وزیر صنعت در وین عنوان کرد ما خواهان تجارت دو طرفه با اروپا هستیم

وزیر صنعت در وین عنوان کرد ما خواهان تجارت دو طرفه با اروپا هستیم

فولاد نیوز: وزیر صنعت در کنفرانس مشترک ایران و اتحادیه اروپا، از برنامه ایران برای تبیین تجارت دو طرفه با اروپا خبر داد و اعلام کرد: ایران دیگر تمایلی برای داشتن یک ارتباط تجاری یک طرفه با اروپا ندارد.

به گزارش«فولاد نیوز»، محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت، طی سفر خود به وین برای شرکت در کنفرانس مشترک ایران و اتحادیه اروپا، از برنامه کشور برای سرمایه گذاری 185 میلیارد دلاری در بخش های نفتی و گازی خبر داد.
نعمت زاده تأکید کرد که ایران خواهان تبیین یک تجارت دو طرفه با اروپاست و تمایلی برای بازگشت مجدد به شرایط گذشته و یک طرفه بودن تجارت از اروپا به سوی ایران ندارد.
وزیر صنعت در این کنفرانس تأکید کرد، ایران در نظر دارد تا بر بخش های نفت، گاز، فلزات و خودروسازی تمرکز کرده و بخشی از تولیدات این صنایع را به جای واردات صرف فن آوری از غرب، به اروپا صادر کند.
وی تأکید کرد، ما خواهان یک تجارت دو سویه با اروپا در کنار همکاری در زمینه های طراحی، توسعه و مهندسی هستیم.
این مقام ایرانی ادامه داد: دیگر ایران تمایلی برای واردات یک سویه کالا و ماشین آلات از اروپا ندارد.
بسیاری از شرکت های اروپایی از علاقه خود برای بازگشت به ایران خبر داده اند، به گونه ای طی روزهای گذشته برای اولین بار در 13 سال گذشته وزیر اقتصاد آلمان در صدر هیئتی بزرگ وارد تهران شد.
حسین زمانی نیا معاون امور مالی و روابط بین الملل وزارت نفت، نیز اعلام کرد: ایران تا کنون 50 پروژه را در بخش نفت و گاز خود به ارزش 185 میلیارد دلار تعریف کرده است و امیدوار است تا سال 2020 این پروژه ها را اجرا کند.
زمانی نیا افزود: ایران با هدف آمادگی برای همکاری و شراکت با طرف های خارجی، ساختار قرار داد جدیدی را با نام قرارداده های پتروشیمی یکپارچه تعریف کرده است.
بنا به گفته این مقام ایرانی، این قرار داد نقص های قراردادهای گذشته را بر طرف کرده و منافع کوتاه مدت و بلند مدت طرفین را با یکدیگر متحد می کند.
زمانی نیا اعلام کرد ساختار این قرارداده ها بر اساس زمان های 20 تا 25 سال خواهد بود که نسبت به قراردادهای گذشته با شرکت های بزرگ نفتی مدت زمان بیشتری خواهد داشت.
معاون وزیر نفت اعلام کرد: ایران طی 2 تا 3 ماه آینده پروژه ها و ساختار جدید قرارداده های خود را معرفی خواهد کرد.
از سوی دیگر محمد خزایی، معاون وزیر اقتصاد، نیز طی این کنفرانس اعلام کرد، مذاکرات ایران با برخی شرکت های اروپایی که علاقه مند به سرمایه گذاری در کشور هستند، تکمیل شده است.
خزایی تأکید کرد، ما در حال حاضر شاهد بازگشت سرمایه گذاران اروپایی به ایران هستیم و با برخی از این طرف ها مذاکراتی را برگزار کرده ایم و پتانسیل های آن ها را مورد بررسی و تأیید قرار داده ایم.
این مقام وزارت اقتصاد تأکید کرد، تنها در دو هفته گذشته ما سرمایه گذاری حدود 2 میلیارد دلاری در ایران توسط سرمایه گذاران اروپایی را تأیید کرده ایم.
بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی و خدمات نفتی اروپایی با احتیاط به سوی ایران قدم بر می‌دارند و منتظر هستند، تا تحریم ها علیه ایران به طور کامل لغو شوند.
نعمت زاده در ادامه سخنان خود تأکید کرد که ایران در نظر دارد تا با پایان دادن به مدیرت دولتی در بخش های صنعتی، و با ایجاد فرصت های سرمایه گذاری مشترک، ظرفیت تولید خودروی کشور را تا سال 2025 به 3 میلیون دستگاه سالانه برسانیم که یک سوم از این تعداد در جهت صادرات تولید خواهد شد.
اکبر کمیجانی،‌معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نیز در این کنفرانس تأکید کرد که بخش مالی کشور این آمادگی را دارد تا فرصت هایی را برای همکاری بانک های داخلی با سرمایه گذاران خارجی فراهم کند.
نعمت زاده در پایان از علاقه مندی ایران برای ورود به سازمان تجارت جهانی در صورت برطرف شدن موانع سیاسی آن خبر داد و اعلام کرد کشور تمایل دارد، تا قراردادهای تجاری با اروپا و کشورهای آسیای میانه امضا کند.
منبع: فارس
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا