مقایسه تعداد و نوع تعطیلات ایران با کشورهای دیگر

ایرانی‌ها بیشتر تعطیلی دارند یا خارجی‌ها؟

ایرانی‌ها بیشتر تعطیلی دارند یا خارجی‌ها؟

بررسی حداقل و حداکثر ساعت کار در ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان

محمد عدلی

مسأله از یک فرضِ اشتباه شروع شد. یک تصور رایج در مورد تعطیلات ایران و مقایسه با سایر کشورهای جهان وجود دارد که از تعداد بالای روزهای تعطیل در تقویم رسمی کشور حکایت دارد. بر همین اساس، 3 سال پیش، طرح ساماندهی تعطیلات از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس نوشته شد که در آن پیشنهاد شده بود از تعداد روزهای تعطیل کاسته شود. اما بررسی وضعیت تعطیلات در ایران و مقایسه با سایر کشورها، نتایجی به­دنبال داشت که با تصور اولیه همخوانی نداشت. بررسی‌ها نشان داد که مجموع تعداد روزهای تعطیل در ایران، طی یک سال، کمتر از متوسط آن در جهان است. با وجود تعداد بالای تعطیلات رسمی مناسبتی در تقویم ایران، در بررسی­ها نکته­ایمشخص شد که تا آن زمان مورد توجه قرار نگرفته بود.

تعطیلی پایان هر هفته در ایران یک تفاوت قابل توجه با اکثر نقاط جهان دارد که همین موضوع مجموع تعطیلات در طول سال را به نسبت متوسط جهانی کمتر کرده است. در ایران، تنها روز جمعه به­عنوان تعطیلی پایان هفته در تقویم به ثبت رسیده است اما در اکثر نقاط جهان، هفته با دو روز تعطیلی مطلق به پایان می‌رسد. در ایران، روز پنجشنبه به­عنوان روز نیمه­فعال مشهور است چراکه برخی نهادها و سازمان‌ها آن را تعطیل کرده­اند و اکثر دستگاه‌ها نیز در این روز چند ساعت کمتر از سایر ایام، فعالیت می‌کنند اما در تقویم رسمی تنها روز جمعه به­عنوان تعطیلی پایان هفته به رنگ قرمز درآمده است. در مواد 43 و 62 قانون کار نیز روز جمعه به­عنوان روز پایان هفته اعلام شده است.

طبق تقویم رسمی ایران، تعداد تعطیلات مناسبتی مذهبی، ملی و انقلابی در ایران 26 روز است که با محاسبه 52 روز جمعه در سال، مجموع تعطیلات به 78 روز می­رسد. اما در اکثر نقاط جهان، تعطیلات پایان هفته دو روز است که اگر هیچ تعطیلی مناسبتی دیگری نیز در این کشورها وجود نداشته باشد، مجموعا 104 روز تعطیل در سال برای آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل، میزان روزهای تعطیل در ایران کمتر از متوسط جهانی برآورد می­شود.

مقایسه تعطیلات در ایران و 30 کشور دیگر

دفتر بررسی­های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گزارشی به سفارش کمیسیون گردشگری اتاق(؟) به بررسی وضعیت تعطیلات در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها پرداخته است. بر اساس این گزارش، دو نوع تعطیلات رسمی در تقویم کشورها به­ثبت می­رسد: تعطیلات رسمی مناسبتی که در ایران شامل تعطیلات ملی، مذهبی و انقلابی می‌شود و تعطیلات غیرمناسبتی که شامل تعطیلات پایان هفته می­شود و به­طور ثابت در تقویم­ها به رنگ قرمز در می­آید. بر اساس گزارش اتاق تهران، تعداد تعطیلات رسمی مناسبتی در ایران 26 روز است که 6 روز آن تعطیلات ملی، 4 روز تعطیلات انقلابی و 16 روز نیز تعطیلات مذهبی است. در این گزارش وضعیت تعطیلات در 30 کشور جهان از قاره­های مختلف با ایران مقایسه شده است. در میان این کشورها، آمریکا با 7 روز دارای کمترین تعداد روزهای تعطیل رسمی مناسبتی است و سریلانکا با 28 روز بیشترین تعطیلات مناسبتی را به خود اختصاص داده است. بعد از این کشور، ایران و آذربایجان با 26 روز، بیشترین تعطیلات مناسبتی را دارند.

بررسی وضعیت تعطیلات رسمی غیرمناسبتی، که همان تعطیلات پایان هفته است، در این 30 کشور نشان می­دهد که عموم کشورها دو روز را به­عنوان تعطیلی پایان هفته برگزیده­اند. در این میان، تنها کره شمالی و پاکستان دارای یک روز تعطیلی در پایان هفته هستند. در ایران هم تنها روز جمعه به­عنوان تعطیل رسمی در تقویم به رنگ قرمز درآمده است اما در عمل به­عنوان روز نیمه­فعال شناخته می­شود. آمریکا، برزیل، سوئیس، کانادا، آلمان، انگلیس، استرالیا، هلند، نیوزیلند، ایتالیا، اتریش، دانمارک، آفریقای جنوبی، ترکیه، کره جنوبی، روسیه، ژاپن، چین، اندونزی، آذربایجان و سریلانکا روزهای شنبه و یکشنبه را به­عنوان تعطیلی پایان هفته اعلام کرده­اند. در میان این 30 کشور، قطر، عربستان، بحرین، مالزی، عمان، عراق و سوریه روزهای جمعه و شنبه را به­عنوان تعطیلات پایان هفته برگزیده­اند. در کره شمالی و پاکستان هم تنها روز یکشنبه تعطیل است.

پدیده­ای به­نام بین­التعطیلین

مجموع روزهای تعطیل در ایران کمتر از متوسط جهانی است اما موضوعی منحصر به­فرد در مورد تعطیلات در ایران وجود دارد که سایر کشورها با آن مواجه نیستند. پراکندگی تعطیلات مناسبتی در ایران و متغیر بودن آن­ها در سال­های مختلف موجب شده تا پدیده­ای به نام «بین­التعطیلین» در کشور به­وجود بیاید. به روزهایی که مابین دو تعطیلی قرار می­گیرند، بین­التعطیلین می­گویند و معمولا در این روزها، فعالیت در کشور شکل عادی ندارد. هرچند این ایام تعطیل نیستند و دولت یازدهم هم از تعطیل­کردن آن­ها پرهیز دارد اما عملا بسیاری از کارمندان و کارگران ترجیح می­دهند مرخصی خود را در این روزها استفاده کنند تا چند روز تعطیلی برای خود دست­و­پا کنند.

در ایران، تعطیلات مذهبی بر اساس تقویم قمری تعیین می­شوند و به­همین­دلیل این 16 روز، جای ثابتی در تقویم شمسی ندارند. قرار گرفتن یک تعطیلی در روزهای نزدیک به پایان هفته موجب پیوستگی تعطیلات مذهبی با تعطیلات غیرمناسبتی می­شود. طبق بررسی اتاق تهران، 10 روز متعلق به تعطیلات ملی و انقلابی در 4 ماه از سال قرار گرفته­اند. تعطیلات فروردین مربوط به عید نوروز، روز جمهوری اسلامی و روز طبیعت است. تعطیلات خردادماه در 14 و 15 این ماه قرار گرفته و ماه­های بهمن و اسفند هم هر کدام یک روز تعطیلی دارند؛ 22 بهمن و 29 اسفند. این تعطیلات نیز هر سال جای متفاوتی در میان روزهای هفته به خود اختصاص می­دهند. در میان ماه­های قمری نیز تنها در سه ماه تعطیلی وجود ندارد. پراکندگی این تعطیلات در میان روزهای هفته فرصت‌هایی را برای تعطیلات غیررسمی ایجاد می‌کند. طبق گزارش اتاق تهران، در میان 14 کشور اسلامی بررسی شده، ایران بیشترین تعطیلات مذهبی را دارد که 16 روز است.

ساماندهی تعطیلات

نمایندگان مجلس طی سال‌های گذشته طرح‌هایی را برای ساماندهی تعطیلات طراحی کرده­اند اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده است. یکی از این طرح‌ها به افزایش تعداد روزهای تعطیل می­انجامید و در آن پیشنهاد شده بود که پنجشنبه روز تعطیل رسمی اعلام شود. اما طرحی دیگر که در یکی از کمیسیون‌های مجلس نوشته شد اما به صحن راه پیدا نکرد، کاهش تعداد تعطیلات را در خود جای داده بود. در این طرح، تعطیلات مناسبتی با تغییراتی مواجه شده بود و بر این اساس 9 روز از تعطیلات رسمی کاسته می­شد. طبق این طرح، روز تاسوعا در ماه محرم با دو ساعت تعطیلی در پایان روز کاری مواجه می شد. روز شهادت امام رضا (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع) و شهادت حضرت زهرا (س) از حالت تعطیل رسمی خارج شده و شرایطی برای تعطیلی آن‌ها در شهرهای مشهد و قم گذاشته شده بود. اما این طرح از سوی هیأت رئیسه مجلس برای بررسی در صحن علنی انتخاب نشد و فعلا خبری از تغییرات در این زمینه نیست.

ساعات کار در ایران و جهان

گزارش اتاق تهران نشان می‌دهد که ساعات کار عادی در 30 کشور منتخب بین 38 تا 48 ساعت در هفته است. در میان 30 کشوری که در این گزارش به­عنوان کشورهای منتخب مورد بررسی قرار گرفته‌اند، استرالیا با ساعات کار 38 ساعت در هفته، دارای کمترین ساعت کار است و کشورهای انگلیس، عربستان، بحرین، قطر، مالزی و عراق با 48 ساعت بیشترین میزان کار در هفته را دارند. ساعات کار نرمال در ایران 44 ساعت است. کشورهای دیگر نیز در همین محدوده ساعت کار خود را تعیین کرده‌اند.

تعداد ساعات کار معمول در هفته، تعداد ساعات کاری است که توسط قانون به­عنوان حداقل ساعات کار مشخص شده است. در اوایل قرن بیستم، در کشورهای صنعتی شده، چهارده تا شانزده ساعت کار در روز غیرمعمول نبود. در دوره پس از جنگ جهانی اول، به­منظور کاهش اثرات مخرب ساعات کار زیاد بر زندگی نیروی کار، تعداد ساعات کار به 8 ساعت در روز و 48 ساعت در هفته محدود شد. از نیمه دوم دهه 30 میلادی، برخی کشورها توانستند بدون کاهش استاندارد زندگی، تعداد ساعات کار در هفته را به 40 ساعت برسانند. در بسیاری از کشورهای صنعتی، ساعات کار نرمال 40 ساعت است. برخی کشورهای عربی، 48 ساعت در هفته را به­عنوان ساعت کار معمول اعلام کرده­اند. تعداد ساعت کار مجاز در هفته هم به­عنوان حداکثر زمانی که می­توان از نیروی کار انتظار داشت، در قانون کشورها مورد توجه قرار گرفته است. در میان 30 کشور مورد بررسی در گزارش اتاق تهران، روسیه با 42 ساعت از این نظر کمترین سقف را در نظر گرفته است. عراق با 72 ساعت بالاترین سقف را در این شاخص دارد و ایران نیز با 64 ساعت پس از عراق و بحرین، که 66 ساعت کار را مجاز دانسته، رتبه سوم را دارد.

 تعداد روزهای مجاز برای مرخصی در 30 کشور منتخب نیز متغیر است. کشور چین با 5 روز مرخصی در سال، از این نظر در رتبه پایین جدول قرار گرفته است. ژاپن و قطر هم هر کدام، 8 روز مرخصی برای کارکنان خود تعیین کرده اند. اما کشورهای انگلستان با 28 روز و ایران با 25 روز دارای بیشترین مرخصی برای کارکنان هستند.

هزینهتعطیلاتبرای اقتصاد

تعطیلات بدون برنامه­ریزی یا همان روزهای بین‌التعطیلین که در سال‌های گذشته طی چند نوبت از سوی دولت تعطیل اعلام شد، هزینه‌هایی را برای اقتصاد ملی به­دنبال داشته است. برآورد دقیقی از هزینه‌ای که بابت این تعطیلات به اقتصاد تحمیل می‌شود، وجود ندارد اما با تقسیم میزان تولید ناخالص داخلی کشور به روزهای فعال سال می­توان به ارقام قابل اعتمادی در زمینه محاسبه هزینه تعطیلی بر اقتصاد برآورد کرد. اگر تولید ناخالص داخلی کشور یک هزار میلیارد تومان باشد، هزینه یک روز تعطیلی خارج از روزهای تعطیل موجود بر اقتصاد 3 هزار و 400 میلیارد تومان برآورد می‌شود که تقریبا معادل پرداختی یک ماه یارانه نقدی در کشور است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا