مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تشریح کرد؛

راهکارهای افزایش سهم تامین مالی در بازار سرمایه

راهکارهای افزایش سهم تامین مالی در بازار سرمایه

بهترین و در حقیقت مناسب‌ترین راهکار برای افزایش سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه ایجاد جذابیت در این بازار است.


 

در سال های اخیر مسئولان و دولتمردان اقتصادی کشور برای تغییر مسیر تامین مالی بخش مولد اقتصاد از بانک محوری به سمت بازار محوری تلاش زیادی کردند، هرچند که تغییر این مسیر نیازمند ملزومات زیادی است و به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. علاوه بر اینها دو بازار پول و سرمایه سالهاست رقیب یکدیگرند و در جذب سرمایه های مردمی رقابتی سخت و تنگاتنگ دارند.

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص راهکارهایی که باعث افزایش سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه می شود، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، اظهار داشت: بهترین و در حقیقت مناسب‌ترین راهکار برای افزایش سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه ایجاد جذابیت در این بازار است.

وی معتقد است برای رسیدن به یک چنین فضایی باید اراده کافی وجود داشته باشد و همچنین با تنوع ابزارهای مختلف، بنگاه‌های اقتصادی را به تامین مالی از طریق بازار سرمایه تشویق کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نباید بازار پول را تنها راه تامین مالی دانست، گفت: بازار پول از بنیان و اساس برای تامین مالی پروژه‌های کوتاه‌مدت و کمتر از یکسال است.

 آقابزرگی تاکید کرد:  تامین مالی پروژه‌های بلندمدت که بیش از یک سال زمان می‌برد باید از طریق بازار سرمایه انجام شود اما شرکت‌ها به صورت نهادینه و سنتی همه پروژه‌هایشان را از طریق بازار پول تامین مالی می‌کنند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اشاره به اینکه باید انرژی و توانایی اقتصادی بازار سرمایه برای تامین بلندمدت پروژه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود تا به نوعی این دو بازار، رقابت قابل پذیرش و در حقیقت کنترل شده‌ای با هم داشته باشند.

به گفته وی در چنین حالتی می‌توان انتظار داشت که سهم بازار سرمایه نسبت به بازار پول در تامین مالی‌ها ارتقا پیدا کند زیرا بانک‌ها در حال‌حاضر برخلاف سازوکار تعیین شده خود وارد عمل شده‌اند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اشاره به اینکه سازوکار حاکم بر بازار سرمایه به نسبت قدمتی که بازار پول دارد از تفاوت‌هایی برخوردار است، گفت: بازار سرمایه از سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به نوعی در یک فضای جدید و سیستماتیک کار خود را قانون‌مندانه تر ادامه داد.

به گفته وی میزان رشد ارزش بازار سرمایه کشور از سال ۸۴ رشد قابل توجهی داشته است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اشاره به اینکه در این 10 سال حجم تامین مالی از طریق بازار سرمایه رشد خوبی داشته است اما باید بیشتر شود، گفت: در این مدت میزان منابعی که از طریق بازار سرمایه جذب شده، اعم از افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها، پذیره‌نویسی‌هایی که در شرکت‌های سهامی خاص، سرمایه‌گذاری و سهامی عام انجام شده، رشد بسیار قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که تامین مالی بازار سرمایه و پول به یک میزان باشد، بیان کرد: با توجه به آنکه بازار سرمایه جوان است و در مقطع زمانی کوتاه‌تری نسبت به بازار پول به وجود آمده بنابراین نمی‌توان این دو بازار را با یکدیگر مقایسه کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا