از فروش شرکتهای سود ده در دولت دهم تا تأخیر۳ماهه حقوق بازنشستگان فولاد

از فروش شرکتهای سود ده در دولت دهم تا تأخیر۳ماهه حقوق بازنشستگان فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - پرداخت نشدن به موقع حقوق بازنشستگان صندوق فولاد کشور مشکلی است که گویا حل شدن آن نیاز به عزم ملی دارد اما به رغم وعده های مسئولان برای حل مشکلات و پرداخت معوقات، تأخیر در پرداخت حقوق این بازنشستگان همچنان ادامه دارد به طوری که سه ماه از آخرین پرداخت حقوق این افراد می گذرد وکسی پاسخگوی مطالبات این قشر آسیب پذیر نیست.

به گزارش ماین نیوز، بی نظمی در پرداخت حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد که از دولت قبل آغاز شد با گذشت بیش از 4 سال هنوز ادامه دارد و تذکرات نمایندگان و تلاش های دولت نیز نتوانسته ای مساله را به طور کال مرتفع کند. در حالی بازنشستگان 14 درصد از حقوق خود را در زمان اشتغال به این صندوق به عنوان مطالبات خود برای دوران بازنشستگی اختصاص داده بودند که قرار بود در دولت هفتم و هشتم با خرید سهام صنایع این مبلغ برای آنان پس انداز شود اما متاسفانه در دولت نهم و دهم این روند به شکل مطلوبی ادامه پیدا نکرد و سهام ذوب آهن، فولاد و سنگ آهن به دیگر نهادها یا افراد واگذار شد و سهمی برای صندوق بازنشستگی فولاد در نظر گرفته نشد و مشکلات پرداخت حقوق بازنشستگان آغاز شد به طوری که این افراد سالانه چندین ماه با تأخیر پرداخت ها روبرو هستند.

عدم پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان فولاد به جایی رسید که در تیرماه سال جاری 20 نماینده در تذکری به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پرداخت حقوق معوقه بازنشستگان فولاد و ذوب آهن شدند. البته با این تذکرات بخشی از معوقات بازنشستگان پرداخت شد اما هنوز زمان دقیق پرداخت حقوق دی و بهمن ماه سال جاری این افراد مشخص نیست.

سید هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی درخصوص پیگیری حل مشکل حقوق بازنشستگان صنعت فولاد گفت: دولت اعتبار تأمین حقوق بازنشستگان فولاد را تا پایان امسال، در بودجه سال 94 پیش بینی کرده و مصوبه مجلس هم این موضوع را تایید می کند. در سال آینده مبلغ 2 هزار میلیارد تومان را برای تأمین حقوق بازنشستگان پیش بینی کرده ایم.

این نماینده مجلس افزود: در بودجه مصوب سال 1394 هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی فولاد اختصاص یافت اما پرداخت حقوق بازنشستگان این صندوق با تأخیر همراه شده است.

اختصاص 2 هزار میلیاردتومان اعتبار برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد در سال 95
او درباره زمان پرداخت معوقات بازنشستگان فولاد گفت: دولت باید پاسخگوی این موضوع باشد چرا که در مصوبه سال 94 دولت متعهد شده تا پایان سال حقوق بازنشستگان را تأمین کند ضمن اینکه دو هزار میلیارد تومان برای این منظور در سال 95 دیده شده که در جدول بودجه از سوی دولت پیش بینی شده است.

حسینی در پاسخ به اینکه آیا مشکل چند ساله بازنشستگان فولاد در سال جاری حل می شود، توضیح داد: مجلس گذشته قانونی تحت عنوان ماده 59 تصویب کرد که طی آن به جای اینکه پولی برای بازنشستگان در نظر گرفته شود، کالا و سهام تعیین شد.

دولت گذشته هم از قبل سهام های سود ده را فروخته بود و یکسری شرکت های زیان ده باقی مانده بودند که آنها هم واگذار شدند. در آن زمان 8 هزار میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شد که در بررسی بعدی این رقم به 20 هزار میلیارد تومان رسید.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در پی اقدام دولت و وضع بد بازار و اینکه کالا نمی توانست به نقدینگی تبدیل شود، صندوق بازنشستگی فولاد دچار بحران شد. متأسفانه قانون ماده 59 که مجلس هشتم تصویب کرده بود با مشکل مواجه شد و علی رغم پیگیری های دولت، حقوق و مزایای بازنشستگان با تأخیرهای چندماهه روبرو شد.

کسانی که این قانون را تصویب کردند، پاسخگو باشند

او با تأکید بر اینکه تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان ظلم به این افراد است، گفت: آنهایی که این قانون را تصویب کردند، باید پاسخگو باشند و دولت گذشته به نوعی شرایط را فراهم کرد که مشکل بازنشستگان فولاد برطرف نشد. تلاش ما در مجلس این است که بتوانیم تأمین اعتبارات لازم برای صندوق بازنشستگی فولاد را فراهم کنیم تا دولت بتواند در طول سال بدون مشکل حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

کمبود نقدینگی مهم ترین مشکل صندوق بازنشستگی فولاد

همچنین عباس صلاحی یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره پیگیری مشکلات بازنشستگان فولاد گفت: متأسفانه صندوق بازنشستگی فولاد معضلات خاص خود را دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان است چرا که بازنشستگان متضرر می شوند و چندین وقت است که درگیر تأخیر در پرداخت ها هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه کمبود نقدینگی مهم ترین مشکل صندوق بازنشستگی فولاد است، گفت: در برنامه ششم توسعه در رابطه با صندوق بازنشستگی و مشکلات بازنشستگان فولاد و حقوق آن ها مواردی لحاظ شده و سعی کردیم در این برنامه ششم مباحث اعتباری برای حل مشکلات این قشر را در نظر بگیریم تا بخشی از مشکلات آن ها مرتفع شود.

او تصریح کرد: پیگیری مشکلات بازنشستگان فولاد چندین بار در مجلس و کمیسیون اجتماعی مطرح و بررسی شده که این مساله مجددا نیز در کمیسیون اجتماعی مطرح خواهد شد.

هر چند تأخیرهای چندماهه در پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد به موضوعی عادی برای مسئولان تبدیل شده اما برای بازنشستگانی که تنها درآمد زندگیشان حقوق بازنشستگی است، مشکلی جدی است که خواهان رسیدگی به این مطالبه به حق خود هستند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا