زیمبابوه به دنبال دولتی کردن معادن الماس است

زیمبابوه به دنبال دولتی کردن معادن الماس است

گروه معادن - رییس جمهور زیمبابوه اعلام کرد، دولت تمام معادن الماس کشور را در دست می‌گیرد تا از استخراج جواهر توسط شرکت‌های خارجی جلوگیری کند.

به گزارش ماین نیوز، رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه در گفت و گویی با یک از شبکه‌های تلویزیونی این کشور اعلام کرد: ما پولی بابت صنعت استخراج الماس دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: مردم ما قادر نیستند، آنچه که می‌گذرد، را ببینند و یا بشنوند به خصوص فریبکاری‌ها و قاچاق منابع طبیعی کشور که توسط شرکت‌های غربی انجام می‌شود، در واقع این شرکت‌ها از ثروت کشورمان دزدی می‌کنند.

رییس جمهور زیمبابوه افزود: ما تصمیم گرفتیم که این حوزه باید انحصاری شود و تنها دولت باید قادر باشد که از این معادن استخراج کند.

همچنین وزیر معادن زیمبابوه ماه گذشته اعلام کرد: دولت باید معادن الماس در منطقه "چیادزوا" در نزدیکی مرز با موزامبیک را پس از پایان مجوز شرکت‌های غربی، در انحصار خود قرار دهد.

موگابه گفت: تنها دو میلیارد دلار از کل درآمد 15 میلیارد دلاری این صنعت به دولت داده شده است.

وی در ادامه زمان این پرداخت را مشخص نکرد.

با این حال تحلیلگران بر این باورند که ملی سازی صنعت استخراج الماس می‌تواند باعث کاهش سرمایه گذاری‌ها و همچنین توسعه کشور شود.

پراسپر چیتامبارا اقتصاددان موسسه توسعه اقتصادی و کارگری در زیمبابوه گفت: این اقدام می‌تواند باعث ایجاد بی‌اطمینانی در میان سرمایه گذاران شود. این مساله باعث دلسردی آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: تنها نمی‌توان بدون در نظر گرفتن عواقب این مساله خواستار انتقال انحصار استخراج معادن الماس به دولت شد، زیرا این اقدام می‌تواند از جاذبه سرمایه گذاری زیمبابوه کم کند.

همچنین موگابه 92 ساله در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازنشستگی وی، با اظهاراتی تند علیه مجری به دلیل پرسش این سوال گفت: آیا می‌خواهی با مشتی تو را به کف زمین بیندازم تا متوجه شوی که هنوز من در این جا هستم؟

وی با عصبانیت درباره احتمال انتخاب جانشین برای در دست گرفتن قدرت در زیمبابوه ادامه داد: چرا جانشین دیگری را می‌خواهی؟ انتخاب جانشین یک اقدام موروثی است. در یک کشور دموکراتیک هیچ جانشینی انتخاب نمی‌شود بلکه مردم رهبران خود را انتخاب می‌کنند. انتخاب جانشین در فرهنگ ما وجود ندارد.

چند روز گذشته، رابرت موگابه در حالی جشن تولد 92 سالگی‌اش را به صورت خصوصی جشن گرفت که یک جشن ملی از پیش برنامه‌ریزی شده هم برای این مناسبت ترتیب داده شده بود! آن هم در شرایطی که کشور زیمبابوه درگیر خشکسالی است و احتمال کمبود مواد غذایی در تابستان سال جاری آن را تهدید می‌کند و در سال گذشته طبق اعلام سازمان جهانی غذا سه میلیون نفر در این کشور بسته کمک‌های غذایی دریافت کرده‌اند که هزینه آن را آمریکا و بریتانیا پرداخته‌اند.

موگابه در 36 سال گذشته مدام به عنوان رئیس‌جمهور منتخب برگزیده شده است و او را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رئیس‌جمهورهای دنیا می‌شناسند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا