بازارجهانی فلزات رنگین در آستانه تحول

بازارجهانی فلزات رنگین در آستانه تحول

بازارفلزات با دید میان مدت به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این صنعت در حال حاظر دشوار به نظر میرسد و چشم اندازی مبهم را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده اما دو متغیر نفت و نرخ برابری دلار در مقابل دیگر ارز های معتبر تاثیر قابل توجهی در آینده این بازار خواهند داشت .

 

بازار فلزات از منظر تحلیل تکنیکال در روزهای اخیر در مارکت جهانی قیمت هایی که پیش از این نقش مقاومتی داشت را در مواردی به بالا شکسته و تثبیت نیز شده و در مواردی نفوذ انجام شده ولی نیازمند تثبیت است همانطور که در تحلیل قبلی ذکر شد اواخر نیمه اول مارس شاید اواسط هفته جاری برای مرز بندی دقیق تر  قیمت ها اهمیت خاصی دارد و در جهت تعیین ادامه روند کلی بازار موثر میباشد.
به طور مشخص آلومینیوم برای ادامه روند فعلی نیاز به تثبیت بالای 1639 دلار دارد و در ادامه هدف میان مدت میتواند 1727 و سپس 1920 دلار باشد. برگشت به زیر 1530 دلار روند قیمتی را نزولی خواهد کرد چالش فعلی آلومینیوم مازاد عرضه و عدم کاهش تولید در چین میباشد.
مس احتمالا در 4965 دلار متوقف و با اصلاح قیمتی برای قدرت گرفتن و ادامه روند صعودی روبرو میشود و در صورت عبور پر قدرت و نفوذ و تثبیت بالای نرخ پیشین تا 5135 و سپس 5350 دلار توان رشد خواهد داشت. عبور از این محدوده نیاز به تغییرات بنیادی مانند صعودی ماندن قیمت نفت دارد. برگشت مس به محددوده پایینی 4700 دلار روند فلز سرخ را نزولی خواهد کرد.
اما سرب و روی وضعیتی متفاوت دارند؛ زیرا روند صعودی را پیش تر شروع کرده و از آخرین کف قیمتی حدود 20 درصد فاصله گرفته اند، عبورشان از 1850 دلار اگر پر قدرت و با حجم معاملاتی بالا باشد، با نوسانات اصلاحی در قیمت، توان ادامه روند صعودی را خواهند داشت.
نیکل رشد قابل قبولی داشته و این برای آلومینیوم نوید بخش است.
در حال حاظر روند صعودی فلزات با رشد قیمتی نفت همگام شده و ضعیف شدن دلار نیز در برابری با یورو تاثیر قابل ملاحظه ای بر بازار فلزات داشته است.
فلزات در حال حاظر  نرخ های فروش نقدی بالاتر از نرخ فروش سه ماهه خود را دارند و این  وضعیت خاصی است که ناشی از کسری عرضه فیزیکی در بازار میباشد.
تحلیل بنیادی بازارفلزات با دید میان مدت به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این صنعت در حال حاظر دشوار به نظر میرسد و چشم اندازی مبهم را پیش روی فعالان اقتصادی قرار داده اما دو متغیر نفت و نرخ برابری دلار در مقابل دیگر ارز های معتبر تاثیر قابل توجهی در آینده این بازار خواهند داشت .
در بازار داخلی فعلا فقط سرب تحت تاثیر افزایش نرخ های بین المللی واکنش مثبت نشان داده و با اندکی تاخیر مس اما آلومینیوم و روی رویکرد متفاوتی دارند.
اوایل هفته آینده با ارایه گزارش کاملتری همراه با تحلیل نموداری به بررسی بازار داخلی فلزت و نرخ دلار آزاد می پردازیم  .

علی یوسفیان
مدیر واحد تحقیقات آلومینیوم شرکت پروفالوم

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا