وست تگزاس 8، نفت برنت 7 و نفت اپک 12 درصد رشد کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا