فضای اقتصادی «باز»، به صنعت مس جان می‌دهد

فضای اقتصادی «باز»، به صنعت مس جان می‌دهد

فولاد نیوز: برداشته شدن تحریم‌ها نیازمند سپری شدن فرآیند زمانی مشخصی است تا تاثیر خود را بر صنایع مختلف معدنی به‌ویژه مس بگذارد.

به گزارش«فولاد نیوز»، فضای باز اقتصادی در فروش و صادرات مس تاثیر بیشتری خواهد گذاشت و با از بین رفتن واسطه‌های فروش تا حد زیادی شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.ورود سرمایه‌گذاران خارجی و جذب سرمایه‌های فراوان در این حوزه بعد از تحریم‌ها، تحولات بزرگی را در معادن مس ایجاد خواهد کرد چراکه بسیاری از پروژه‌هایی که به خاطر کمبود نقدینگی به نتایج مطلوبی نرسیده‌اند حال با تزریق نقدینگی در شرایط مطلوبی قرار خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت ملی مس نیز چندی پیش از توقف برخی طرح‌ها و پروژه‌ها که اولویت چندانی ندارند، خبر داد. این در حالی است که کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو از تسریع در طرح‌های توسعه صنعت مس پس از لغو تحریم‌ها خبر
می‌دهد.حسین ثقفی، مجری طرح تغلیظ مس سونگون آذربایجان‌شرقی درباره تاثیر لغو تحریم‌ها بر صنعت مس می‌گوید: البته از بین رفتن فرآیند تحریم نیازمند سپری شدن دوره زمانی خاصی است تا تاثیرات خود را بر جای بگذارد اما این امر بیشتر بر بخش فروش و صادرات مس موثر خواهد بود. وی می‌افزاید: اگرچه در بخش مدیریت شرکت مس، تصمیم‌گیری‌های کلانی انجام شده ولی در فضای باز اقتصادی راه‌حل‌ها و راهکارهای جدیدی پیش پای صنایع مختلف به‌ویژه صنایع معدنی قرار می‌گیرد. به‌طور قطع در فضای اقتصادی باز روش‌های جدید برای فعالیت‌های جدید با تفکراتی نو کاربردی‌تر است و راه‌های بیشتری در بخش تولید و در بخش توسعه وجود خواهد داشت که همه اینها باعث رونق تولید مس می‌شود.وی تاکید می‌کند: امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد و در نتیجه بازار خرید و فروش انواع محصولات مسی در شرایط خوبی قرار گیرد.
حسین ثقفی عنوان می‌کند: یکی از موارد تاثیرگذار بر بازار، ریسک است که در شرایط تحریم ضریب ریسک آن بالاتر می‌رود در حالی که از بین رفتن تحریم می‌تواند میزان ریسک را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین مشکلات بیمه‌ای شرکت‌ها هم در این شرایط از بین می‌رود و راحت‌تر زیرپوشش بیمه بین‌المللی کالاها قرار می‌گیرند و در شرکت‌های بیمه‌ای رقابت‌پذیری نیز افزایش می‌یابد.وی خاطرنشان می‌کند: در شرایط تحریم انتقال پول بین کشورها با دشواری‌های فراوانی رو به رو بود و هزینه‌های فراوانی را هم به همراه داشت درحالی که از بین رفتن تحریم کمک می‌کند انتقال وجه آسان‌تر و بدون محدودیت انجام شود.او تصریح می‌کند: زمانی که شرایط برای تولید و خرید و فروش مساعد باشد کیفیت کالاهای تولیدی بالا می‌رود و از سوی دیگر محصولات با کیفیت با هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تر به تولید می‌رسد.وی تصریح می‌کند: هر چه شرایط آسان‌تر باشد کارها به همان نسبت سهل‌تر خواهد شد. در شرایط تحریم بسیاری از تولیدکنندگان در شرایط سختی کار می‌کردند اما می‌توانیم امیدوار باشیم که بعد از این شاهد راحت‌تر شدن تمامی این فعالیت‌ها هستیم.ثقفی می‌افزاید: تولید مس بر اساس داشته‌ها و بحث اکتشافی و مسائل فنی انجام می‌شود ولی برای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید ۴۰۰ هزار تن مس کاتد برنامه‌ریزی شده است در حالی که درحال‌حاضر ۲۳۰ هزار تن مس تولید می‌شود.


صادرات مس آسان می‌شود
محمد کارگر، مشاور شرکت بابک مس درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر صنعت مس می‌گوید: عمده‌ترین تاثیر عملیاتی شدن توافق هسته‌ای روی صنعت مس، تسهیل در صادرات مس است بنابراین به راحتی محصول صادراتی مس فروخته خواهد شد.وی می‌افزاید: تسهیل در امر صادرات و امکان برگشت وجه آن، امکان عقد قراردادهای فروش درازمدت را هم فراهم می‌آورد و درآمد مطمئن حاصل از صادرات، امکان استفاده از وام‌های خارجی و فاینانس پروژه را نیز به دنبال خواهد داشت.وی تصریح می‌کند: شرکت مس هم‌اکنون ۳ معدن فعال «سرچشمه»، «میدوک» و «سونگون» را درحال بهره‌برداری دارد و در معادن «چاه فیروزه»، «دره زار» و «درآلو» نیز عملیات پیش باطله‌برداری و تجهیز کارخانه را در دست اجرا دارد. علاوه بر آن تعداد زیادی پروژه‌های زیربنایی مانند تامین آب، احداث پست برق، کارخانه‌های آهک، واحد پالایشگاه و ذوب، بازسازی و نوسازی را نیز در دست اقدام دارد.کارگر خاطرنشان می‌کند: عمده مشکل مس کمبود نقدینگی ناشی از نبود امکان صادرات به موقع برای اجرای پروژه‌ها و همچنین تعمیرات اساسی و نوسازی واحدهای در حال بهره‌برداری است.وی عنوان می‌کند: امید است با تسهیل در امر صادرات و تامین نقدینگی و همچنین اولویت‌بندی که در پروژه‌ها انجام شده است این شرکت بتواند به برنامه تولید ۴۰۰ هزار تن تولید خود در ۳ سال آینده برسد.کارگر می‌گوید: یکی از فعالیت‌های مهم شرکت مس که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم، تکمیل اکتشافات مس است. با افزایش میزان اکتشاف میزان تولید نیز افزایش می‌یابد.
منبع: گسترش صنعت
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا