همکاری ایران و آلمان برای احیای حوزه‌های آبریز

همکاری ایران و آلمان برای احیای حوزه‌های آبریز

براساس توافق صورت گرفته با آلمان قرار است که 18 حوزه آبریز فرعی با همکاری این کشور ساماندهی شود که در حال حاضر ساماندهی شش حوزه آغاز شده و قرار است که 12 حوزه آبریز فرعی دیگر با همکاری کشور آلمان ساماندهی شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد حاج‌رسولی‌ها امروز در اولین کارگاه مدیریت و سازماندهی حوزه‌های آبریز با اشاره به سابقه فعالیت ایران و آلمان اظهار کرد: قرار است که با آلمان در خصوص احیاء و ساماندهی حوزه‌های آبریز فرعی فعالیت‌هایی انجام شود که البته این فعالیت‌ها منوط به امسال نیست، چرا که از سالیان گذشته با این کشور همکاری‌های خوبی را داشته‌ایم.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکنون شش حوزه آبریز کرخه، زاینده‌رود، سفید‌رود، بختگان، کشف‌رود و ارومیه ساماندهی شده‌اند.

حاج‌رسولی‌ها با بیان این‌که در بحث‌های صورت گرفته امروز قرار شد برای 12 حوزه دیگر نیز برنامه‌ریزی اساسی صورت بگیرد، ادامه داد: با توجه به این‌که کشور آلمان پتانسیل خوبی در این زمینه دارد می‌توانیم موفقیت‌های خوبی را در این حوزه به دست آوریم.

وی با بیان اینکه استراتژی بخش آب کشور از ابتدای برنامه پنجم توسعه باهدف ساماندهی مقوله آب در برنامه های میان و بلندمدت، در 6 محور تبیین شد، خاطر نشان کرد: این محورها از موضوع های ساختاری همانند برگزاری جلسه های شورای عالی آب کشور گرفته تا آب های زیرزمینی و صیانت از آنها، اولویت بندی طرح ها، استفاده از فناوری های نوین و توجه به آبرسانی به شهرها و روستاها را شامل می شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به کاهش متوسط بارندگی ها در کشور از 220 میلیمتر در 15 سال گذشته به 204 میلیمتر در هشت سال اخیر، افزود: هرچند پیش بینی ها حاکی از بارش های مناسب برای امسال بود، اما تا امروز چهار درصد از میانگین بارش ها عقب هستیم.

حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: تقسیمات سیاسی و اداری خاص کشور، فشارهای سیاسی و اجتماعی در حوضه های آبریز و محدود بودن فناوری ها و ابزارها، سه چالش اصلی و بزرگ کشور در مقوله اساسی آب است.

وی با بیان‌اینکه باور بد فرهنگ چانه زنی، امروز مدیریت توسعه را در کشور با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: باوجود اینکه می دانیم باید 40 درصد از مصارف خود بکاهیم، اما همچنان اصرار به توسعه بهره برداری از آب وجود دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران راه اندازی شورای آبریز در 18 حوضه آبریز کشور که هم اینک در شش حوضه کشور اجرایی شده، از جمله راهکارهای اندیشیده شده است؛ اما مهمترین موضوع، استفاده از تجربه های سایر کشورها و تدوین شرح وظایف و دستور العمل های مختلف برای پیشبرد امور است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا