اتمام ذخایر پرعیار سنگ آهن

اتمام ذخایر پرعیار سنگ آهن

کاهش ذخایر پرعیار سنگ آهن هماتیتی و قوانین زیست محیطی عامل رشد مصرف سنگ آهن منیتیتی و کنسانتره در آینده خواهد شد.

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از دفتر برنامه ریزی ایمیدرو، کاهش ذخایر پرعیار سنگ آهن هماتیتی و قوانین زیست محیطی عامل رشد مصرف سنگ آهن منیتیتی و کنسانتره در آینده خواهد شد.
آهن چهارمین عنصر از نظر فراوانی در پوسته زمین است و اولین فلزی بود که توسط بشر کشف و برای 3000 سال بعنوان ابزار و تجهیزات جنگی استفاده شد. مصرف روزافزون این ماده معدنی امروز باعث تغییر تاریخ بشریت شده است. زنجیره فولاد با ارزش 970 میلیارد دلاری حدود 50 درصد از کل ارزش زنجیره ارزش مواد معدنی و صنایع معدنی دنیا را به خود اختصاص داده است.
آهن در طبیعت بصورت Fe2O3  یا هماتیت و یا Fe3O4  یا منیتیت که جاذب آهنربا است، یافت میشود.
- هماتیت: نوع پرعیار آن (55-65 درصد) مستقیماً از معدن استخراج و در کوره فولادسازی شارژ میشود. استرالیا و برزیل دارندگان ذخایر عمده این نوع در دنیا می باشند. مثلا 96 درصد صادرات سنگ آهن استرالیا هماتیتی است.
- منیتیت: ذخایر سنگ آهن منیتیت معمولا دارای عیار 20-40 درصد بوده و به منظور مصرف در کوره فولادسازی، نیاز به پرعیارسازی (آهن ربا) و یا فراوری (کنسانتره عیار 65 درصد و خروج عناصر مزاحم از قبیل فسفر و گوگرد و...) میباشد. مصرف کنسانتره برای تولید فولاد کیفی بسیار مناسب است.
در فرایند تولید کنسانتره، حدود 64 کیلوگرم CO2 استفاده میشود، لکن شارژ کنسانتره در کوره فولادسازی باعث کاهش گازهای گلخانه ای به میزان 172 کیلوگرم در هر تن فولاد میشود. سخت تر شدن قوانین مرتبط با تولید گازهای گلخانه ای در دنیا و کاهش عیار متوسط سنگ آهن هماتیتی معادن، از عوامل رو به گسترش مصرف سنگ آهن منیتیتی در آینده نزدیک خواهد بود.

 

 کاهش تولید گازهای گلخانه ای و عیار نسبتا بالا، از مزیت های استفاده سنگ آهن منیتیتی (کنسانتره)

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا