معاون وزیر نیرو:

۱۵ میلیارد دلار زمینه سرمایه‌گذاری در بخش آب ایران وجود دارد

۱۵ میلیارد دلار زمینه سرمایه‌گذاری در بخش آب ایران وجود دارد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از وجود ۱۵ میلیارد دلار زمینه سرمایه گذاری در بخش آب ایران خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علیرضا دایمی در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا اظهار داشت: در حال حاضر 78 درصد تولید انرژی کشور از بخش فسیلی است و پیش‌بینی می‌شود که همین روند تا سال 2050 البته با پیچیدگی‌های فراوان ادامه می‌یابد، همین پیچیدگی باعث شده که ما الزاما باید راندمان نیروگاه‌های خود را افزایش دهیم و برنامه‌های جدی برای کاهش تولید کربن در روند تولید انرژی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های آتی نیاز شدیدی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته وجود دارد، ادامه داد: تا سال 2050 میزان مصرف انرژی در این مناطق 3 برابر افزایش خواهد یافت.

دایمی با بیان اینکه با وجود 115 نیروگاه بزرگ در کشور در رده 14 تولید برق در دنیا قرار داریم، افزود: هم‌اکنون در توزیع سبد تولید انرژی ایران 60 درصد متعلق به نیروگاه‌های فسیلی و بخار است، اما در انرژی‌های تجدیدپذیر در ابتدای راه قرار داریم.

وی ادامه داد: حدود 56 درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و ما هر سال 5 درصد افزایش مصرف داریم که برای تامین این تقاضا سالانه 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید باید اضافه شود.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر نیرو در خصوص اولویت‌های بخش تولید گفت: نیروگاه‌های کشور در زمینه ارتقای بهره‌وری نیاز به کار جدی دارند و ما باید بتوانیم راندمان نیروگاهی را از 37 درصد به 42 درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های تولید هم‌زمان برق و حرارت (CHP) در سواحل کشور از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو در بخش تولید برق است، افزود: کشور ما با دارا بودن 2500 کیلومتر خط ساحلی برای این نوع از نیروگاه‌ها که به طور هم‌زمان تولید آب، انرژی، حرارت و برودت می کند بسیار مستعد است و این برنامه‌هم‌اکنون در جنوب کشور به طور جدی دنبال می‌شود.

دایمی با بیان اینکه موقعیت ژئوپلتیک ایران ظرفیت بسیار خوبی را برای صادرات ایجاد کرده است، گفت: ایران با تمام کشورهای همسایه مراوادات انرژی دارد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به وجود پتانسیل بتوانیم برق کشورهای همسایه خود را تامین کنیم.

وی ادامه داد: در بخش انرژی‌های نو از پتانسیل خود کمتر استفاده کرده‌ایم انرژی خورشیدی و مناطق بادخیز بسیاری در ایران وجود دارد که می‌توانیم بهترین بهره را از این ظرفیت‌ها ببریم، برخی از بزرگترین دالان‌های باد دنیا در ایران قرار دارد و توسعه این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه و تولید برق گفت: خرید 5 سال انرژی و تامین سوخت نیروگاه‌ها را تضمین می‌کنیم و تمام قراردادهای وزارت نیرو با سرمایه‌گذاران توسط دولت تایید می‌شود.

دایمی با بیان اینکه در بخش آب حدود 15 میلیارد دلار زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد، ادامه داد: در این بخش از احداث آب‌شیرین‌کن تا تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، طرح‌های انتقال اب و کاهش هدررفت شبکه همگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند که در ایران پیش روی سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به 4 طرح بزرگ انتقال آب دریا به مناطق مرکزی ایران گفت: هر کدام از طرح‌ها 2 تا 3 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد و تمامی این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا