آخرین اقدامات غدیر در سالی که گذشت

آخرین اقدامات غدیر در سالی که گذشت

طی ماه های اخیر، در پی سفر بیش از 300 هیات خارجی به ایران برای همکاری با شرکت سرمایه گذاری غدیر، مذاکراتی با آنها صورت گرفت، به گونه ای که طی دوماه اخیر، این مذاکرات منجر به امضاء تفاهم نامه های متعددی شده است.


 

با توجه به پایان سال مالی شرکت سرمایه گذاری غدیر، عملکرد این هلدینگ چندرشته ای در بازار سرمایه در این سال مالی تشریح شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص مشارکت این مجموعه با سرمایه گذاران خارجی، یاد آورشد: قبل از توافق هسته ای و روز اجرای برجام، این هلدینگ ارزیابی های اولیه و مذاکرات مقدماتی خود را با شرکتها و موسسات مالی معتبر خارجی برای تامین مالی پروژها و مشارکت در اجرا و انتقال فناوری آغاز کرد.

غلامرضا سلیمانی ادامه داد: به موجب این اقدام، طی ماه های اخیر، در پی سفر بیش از 300 هیات خارجی به ایران برای همکاری با شرکت سرمایه گذاری غدیر، مذاکراتی با آنها صورت گرفت، به گونه ای که طی دوماه اخیر، این مذاکرات منجر به امضاء تفاهم نامه های متعددی شده است.

وی در این میان اجرایی شدن این تفاهم نامه ها را منوط به آغاز فعالیت های اجرایی از طرف  هلدینگ های مربوطه شرکت غدیر  ذکر و اضافه کرد: حدود 8 میلیارد پروژه در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، و صنعت و معدن تعریف شده است که عمده این رقم در بخش نفت و گاز در هلدینگ پارسیان متمرکز خواهد بود؛ چرا که ماهیت فعالیت این شرکت ها سرمایه بر است.

امضا تفاهم نامه هایی با شرکت فاتا در زمینه برق و انرژی، شرکت انی ایتالیا برای مشارکت در پالایشگاه میعانات گازی شیراز و تامین مالی پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی با یک شرکت سوئیسی از مهمترین قرار دادهایی بود که از سوی وی نام برده شد.

به گفته وی؛ این شرکت سوئیسی برای تامین مالی تا 75 درصد پروژه های غدیر اعلام آمادگی کرده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در پاسخ به این سوال که با توجه به تاثیر قیمت بالای گاز در میزان مشارکت سرمایه گذاران خارجی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، آیا سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی مقرون به صرفه است؟، عنوان کرد: حداکثر سعی می کنیم که سرمایه گذاری این مجموعه در پروژه هایی صورت گیرد که در آن نرخ بازگشت مورد انتظار ما تحقق یابد.

وی با اشاره به مزیت های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در کشور، تصریح کرد: شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان یک شرکت چند رشته ای با دیدگاه کلان و بلند مدت، حتما باید در صنایع بالادستی و پایین دستی حضور وسیع داشته باشد.

بر این اساس سلیمانی نرخ بازده مورد انتظار این مجموعه در طرح های پتروشیمی را با توجه به ویژگی های هر پروژه بین 25 تا 30 درصد عنوان و اضافه کرد: اما با توجه به عوامل اقتصادی و شاخص های اقتصاد کلان این نرخ می تواند بازده مورد انتظار سرمایه گذاران در هر مقطعی تغییر دهد.

این مقام مسوول در شرکت سرمایه گذاری غدیر  همچنین به مشارکت این مجموعه در زمینه مصرف بهینه سوخت به صورت آزمایشی اشاره کرد که در پی این امر غدیر با مشارکت بخش خصوصی، سازمان وابسته شهرداری تهران و شرکت هواپیمایی ماهان مبادرت به سرمایه گذاری و واردات خودروهای هیبریدی کرده است. هم اکنون نیز تعدادی خودروی هیبریدی وارد کشور شده و در اختیار ناوگان تاکسی رانی تهران قرار گرفته شده است.

وی میزان مشارکت غدیر در سرمایه گذاری در خودروهای هیبریدی را به منظور کاهش ریسک 25 درصد عنوان کرد.  

سلیمانی با اشاره به سیاست ها و استراتژی های غدیر در ورود تمام هلدینگ های خود به بازار سرمایه، تاخیر ورود هلدینگ برق و انرژی غدیر در بازار سرمایه را ناشی از رکود بازار سرمایه و پروژه محور بودن این هلدینگ ذکر کرد؛ بر این اساس غدیر در نظر دارد تا سهام این هلدینگ را پس از توسعه بیشتر در برخی از پروژه های هلدینگ برق و انرژی غدیر،  وارد بازار سرمایه کند.

به گفته وی؛ در این میان فرایند پذیرش هلدینگ سیمانی غدیر در حال انجام است تا به زودی وارد بازار سرمایه شود.

بالاترین مقام اجرایی "وغدیر" همچنین به برنامه واگذاری سهام نیروگاه های هلدینگ برق و انرژی غدیر نیز اشاره و تصریح کرد: این واگذاری به گونه ای نخواهد بود که مدیریت غدیر بر نیروگاه ها کاهش یابد.

وی در خصوص برنامه این مجموعه در بخش مسکن نیز، یاد آورشد: شاید در سال 95 با رونق احتمالی اقتصاد، بازار مسکن نیز تحرکی داشته باشد؛ اما به اعتقاد من این تحرک آنچنان نیست؛ بر این اساس در هلدینگ مسکن سیاست توسعه ای نداریم و در نظر داریم تا تنها پروژه های جاری خود را به سرانجام رسانیم.

سلیمانی یاد آورشد:  هم اکنون هلدینگ مسکن از دو پروژه بزرگ با پیشرفت حدود 40 درصدی برخوردار است؛ در صورت وجود مشتری مناسب، سهام هلدینگ مسکن و شرکتهای آن را واگذار می کنیم. اما در حال حاضر هلدینگ مسکن غدیر می تواند درپروژه های ساختمانی دیگر به عنوان پیمانکار وارد شود.

وی در ادامه اظهارات خود، در خصوص ورود غدیر در بخش دارو و درمان، به برخورداری صنعت دارو از سودی پایدار  اشاره کرد.

مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر که بخش مراکز تشخیص سرطان را که مقوله ایست پیچیده توصیف می کرد، عنوان کرد که در این بخش غدیر با احتیاط کامل ورود یافته است.

وی با اشاره به تصور بازار سرمایه بر توجیه اقتصادی این بخش، عنوان کرد: معمولاً اقتصاد بهداشت و سلامت در دست گروه دولت بوده و سیاست های حاکمیتی در این زمینه اعمال شده است در حالی که اقتصاد سلامت یک دنیای وسیع و پیچیده ای است که دارای یک سود معقول برای سرمایه گذاران آنست.

سلیمانی با اشاره به پتانسیل غدیر به عنوان پیمانکار بزرگ در ساخت بیمارستان های مورد نیاز وزارت بهداشت، تصریح کرد: اما در حال حاضر غدیر در بخش مراکز تشخیص، درمان و جلوگیری از سرطان و همین طور درمان های کلینیکی ورود خواهد یافت.

وی خواستار توجه بازار سرمایه به برخورداری این طرح ها از توجیه اقتصادی شد و ادامه داد: بر این اساس است که دولت سیاست خود را در این زمینه باز کرده است و با امتیازهایی که ارایه می دهد تلاش دارد تا طرح ها را اقتصادی کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با بیان اینکه غدیر هنوز در زمینه واردات دارو  وارد نشده است، تصریح کرد: اما در بخش داروهای های تک وارد خواهیم شد. بر این اساس  یکسری مذاکرات اولیه برای سرمایه گذاری مشترک و تولید دارو در داخل شروع کرده ایم اما ابتدا باید سرمایه گذاری اولیه برای ساخت مراکز تشخیص را انجام دهیم . در این میان برای واردات و تولید دارو شرکتی را تاسیس کرده ایم که در اساسنامه آن قابلیت تبدیل به هلدینگ را دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا