معاون نوبخت:

فقط از ۱۰درصد ظرفیت پیمانکاری کشور استفاده می‌شود

فقط از ۱۰درصد ظرفیت پیمانکاری کشور استفاده می‌شود

تسنیم نوشت:

معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان "در حوزه پیمانکاری وضعیت مطلوبی نداریم" گفت: اغراق نیست که بگوییم از ۱۰درصد ظرفیت پیمانکاری کشور استفاده می‌شود.

غلامرضا شافعی عصر امروز در نشست خبری با اعلام انتخاب شرکتهای برتر پیمانکاری کشور اظهار داشت: بین شرکتهای پیمانکاری که بیش از 60 سا ل سابقه دارند (مهندسین مشاور) و همچنین شرکتهای پیمانکاری که سابقه فعالیت آنها کمتر از 60 سال و بیشتر از 30 سال است تعدادی انتخاب شده که از آنها تقدیر به عمل می‌آید.

وی افزود: دو شرکت از بزرگان پیمانکاری و مشاوره نیز انتخاب شدند که از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد.

معاونت نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور با ابراز "باید در افق 1404 رتبه اول منطقه را کسب کنیم" گفت: این مغفول ماندن فقط در صنعت و معدن نیست بلکه در پیمانکاری این موضوع را داریم.

شافعی ادامه داد:‌ از بین 250 شرکت مهم دنیا از لحاظ پیمانکاری و درآمد سالیانه تعداد خیلی کمی از شرکتهای ایرانی حضور دارند که فقط دو شرکت ایرانی است که رتبه یکی 99 و دیگری 179 می‌باشد.

وی تصریح کرد: اگر این وضعیت را با کشور ترکیه که 43 شرکت پیمانکاری دارد و در ایران که 41 شرکت داریم مقایسه کنیم متوجه فاصله‌ها خواهیم شد، مثلاً کره 11 شرکت و چین 65 شرکت در بهترین رتبه‌های دنیا کسب کرده‌اند، در حالی که بهترین رشد را ترکیه با رتبه 18، کره رتبه 14 و چین رتبه 5 را دارند که این رده‌بندی فقط بر مبنای برون‌مرزی است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه بهترین رتبه شرکت ایرانی از نظر مالی 207 بوده است، گفت: چین در رتبه یک قرار دارد اما در رتبه مشاوره وضع ما مناسب نیست و رده ایران 184 است و این در حالی است که بین 225 شرکت قرار داریم، در حالی که ترکیه 29، کره 26 و چینی‌ها رتبه 30 را دارند.

وی تصریح کرد: بین 150 شرکت طراح برتر جهان که در پروژه‌های برون‌مرزی فعالیت می‌کنند شرکتی نداریم و ترکها در این رتبه‌‌بندی یک شرکت دارند.

شافعی با اعلام "برای اول شدن در منطقه علاوه بر حوزه‌های صنعت و معدن و کشاورزی اقداماتی انجام دهیم بایستی گام‌هایی در سطح پیمانکاری برداریم" تأکید کرد: اغراق نیست که بگوییم که از ظرفیت پیمانکاری کشور بیش از 10 درصد استفاده نمی‌شود و سامانه شرکتهای مهندسی مشاور و پیمانکاری بیشتر دنبال این بودند که از دولت پروژه‌ای را بگیرند، البته دولت‌ها در ایجاد این شرکتها نقش داشتند و این انتظار طبیعی بوده و باید کارها در دست دولت نباشد و از بخش خصوصی استفاده کنیم که این موضوع در برنامه دولت قرار گرفته تا بتوانیم از حضور مردم بهره ببریم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: در گذشته مدارس و مساجد توسط مؤلفان ایرانی ساخته می‌شد و این در کشور وجود داشت به‌خصوص که از نظر تربیت مهندسین وضعیت بدی نداریم. البته باید به‌سمتی حرکت کنیم که کارآفرینی اتفاق بیفتد و از دانشگاهیان این موضوع را بخواهیم.

شافعی افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از اجرای برجام کارهای دولتی (عمرانی و غیرعمرانی) رونق بهتری بگیرد و امروز نزدیک به 400هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در کشور داریم.

وی افزود:‌ این طرح‌های نیمه‌تمام باید اجرایی شوند و ما طرح‌هایی را داریم که بیش از 40 سال از عمر آنها می‌گذرد و برنامه‌ای که در سال 92 داشتیم هدفگذاری برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام بوده و سعی کردیم طرح عمرانی جدیدی آغاز نکنیم. از سوی دیگر می‌خواهیم از حضور بخش خصوصی و مردم برای طرح‌های عمرانی استفاده کنیم.

شافعی با بیان اینکه 6هزار طرح و 80 هزار پروژه در کشور وجود دارد، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال از بودجه 50هزار میلیارد تومانی که برای امسال پیش‌بینی شده است 30هزار میلیارد تومان محقق شود.

معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت در پاسخ به این سؤال که آیا از منابع دولتی و خزانه برای خرید هواپیماها استفاده شده است، گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم و این هواپیماها برای شرکت هما خریداری شده و اگر بخش خصوصی هم بتواند که منابع مالی آن را تأمین می‌کند می‌شود در این زمینه اقدام کند.

وی در پاسخ به این سؤال که طلب پیمانکاران از دولت چقدر است، گفت:‌ در این زمینه آمار دقیقی ندارم و نمی‌توانم آن را اعلام کنم، البته بدهی وزارتخانه‌ها متفاوت است، مثلاً وزارت راه 7هزار میلیارد تومان و وزارت نیرو 10هزار میلیارد بدهی دارند و دولت تعیین کرده که بدهی خود را پرداخت کنند.

شافعی در پاسخ به این سؤال که از شرکتهای بین‌المللی در پسابرجام برای پروژه‌های عمرانی استفاده خواهد شد، گفت: تاکنون درخواستی نداشتیم و مهمترین متقاضی یک شرکت ترکیه‌ای است که مذاکرات آن در حال نهایی شدن می‌باشد و چارچوب کار نهایی شده و پروژه مورد نظر احداث راه تبریز ــ مرند ــ بازرگان است که شرکت ترکیه‌ای 65 درصد منابع و طرف ایرانی 35 درصد را تأمین خواهند کرد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی با تأکید بر اینکه تلاش دولت این است که پروژه‌های عمرانی جدید را آغاز نکند، اضافه کرد: برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌بندی انجام شده اما منابع کم و مصارف زیاد است و اگر بخواهیم سه‌ساله پروژه‌های نیمه‌تمام را به سرانجام برسانیم باید سالانه 130هزار میلیارد تومان منابع اختصاص یابد. در سفرهای استانی برای اختصاص بودجه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همفکری می‌شود و یکی از محاسن احیای این سازمان این است که پروژه‌های عمرانی به‌صورت نظام‌گریخته طراحی و کلنگ زده نشوند.

شافعی در خصوص اعتبار برای پروژه سواحل مکران اظهار داشت: اعتبار دقیقی برای آن پیش‌بینی نشده، البته این طرح جزو برنامه‌های مهم برنامه ششم است و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مردم در مشارکت توسعه آن بهره ببریم.

وی در پایان در خصوص انتقال آب از خزر به دریاچه ارومیه گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم، البته ممکن است مطالعاتی انجام شود و گفته می‌شود که سال 97 یا 98 آب دریای خزر به دریاچه ارومیه می‌رسد، البته هم‌اکنون آب دریاچه ارومیه یک سانتی‌متر افزایش یافته که این به‌دلیل بارندگی‌های امسال بوده است و باید حجم ذخیره آب این دریاچه حدود 14 میلیارد مترمکعب باشد.

به گزارش تسنیم، در روز دوشنبه از شرکتهای پیمانکار در حوزه احداث توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقدیر خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا