معاون وزیر صنعت: بازار داخلی سنگ آهن سال آتی رونق می یابد

معاون وزیر صنعت: بازار داخلی سنگ آهن سال آتی رونق می یابد

تهران-ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کارخانه های داخلی تولید کنسانتره سنگ آهن سال آینده فعال می شوند و با وجود پیش بینی تداوم رکود بازار جهانی در سال 2016، واحدهای فعال کشور تولید بالای خود را از سر می گیرند.

به گزارش پایگاه خبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «مهدی کرباسیان» افزود: انتظار می رود با توجه به رونق صنایع و ساختمان سازی در کشور، سال 1395 مصرف داخلی فولاد افزایش یابد و با فعال شدن ظرفیت های خالی کارخانه های فولاد، مصرف سنگ آهن در واحدهای زیرمجموعه روند افزایشی پیدا کند.
وی یادآوری کرد: رکود بازار جهانی سنگ آهن به دلیل کاهش میزان خرید چین و افت شدید قیمت از سال های گذشته آغاز شد و در سال 2015 این روند قیمتی، به کمتر از یک سوم تقلیل یافت.
اطلاعات منتشر شده نشان می دهد چین برنامه کاهش 150 میلیون تنی صادرات را در دستور کار قرار داده است و استرالیا و برزیل نیز به عنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن جهان با راه اندازی طرح های جدید، درصدد افزایش تولید سنگ آهن برآمده اند.
برزیل اعلام کرد: قیمت تمام شده تولید هر تن سنگ آهن 13 دلار است و در چنین شرایطی به نظر نمی رسد در سال 2016 میلادی، تغییر محسوسی در افزایش قیمت جهانی سنگ آهن رخ دهد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو وضع معدن های سنگ آهن در سال 1394 را «نامساعد» خواند و تصریح کرد: شرایط رکود حاکم بر بازارهای سنگ آهن جهان به ویژه چین، سبب تعطیلی بسیاری از معدن های کوچک و متوسط داخل کشور مانند معدن های «پلاسری» سنگان شد که به صادرات سنگ آهن وابستگی داشتند.
کرباسیان گفت: برخی معدن های کوچک سنگ آهن برای سرمایه گذاری به منظور ایجاد واحدهای فرآوری صرفه اقتصادی ندارند و ایمیدرو با همکاری تشکل های معدنی، استقرار واحدهای فرآوری کوچک و سیار را در سطح کشور آغاز کرده است.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد میزان صادرات سنگ آهن که در سال 1392 خورشیدی بیش از 26 میلیون و 100 هزار تن و در سال 93 به افزون بر 18 میلیون و 300 هزار تن رسید.
اطلاعات منابع خبری حاکی است قیمت سنگ آهن در سال 2014 میلادی نسبت به 2013 به میزان 47 درصد کاهشی یافت و در سال 2015 در مقایسه با سال پیشین دامنه افت قیمتی 25 تا 35 درصدی را ثبت کرد.
گزارش های زمین شناسی، میزان ذخایر شناسایی سنگ آهن کشور را نزدیک به پنج میلیارد و 100 میلیون تن نشان می دهد که از این رقم سه میلیارد و 700 میلیون تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا