ادامه پرداخت یارانه نقدی و تبعاتی که برای اقتصاد به همراه دارد/ درآمدهای نفتی در خدمت پرداخت یارانه‌ها

ادامه پرداخت یارانه نقدی و تبعاتی که برای اقتصاد به همراه دارد/ درآمدهای نفتی در خدمت پرداخت یارانه‌ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره آینده اجرای قانون هدفمندی یارانه ها می گوید آهنگ کند حذف یارانه در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت اما در این زمینه به گونه ای عمل خواهیم کرد تا به دهک‌های پایین فشاری پایین وارد نشود.

به گزارش نامه نیوز، از ابتدای سال جاری تا کنون موضوع حذف یارانه افراد ثروتمند در دستور کار دولت قرار گرفته و تیم اقتصادی دولت هر ماه لیست یارانه بگیران را محدود می کند و بنا بر اظهارات مقامات اقتصادی دولت این سیاست اقتصادی در سال آینده نیز ادامه دارد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این رابطه گفته است آهنگ کند حذف یارانه در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت اما در این زمینه به گونه ای عمل خواهیم کرد تا به دهک‌های پایین فشاری پایین وارد نشود.

به گفته نوبخت دهکی که وضعش خیلی مناسب باشد شاید به دهک هم نرسد اما چند دهک پایین داریم که آنها نیازمند یارانه هستند و دولت نیز بر همین اساس احتیاط می کند تا به آنان آسیبی وارد نشود. البته به مردم هم گفته ایم که اگر یارانه هر فردی کم شود دوباره به خود مردم بر می گردد و ما این موضوع را در کمک به طرح تحول سلامت به منظور کاهش هزینه های بهداشت و درمان به اثبات رسانده ایم.

اما بررسی ها نشان می دهد تا کنون توسط وزارت " تعاون، کار و رفاه اجتماعی" یارانه سه میلیون و 300 هزار نفر که به عنوان افراد غیرنیازمند تشخیص داده شدند از آمار یارانه بگیران حذف شده است که از این تعداد حدود 870 هزار نفر به حذف یارانه خود اعتراض کردند.


همچنین پس از بررسی های انجام شده در مورد شرایط معترضان، یارانه حدود 561 هزار نفر دوباره برقرار شده است. به این ترتیب در سال جاری یارانه نقدی 2 میلیون و 739 هزار نفر قطع شده است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد از ابتدای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها در اواخر سال 1389 تا پایان بهمن ماه امسال نزدیک به 2 تریلیون و 200 هزار میلیارد ریال به حدود پنج میلیارد نفر یارانه بگیر پرداخت شده و این رقم نزدیک به بودجه عمرانی پنج سال کشور است.

بر اين اساس بررسي ها نشان مي دهد در سال اول اجراي برنامه هدفمندي يارانه ها 33 ميليارد و 800 ميليون دلار و در سال گذشته 12ميليارد و 400 ميليون دلار يارانه نقدي در ميان ايرانيان توزيع شده است . جمعيت يارانه بگير ايران در حدود 75 ميليون نفر تخمين زده مي شود .

به اين ترتيب دولت هر ماه در حدود 3 هزار و 400 ميليارد تومان يارانه نقدي در كشور توزيع مي كند. تمام تدابير اتخاذ شده از سوي دولت براي حذف جمعيت يارانه بگيران هنوز نتوانسته است به نقطه مطلوبي برسد .جمعيت يارانه بگيران ايران همچنان جمعيتي عظيم و بالاتر از جمعيت نيازمندان واقعي در كشور هستند.

در حالي كه ايران در سال 1390 بيش از 119 ميليارد دلار درآمد نفتي داشته است نسبت به توزيع 33 ميليارد و 800 ميليون دلار يارانه نقدي در ميان مردم اقدام كرده است اما درآمد نفت ايران در سال گذشته به 55 ميليارد دلار رسيد . ميزان يارانه توزيعي بر حسب دلار با توجه به نرخ متوسط دلار در بازار آزاد 12 ميليارد و 400 ميليون دلار بوده است .

بررسي ها نشان مي دهد تا پايان سال جاري حدود 93 ميليارد دلار يارانه نقدي ميان ايرانيان توزيع خواهد شد كه با توجه به درآمد 364 ميليارد دلاري نفت در سال هاي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها ، سهم يارانه هاي نقدي يك سوم خواهد شد .

آمارهای فوق نشان می دهد ادامه روند کنونی پرداخت یارانه نقدی تبعات جبران ناپذیری را برای اقتصاد ایران به همراه دارد و در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکل کاهش منابع نفتی مواجه است و سیاست خروج از رکود را در دستور کار دارد، نمی توان با ادامه شیوه کنونی پرداخت یارانه نقدی به راحتی به هدف اصلی اقتصاد رسید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا