نشست فعالان اقتصادی با حضور جهانگیری و داووداوغلو؛

پیشنهاد بخش خصوصی ایران به ترکیه برای تولید مشترک در خاک دو کشور

پیشنهاد بخش خصوصی ایران به ترکیه برای تولید مشترک در خاک دو کشور

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در نشست فعالان اقتصادی ایران و ترکیه پیشنهاد داد که دو کشور تولید مشترکی در خاک یکدیگر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن جلال پور عصر امروز(شنبه) در نشست فعالان اقتصادی ایران و ترکیه در اتاق ایران و با حضور نخست وزیر ترکیه و معاون اول رئیس جمهوری افزود: این پیشنهاد را باهدف گسترش امنیت و سودآوری مورد تاکید قرار می دهیم که لازمه حرکت در این مسیر، طراحی ساختار تجارت آزاد بین دو کشور است.
وی گفت: به ایران باید به عنوان کشوری با بنگاه های مناسب برای جذب تکنولوژی نگریسته شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در کار با ایران، بازار بزرگ همسایگان را نیز باید در نظر گرفت؛ این برداشت منطبق با واقعیت است و یقین دارم دولتمردان و تاجران ترک به آن توجه دارند.
جلال پور اضافه کرد: سیاست اقتصادی ایران امروز حول تئوری اقتصاد مقاومتی ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در حال شکل گیری است؛ دو محور این رویکرد «اتکا به توان داخلی و تولید برای بازار خارجی» است؛ بستر این تحول خروج دولت از بنگاهداری و تقویت بخش خصوصی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خطاب به نخست وزیر ترکیه گفت: نگاه به بخش خصوصی که شما در همه حرکات دولت رئیس جمهوری روحانی می بینید سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی است.
جلال پور در ادامه گفت: در طول تاریخ، آناتولی همیشه خواستگاه دو الهه زندگی بخش دجله و فرات بوده است. این دو رود، پیام زندگی، نشاط و خرمی اهالی آناتولی را در پهنه ای وسیع به مردم ترکیه، عراق و شامات و حتی به اهالی خوزستان می رساندند.
وی افزود: امروز با اضافه برداشت آب از دجله و فرات در سرتاسر مسیرش تا خلیج فارس، منطقه آبریز عظیم دجله و فرات در فرودست دچار کم آبی شدید و آلودگی شده است.
جلال پور گفت: این کم آبی سبب خشک شدن تالاب های عظیم و تاریخی عراق و سوریه و بروز پدیده ویرانگر ریزگردها در ابعادی غیرقابل باور شده است.
رئیس اتاق ایران گفت: استاندارد زندگی در پهنه وسیعی از فلات ایران برای انسان، حیوان و گیاه در حال افول است؛ ریزگردها بزرگترین تهدید بهداشتی ایران و عراق در ربع قرن آتی است؛ این سبب مهاجرت وسیع، فقر و گسترش خشونت در منطقه خواهد بود.
وی خطاب به داووداغلو گفت: تقاضای من، توجه دولت شما به این مساله و یافتن راهکارهای مناسب برای بازگشت هوای سالم و مهارت دیو ریزگرد و عواقب شوم آن در منطقه است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: سرنوشت ما و ترکیه به هم تنیده است؛ فرض خوشبختی یکی در کنار گرفتاری دیگری واقع بینانه نیست؛ آینده مشترکمان را باید با هم بسازیم، به هم اعتماد کنیم و بلندنظر باشیم.
جلال پور گفت: ما در بزنگاه، حامی بین زندگی در یک منطقه آشوب زده و سیاه از یک سو و یا زندگی مرفه، شاد و با عزت در منطقه ای شکوفا، بافرهنگ و انسان پرور ایستاده ایم.
وی گفت: فعالان اقتصادی و اصحاب کسب و کار در هر دو کشور عمیقا نگران روند تحولات منطقه هستند؛ تشدید تنش های فرقه ای و تلاش برای جداسازی برادرانی که خداوند آنها را همسایه هم خواسته، نه با روح اسلام سازگار است و نه با فرهنگ انسانی و غنی ایران و ترک.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: آنچه به صورت تکفیر و فرقه گرایی منطقه را در می نوردد با دین و فرهنگ ما رابطه ندارد.
جلال پور افزود: تداوم روند موجود، تمایل به سرمایه گذاری در منطقه ما را کاهش می دهد و سبب فرار سرمایه های انسانی و ثروت های ما خواهد بود.
احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه بامداد امروز(شنبه) در صدر هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.
در این سفر وزیران اقتصاد، گمرک و تجارت، انرژی، حمل ونقل و ارتباطات و توسعه، نخست وزیر ترکیه را همراهی می کنند.
با توجه به ترکیب سفر هیات عالی رتبه ترکیه به ایران، بخش اصلی گفت وگوهای دو طرف را مسائل اقتصادی و تجاری،و ارتقای سطح مناسبات دو کشور و چگونگی دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری در مبادلات بازرگانی دو کشور تشکیل خواهد داد.
چشم انداز رسیدن سطح مبادلات تجاری به 30 میلیارد دلاری برای دوره میان مدت در روابط، از سوی رئیسان جمهوری دو کشور تعریف شده است.
معاون اول رئیس جمهوری صبح امروز از نخست وزیر ترکیه در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد استقبال کرد و سپس دو مقام، در نشست خبری مشترک شرکت کردند.
داووداغلو در این نشست خبری هدف از حضور فعالان بخش خصوصی در هیات ترکیه را سرمایه گذاری متقابل عنوان کرد و گفت: وقتی در مناسبات دوجانبه به این حد از روابط برسیم و سرمایه گذاری متقابل داشته باشیم به راحتی می توانیم برای موانع سیاسی منطقه نیز راهکار پیدا کنیم.
داووداغلو با یادآوری اینکه رسیدن به هدف 30 میلیارد دلاری در مبادلات تجاری با مانع تحریم ها علیه ایران مواجه بود، گفت: امروز برداشته شدن تحریم ها، راه را برای سرمایه گذاری های بزرگ در ایران باز کرده است.
قرار است بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور سال جاری میلادی در ترکیه برگزار شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا