معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت:

کارهای نیمه‌تمام دولت در پسابرجام رونق می‌گیرد

کارهای نیمه‌تمام دولت در پسابرجام رونق می‌گیرد

معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به برجام می‌گوید پیش‌بینی می‌شود پس از اجرایی شدن برجام کارهای نیمه‌تمام دولت رونق بهتری بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شافعی - معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور - امروز در نشستی به مناسبت روز مهندس گفت: تعدادی از شرکت‌های پیمانکاری که بیش از 50 سال سابقه کاری داشتند انتخاب شده‌اند که در روز دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1394 از آنها قدردانی شود. علاوه بر آنها یک گروه دیگر به پیشنهاد تشکل‌های مربوطه انتخاب شده‌اند که سابقه آنها کمتر از 60 سال و بیشتر از 30 سال است که قرار است در آن روز از آنها نیز تقدیر به عمل آید.

وی ادامه داد: علاوه بر این شرکت‌های پیمانکاری که بیان کردم دو تن از بزرگان پیمانکاری و مشاوره به خاطر شخصیت حقیقی خودشان انتخاب شدند و قرار است از آنها تشکر شود.

معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: برحسب تصمیمی که کشور گرفته قرار است در افق 1404 رتبه اول منطقه باشیم با این‌که از این تصمیم 10 سال می‌گذرد، ولی متاسفانه تا اینجای کار تصمیم به جایی نرسیده است. این عدم حصول، فقط در صنعت و معدن نیست، بلکه در پیمانکاری هم وجود دارد.

شافعی تشریح کرد: در بین 250 شرکت مهم دنیا از لحاظ پیمانکاری و درآمد سالیانه تعداد خیلی کمی از شرکت‌های ایرانی را داریم که آن شرکت‌ها تنها دو شرکت کیسون و سایبر می‌باشند. حال لازم است مقایسه‌ای کنیم این رتبه‌ی ایران را با ترکیه که در بین 250 شرکت مهم دنیا 43 شرکت را دارد در نتیجه ما 41 شرکت از آن کمتر داریم و هدفمان این است به رتبه اول هم برسیم. این آمار برای کره 11 شرکت و برای چین 65 شرکت است.

وی توضیح داد: بهترین رده‌بندی‌هایی که ما کسب کرده‌ایم 99 و 176 هستند در حالی که بهترین رتبه ترکیه 18، کره 14 و چین پنج است. اگر این رده‌بندی را فقط برای پروژه‌های برون‌مرزی در نظر بگیریم بهترین رتبه ما 207 بوده و ما فقط یک شرکت را از بین 250 شرکت مهم دنیا داریم.

معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: در حوزه مشاوره هم وضعیت ما مشابه است، چرا که در این حوزه بین 225 شرکت رتبه ما 184 است، رتبه ترکیه 29، رتبه کره 26 و چینی‌ها نیز رتبه 30 را دارند. علاوه بر این در بین 150 شرکت طراح برتر جهان در پروژه‌های برون‌مرزی هیچ شرکتی را ندارد در حالی که ترک‌ها یک شرکت در این زمینه دارند.

شافعی اضافه کرد: اغراق نیست که اگر بگوییم از ظرفیت پیمانکاری کشور بیش از 10 درصد استفاده نمی‌شود. متاسفانه شرکت‌های مهندسی مشاور و پیمانکاری بیشتر دنبال این هستند که از دولت کار بگیرند. البته دولت‌ها در ایجاد این شرکت‌ها نقش داشتند و انتظار آنها طبیعی و تاریخی است، لیکن باید توجه کنیم همه کارها نباید در دست دولت باشد. آنها باید از جاهای دیگر هم کار بگیرند.

وی در مورد تربیت مهندس در ایران نیز گفت: از نظر تربیت مهندس در کشور ما وضعیت‌اش بد نیست. دانشکده‌های مهندسی مهندسان خوبی تربیت می‌کنند و البته دانشکده‌ها باید به سمتی بروند که مهندسان پس از فار‌غ‌التحصیلی کارآفرین باشند نه این‌که در دستگاه‌های دولتی بخواهند کار بگیرند.

معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به توافق هسته‌ای و برجام اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از اجرایی شدن برجام کارهای نیمه‌تمام دولت چه عمرانی و چه غیرعمرانی رونق بهتری بگیرد. ما چیزی نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام داریم. البته این آمار به عنوان یک نقیصه نیست . کشور همواره باید طرح‌هایی داشته باشد که در حال سازندگی هستند. این موضوع با معطل ماندن پروژه‌ها متفاوت است. البته ما همین که می‌گوییم پروژه نیمه‌تمام است خود یک بار منفی دارد که این بار منفی هم به نوعی درست است. مثلا طرح‌هایی داشتیم که به جایی این‌که در کوتاه‌مدت به بهره‌برداری برسد سال‌های طولانی به سرانجام رسیده است.

شافعی در پاسخ به این‌که طلب پیمانکاران از دولت چقدر است، اظهار کرد: طلب وزارتخانه‌های مختلف متفاوت است بعضی از وزارتخانه‌ها بدهکاری دارند ولی بدهی آنها به پیمانکاران نیست مانند وزارت نفت، اما وزارتخانه‌هایی مثل وزارت نیرو هستند که به پیمانکاران‌ بدهی‌هایی دارند، وزارت راه و شهرسازی هفت میلیارد تومان و وزارت نیرو 10 میلیارد تومان به پیمانکارها بدهی دارند. ممکن است وزارتخانه‌های دیگر هم بدهی‌هایی داشته باشند که من آمار دقیق آنها را ندارم.

وی در مورد خرید هواپیما نیز ادامه داد: خرید هواپیماها نوعی اجاره به شرط تملیک است که کار بزرگی می‌باشد ما تقریبا سالی پنج میلیارد دلار به ترکیش ایرلاین و امارات می‌دادیم که اگر این قرار‌داد عملی شود بسیار ترجیح دارد.

معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مورد پروژه‌های دولت نیز گفت: ما حدود 80 هزار پروژه داریم که بعضی از این پروژه‌ها 42 سال است که مطرح است. ما پروژه‌ جدید هم تعریف نمی‌کنیم مگر با مکانیزم 215.

شافعی در مورد انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه و احتمال این کار نیز ادامه داد: ما به عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این مورد مطالعه‌ای نداریم . از دوران شاه‌ عباس این موضوع مطرح بوده و این موضوع بحث جدیدی نیست. از طرفی قرار است که آب زاب به ارومیه برسد که کارش در حال پیش‌رفتن است و احتمالا سال 1397 – 1398 این کار به اتمام می‌رسد. دریاچه ارومیه برای آنکه زنده باشد باید 14 میلیارد مترمکعب آب داشته باشد که در آن صورت است که آرتمیا هم در این محیط زنده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا