ذوب با بهره برداری از 8 طرح جدید روی ریل می رود

ذوب با بهره برداری از 8 طرح جدید روی ریل می رود

فولاد نیوز: جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب آهن اصفهان ( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز سه شنبه مورخ 1394.04.30 در محل اتاق بازرگانی استان اصفهان با حضور بیش از 87 درصد سهامداران برگزار شد.

به گزارش«فولاد نیوز»، 

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب آهن اصفهان ( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز سه شنبه مورخ 1394.04.30 در محل اتاق بازرگانی استان اصفهان با حضور بیش از 87 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیأت رئیسه مجمع با حضور آقای بهروز خالق به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان امیر انباردار و سعید عبودی و به دبیری آقای مجید طلایی تشکیل شد.

 

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

 

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم، جناب آقای اردشیر سعدمحمدی و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

 
  1. تصویب صورت های مالی منتهی به سال مالی 1393.12.29
  2. انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس اصلی
  3. انتخاب روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار
 
 
 

*اعضای هیأت مدیره:

 
 

حاشیه مجمع:

 

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب آهن اصفهان با حضور بیش از 87 درصد سهامداران سه شنبه هفته گذشته 94.4.30 در محل اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار شد.

 

به گزارش بورس نیوز، در ابتدای این جلسه اردشیر سعدمحمدی مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان گزارش فعالیت یکساله این مجتمع را قرائت کرد و گفت: با توجه به رکود بازار مسکن در داخل کشور به سمت تولید محصولات صادرات پیش رفته ایم که مهمترین هدف فروش صادراتی دستیابی به بازارهای منطقه ای است.

وی ادامه داد: "ذوب" در حالی با 19 درصد رشد در تولید محصولات خود در سال 93 نسبت به سال 92 همراه شده که این رقم در میان سایر تولیدکنندگان فولادی بالاترین درصد بوده است. بطوریکه با این عملکرد مثبت موفق شدیم در سال مالی 93 در تولید آگرومره، چدن مذاب و نیز شمش آماده رکوردهای 40 ساله "ذوب" را پشت سربگذاریم.

این مقام مسئول به برنامه های آتی شرکت نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری تولید فولاد A900 را در خط تولید نورد ریل آهن آغاز خواهیم کرد. همچنین تولید میلگردهای ترمکس مطابق با استاندارد BS4449، تیرآهن بال پهن سبک و تیرآهن فوق سبک و آرک معادن را کلید خواهیم زد.

وی تأکید کرد: شرکت در حالی سال 93 را با موفقیت پشت سرگذاشته که برخلاف شایعات و بحث هایی که در رابطه با وجود مشکل در فروش "ذوب" مطرح بوده، بایستی گفت که فروش داخلی با رشد 17 درصدی و فروش صادراتی با افزایش 56 درصدی نسبت به سال 92 همراه بوده است که این آمار بر تمامی شایعات موجود خط بطلان می کشد.

وی به خرید 100 درصدی سهام ذغالسنگ البرز شرقی در سال قبل اشاره کرد و گفت: این برنامه در راستای تأمین مواد اولیه مصرفی صورت گرفت تا علاوه بر آن در روند قیمت گذاری ذغالسنگ در داخل نیز اثرگذار باشیم. ضمن اینکه باطله های این معدن از ارزش افزوده بالایی برخوردار است. علاوه بر آن، اخیراً معدنی در طبس خریده ایم که تا سه ماه آتی تولید ذغال در این منطقه نیز آغاز می گردد.

سعدمحمدی به کنترل هزینه ها و اثرات مثبت آن در سودآوری شرکت اشاره کرد و گفت: قیمت محصولات در سال قبل در مقایسه با سال 92 و نیز برآوردهای بودجه سال 93 با افت قابل ملاحظه ای همراه شد، به گونه ای که بر مبنای این قیمت ها حدود 675 میلیارد تومان ضرر شناسایی می شد که با کنترل هزینه ها در نهایت سود محقق گردید.

مدیر عامل "ذوب" عنوان کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان اجرای بیش از 2 هزار میلیارد تومان پروژه جدید را آغاز کرده که هشت طرح آن در سال جاری به بهره برداری می رسد. همچنین تولید یک میلیون و 200 هزار تن ریخته گری جدید از شهریور ماه آغاز شده و طرح گوگردزایی "ذوب" نیز افزون بر سایر طرح های بزرگی از جمله تولید ریل، اجرایی خواهد شد.

وی از ادامه پیگیری ها جهت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت با توجه به آیین نامه های مربوطه خبر داد و گفت: با عملیاتی شدن افزایش سرمایه روابط و نسبت های مالی شرکت اصلاح می شود که با توجه به حصول توافق نهایی در مذاکرات زمینه های لازم جهت تأمین نقدینگی از طریق تسهیلات و فاینانس های خارجی را با نرخ هایی پایین تر از نرخ های داخلی دریافت کنیم که این امر آینده مطلوبی را برای "ذوب" در بلندمدت ایجاد می کند. در این رابطه بایستی جهت ارسال گزارش توجیهی و دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس منتظر تأییدیه و اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت باشیم.

براساس این گزارش، پس از ایراد سخنان مدیران عامل ذوب آهن اصفهان و قرائت گزارش بازرس و حسابرس قانونی، مجمع صورت های مالی را تصویب و معاملات مشمول ماده 129 قانون تجارت را به هیأت مدیره تفویض کرد.

همچنین مقرر گردید بازنشستگان ذوب آهن با پرداخت هزینه های مربوط به درمان توسط صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از خدمات و امکانات درمانی سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند.

تعیین کمک های بلاعوض متناسب با سال گذشته و نیز مبالغی برای حمایت از فعالیت های ورزشی به ویژه جهت حمایت از تیم فوتبال ذوب آهن، تنفیذ تعیین میزان پاداش کارکنان و پرسنل شرکت به هیأت مدیره نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.

در پایان نیز جلسه مجمع عمومی به طور فوق العاده جهت انتخاب اعضای هیأت مدیره به شرح ذیل برگزار شد.

  • سرمایه گذاری صدر تأمین
  • سرمایه گذاری صبا تأمین
  • سرمایه گذاری هامون شمال
  • سرمایه گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان
  • صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد
 

*گزیده اطلاعات مالی

 
 

*پیام هیأت مدیره:

 

میزان تولید فولاد در سال 2014 معادل یک میلیارد و 662 میلیون تن بوده که از این میزان کشور چین با تولید 822.7 میلیون تن فولاد خام رتبه نخست تولیدکنندگان جهان در این سال را به خود اختصاص داده و ایران نیز با تولید 16.3 میلیون تن، با یک پله صعود، رتبه چهاردهم و سهمی معادل یک درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می دهد.

البته این سهم با توجه به منابع عظیم معدنی و گازی موجود و همچنین داشتن سایر مزیت های نسبی، بسیار اندک و قابل تأمل است. لازمه رشد و توسعه فولاد، تدوین متدولوژی کارا بوده و ابلاغ اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی قطعاً نقطه عطفی در اقتصاد کشور خواهد بود. زیرا از مهمترین اهداف آن حمایت از تولید داخلی، افزایش خود اتکایی و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی، استفاده صحیح و بهینه از منابع داخلی و مدیریت هزینه ها، کاهش وابستگی ها به نفت، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، افزایش سطح رفاه و معیشت مردم، تأکید بر خلاقیت و نوآوری، حداکثر استفاده از دانش و توان متخصصان داخلی، تأکید بر تلفیق علم و عمل در کلیه ستوح و ... است. با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی برای یک زمان و یک فصل مشخص تعریف نشده بلکه به عنوان استراتژی و سیاست اقتصادی کشور در نظر گرفته شده، لازم است در کلیه زمینه های تولیدی راهکارهای افزایش تولید و توان رقابتی مدنظر قرار گیرد که تولید فولاد به عنوان مبنای توسعه و توان صنعتی نیز از آن جمله است.

براساس پژوهش های انجام شده در سال 2013 به طور میانگین حدود 12.5 درصد فولاد تولیدی سال 2013 در سطح جهانی برای تولید انواع خودرو، حدود 14.5 درصد در صنایع مکانیکی و ماشین سازی، حدود 12 درصد در صنایع فلزی، حدود 5.1 درصد در صنایع کشتی سازی، حدود 3 درصد در صنایع برقی، حدود 2 درصد در تجهیزات خانگی و حدود 50.9 درصد برای صنایع ساختمانی و سایر فعالیت های عمرانی مانند جاده سازی، پل و ... مصرف شده است.

بدون پیشرفت کیفی محصولات فولادی عملاً توسعه همه جانبه اقتصاد جهانی و رفاه نسبی فعلی بشر امکان پذیر نمی باشد. چنانچه به اطرافمان بیشتر دقت کنیم آنچه را که مشاهه می کنیم یا فولادی است و یا در تولید آن از تجهیزات فولادی استفاده شده است. به عبارت دیگر توسعه و پیشرفت صنایعی مانند ساختمان سازی، حمل و نقل (زمینی – دریایی و هوایی)، تجهیزات حفاری، استخراج پالایش نفت و گاز، خطوط لوله انتقال نفت و گاز، صنایع تولیدکننده مواد غذایی، امکانات فنی ذخیره سازی و تصفیه آب و آبرسانی، تجهیزات صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، تجهیزاتی که در کشاورزی مدرن و ... مورد استفاده قرار می گیرد. بدون کاربرد انواع مختلف محصولات کیفی فولادی دنیا امروزه امکان پذیر نمی گردید.

*چشم انداز فولاد

چشم انداز صنعت فولاد در افق برنامنه 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد و صادرات 10 میلیون تنی می باشد. بدیهی است دستیابی به این هدف مستلزم فراهم آوردن زمینه های لازم جهت توسعه صنعت فولاد می باشد چالش های متعددی وجود دارد که دستیابی به تولید 55 میلیون تنی فولاد در کشور را محدود کرده است.
عمده موانع رشد و تولید صنعت فولاد در ایران عبارتند از عدم وجود زیرساخت های لازم جهت توسعه صنعت فولاد کمبود تأسیسات زیربنایی عدم رشد لازم در صنایع فرودست و فرادست، وجود رقبای قدرتمند در بازار منطقه ای و جهانی، عدم توجه به مقیاس بهینه تولید در صنعت فولاد، صادرات مواد اولیه و واردات کالای نهایی وابسته و عدم بهره وری و رقابت پذیری در صنعت فولاد.
 

*رویدادهای شاخص شرکت در سال 1393

 خرید سهام شرکت ذغالسنگ البرز شرقی جهت تأکین ذغالسنگ مصرفی شرکت
  • برنده مزایده استفاده بلندمدت بخشی از معدن ذغالسنگ طبس
  • قرارداد توسعه نورد 650 برای تولید ریل UIC با ظرفیت تولید 400 هزار تن در سال و قابل افزایش تا 600 هزار تن و تأمین خطوط ریلی به منظور توسعه صنعتی کشور و جلوگیری از خروج ارز
  • ثبت رکوردهای سالیانه: آگلومره 3.580.096 تن، آهک 336.813 تن، چدون مذاب 2.703.418 تن، فولاد خام 2.707.228 تن، شمش آماده 2.637.490 تن
  • رشد 57 درصدی تناژ (343.543 تن) و 40 درصدی درآمد صادرات محصولات فولادی (4.560 میلیارد ریال) در سال 93 نسبت به سال قبل
  • تولید دو نوع محصول جدید شامل تیر آهن های فوق سبک صادراتی و بال پهن
  • کسب افتخار صادرکننده ممتاز کشوری
  • تولید محصولات مطابق با استاندارد جهانی BS در راستای توسعه صادرات
  • بهره برداری از باطری شماره 1 کک سازی
  • کسب تندیس جهانی فرآیند پروژه سبز اروپا و نشان بلوغ HSE
  • دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان
  • کسب تندیس بلورین تعالی سازمانی
  • کسب نشان تعالی روابط عمومی در جایزه سرآمدی
  • تشکیل کمیته پیگیری مشکلات کارکنان حادثه دیده، از کار افتاده، متولیان ناشی از کار و بیماری های خاص
  • احداث واحد گوگردزدایی در راستای افزایش ظرفیت سالیانه به میزان 60 هزار تن فولاد خام
  • احداث واحد ریخته گری جدید در راستای افزایش ظرفیت تولید شمش به میزان یک میلیون تن در سال
  • توسعه کارگاه اکسیژن جهت افزایش تولید اکسیژن به میزان 25 هزار نرمال مترمکعب در ساعت
  • بازسازی تصفیه گاز کنورتور
  • تجدید ارزیابی دارایی ها
  • حذف زیان انباشته شرکت
*سرمایه و ترکیب سهامداران
سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ یک میلیون ریال (شامل تعداد 1000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 7.868.405 میلیون ریال (شامل تعداد 7.868.405.600 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 10.000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 1393.12.29 افزایش یافته است.
 



 
 
  • سازمان تأمین اجتماعی به عنوان کنترل کننده ساختار مالکیت سرمایه می باشد.
  • به عنوان رد دیون به مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار گردیده است.
 
 

*شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

 

وضعیت نقد شوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعت شرکت

 

اطلاعات مربوط به پیش بینی های درآمد هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به 1393.12.29 و عملکرد واقعی آن به شرح زیر بوده است:

 

وضعیت رتبه بندی شرکت از لحاظ نقدشوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات در سال مالی منتهی به 1393.12.29 براساس ارزیابی سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زیر بوده است:

 
 

*جایگاه شرکت در صنعت

 

مبلغ فروش محصولات فولادی داخلی شرکت نسبت به سال قبل حدود 7 درصد افزایش داشته که ناشی از 20 درصد افزایش در مقادیر فروش و 13 درصد ناشی از کاهش در نرخ های فروش بوده است. میانگین نرخ فروش محصولات فولادی داخلی در سال 92 معادل 17.797 ریال و در سال 93 معادل 15.884 ریال بوده است.

شرکت در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل 43.125 میلیارد ریال در بین فروشندگان در رده اول قرار دارد.

همچنین سهم فروش محصولات این شرکت از کل بازار داخلی در سال 93 برای تیرآهن 63 درصد و میلگرد 13 درصد بوده است.

 

میزان فروش و سهم شرکت در بازار داخلی

 
 

لازم به توضیح است: با توجه به عدم دسترسی کامل به اطلاعات فروش سایر شرکت ها مقدار تولید در میانگین قیمت ذوب آهن ضرب شده و ارزش تقریبی به دست آمده است.

 

آمار تولید بخش های مختلف

 
 

*برنامه های سال آتی شرکت در خصوص:

 

الف) گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش و ارایه بهتر خدمات پس از فروش مشتریان

 افزایش فروش محصولات جانبی
  1. برنامه ریزی جهت فروش فرآورده های جدید و با ارزش افزوده بالا از قبیل تیرآهن های بال پهن، انواع کلاف های صنعتی، ریل و آرک تونلی
  2. حفظ و بهبود سهم بازار داخلی شرکت
  3. افزایش میزان فروش صادراتی و تلاش جهت دستیابی به بازارهای جدید صادراتی
  4. رصد مداوم قیمت های جهانی و اعلام قیمت ها متناسب با رقبا و بازار
 
 
 
 
 

ب) برنامه تولید سال 94

 
 

محصولات جدید شامل: تولید ریل – سایزهای مختلف تیرآهن بال پهن، پروفیل های جدید آرک تونلی، از سر گیری تولید کلاف می باشد.

 

ج) مشارکت ها و سرمایه گذاری ها

 

شرکت ذوب آهن در نظر دارد در سال آتی به منظور افزایش نفوذ کنترلی بر صنایع بالادستی جهت تسهیل پروسه فعالیت خود، ضمن شرکت در افزایش سرمایه احتمالی شرکت های سرمایه پذیر ذوب آهن نسبت به خرید سهام شرکت های ارزشمند و پیشرو در صنایع مذکور اقدام نموداه و با مدیریت بهینه پرتفوی سرمایه گذاری شرکت و تنوع بخشی متناسب آن، ریسک های سرمایه گذاری را به حداقل ممکن برساند.

 

همچنین اقدام قطعی در مورد فروش سرمایه گذاری های زیان ده و جایگزینی با سرمایه گذاری های مناسب و پرسود از دیگر برنامه ها می باشد. در راستای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد هم افزایی در روند تولید شرکت قصد دارد با خرید سهام شرکت های فعال در زمینه های مرتبط و با تأسیس شرکت های مورد نیاز خود بهای تمام شده محصولات تولیدی را کاهش دهد. اقدام جهت عرضه اولیه شرکت پالایش قطران ذغالسنگ (از شرکت های سرمایه پذیر ذوب آهن) در بازار سرمایه از دیگر برنامه های آتی می باشد.

 

د) شیوه های تأمین مالی

 

انتشار مبلغ 5 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد سبد تیرآهن و میلگرد در سال آتی در جهت تأمین مالی از بازار سرمایه با توجه به مصوبه هیأت مدیره محترم شرکت با تهیه گزارش توجیهی نیاز شرکت به رتبه بندی اعتباری به منظور تأمین مالی از بازارهای پولی بین المللی و انتخاب مؤسسه رتبه بندی متناسب با شرایط شرکت ضمن اخذ رتبه اعتباری بین المللی و فراهم آوردن مقدمات تأمین مالی از طریق سرمایه گذاری خارجی را فراهم آورد.

 

ترازنامه

 

صورت سود و زیان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا