واکنش کاربران خبرآنلاین به وام 160میلیونی مسکن/ وام نمی خواهیم، جلوی سوداگری را بگیرید

واکنش کاربران خبرآنلاین به وام 160میلیونی مسکن/ وام نمی خواهیم، جلوی سوداگری را بگیرید

اقتصاد > مسکن - آیا متقاضیان خرید خانه از وام 160 میلیون تومانی مسکن استقبال خواهند کرد؟ این سوالی است که کاربران خبرآنلاین نسبت به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شورای پول و اعتبار در نشست سه‌شنبه هفته گذشته در جهت افزایش تحرک در بخش مسکن برای سال 1395، با امکان اعطاي تسهيلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن يکم به زوجين خانه اولي بر روي يک پلاک ثبتي از 80 ، 60 و 40 ميليون تومان به ترتیب 160 ميليون تومان در شهر تهران، 120 ميليون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر و 80 ميليون تومان در ساير مناطق شهري با رعايت حداکثر تسهيلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.

گفته شده اقساط تسهیلات وام خانه اولی‌ها بین یک میلیون و 800 هزار تا دو میلیون تومان خواهد بود؛ البته رحیمی‌انارکی، عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرده «نرخ نهایی این تسهیلات هنوز مشخص نشده و شورای پول و اعتبار وظیفه تعیین آن را برعهده بانک مسکن قرار داده، اما پیش‌بینی می‌شود که این نرخ کمتر از 14 درصد باشد.»

اعلام این اقساط احتمالی با واکنش کاربران خبرآنلاین در نظرسنجی «استقبال از وام 160 میلیونی زوجین چگونه خواهد بود؟» روبه‌رو شد. »مواجه شد. یکی از کاربران خبرآنلاین که نام خود را «اقتصادخوانده» اعلام کرده بود، در خصوص تسهیلات 160 میلیونی چنین عنوان کرده است: «اولا برای گرفتن وام 160 میلیونی باید 80 میلیون رو یک‌سال توی حساب بخوابونی. ثانیا برای 160 میلیون باید با نرخ 14 درصد 330 میلیون تومان برگردونی به بانک. ثالثا و مهم‌تر از همه، باید ماهی حداقل 2.3 میلیون تومان قسط بدهید. حالا زوج از کجا 80 میلیون اولیه رو بیاره بذاره حساب؟ یه وام هم واسه اون 80 میلیون باید بگیرن: حالا از کجا اقساطشون رو بدن؟»

فرد دیگری نیز که نام خود را عنوان نکرده، نوشته است: «بانک‌ها اگر دلسوز زوج‌ها بودن، همون وام ازدواج رو به موقع و سریع پرداخت می‌کردن. الانم سیاست این است که با این حرکت‌ها بازار رو از رکود در بیارن؛ وگرنه دلشون به حال زوجین نسوخته. یادتون باشه بانک زمانی که با پول خودش نتونه کار و سرمایه‌گذاری کنه، دنبال وام دادن میاد.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین هم گفته است: «افراد با درآمد متوسط ماهانه 1.5 میلیون قسط از کجا بدن؟ برای پولدارهاست آیا؟»

حسن‌آقا هم نوشته است: «آقا یه یاعلی بگین، حله. زمین‌دار بزرگواری کند و از اون بالاها یه خورده بیان پایین و بساز و بفروش‌ها هم ریش سفیدی کنند مسکن پایین میاد و جوان‌ها سرو سامان می‌گیرند؛ والا که باید از نیروهای خارجی کمک بگیریم، بیابون بدیم، شهر تحویل بگیریم. مدرن، مقاوم، شیک و بسیار ارزان؛ کاری که تو ترکیه کردند.

کابر دیگر خبرآنلاین متذکر شده است: «سیاست‌گذاری اقتصادی اشتباه بوده. بقال، زرگر، دکتر، قصاب، بانک، ماست‌بند و.. .همه شدن سازنده ساختمون و بازار رو از حالت یک کالای مصرفی تبدیل کردن به سوداگری. باید این اصلاح بشه؛ نه اینکه با وام دادن اوضاع رو بحرانی‌تر کنیم.»

در ادامه، یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین تاکید کرده است: «اگر حداقل حقوق جهش پیدا کنه و قیمت دلار کاهش پیدا کنه و سودش کمتر از ۱۰ درصد باشه و بهداشت و تحصیلات عالی رایگان بشه، شاید بشه روش فکر کرد.»

حامد هم نوشته است: «دولت بهتره اولا قیمت مواد اولیه ساخت مسکن رو که اکثرا تو کشور ساخته می‌شه بکشه پایین تا قیمت ساخت بیاد پایین تا برای سازنده بصرفه و بعد هم از خونه‌های خالی یه مالیات خوشکل بگیره تا احتکار کم بشه و بعدش هم بانک‌های عزیز رو مجبور کنه ملکاشون نقد کنند. الان با این کار فقط داره بانک‌ها رو از ورشکستگی خودساختشون نجات میده. هم وام با سود بالا می‌دهند، هم واحدهاشون گرون‌تر از قبل می‌فروشند.

کاربر دیگر خبرآنلاین گفته است: «من یک وام 70 میلیونی گرفتم در سند رهن بانک آن دیدم دوبرابر باید برگردانم و حدود یک میلیون و هفتصد هزارتو مان خرج محضر آن شد، چون اصل وام و سود آن را حساب می کنند و در رهن می‌برند. آیا این انصاف است برای یک آپارتمان 50 متری؟»

حمید نوشته است: «حالا چه اصراری است خونه‌ها فروش بروند، اونم تو قیمت‌های 5 برابر ارزششان. قیمت رو پایین بیارید، چه اصراریه از بساز و بندازها حمایت کنید.»

یکی از کاربران خبرآنلاین در جواب حمید نوشته است: « دلیلش اینه که خود بانک‌ها بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار بخش مسکن هستند.»

علی هم گفته است: «گفته می‌شود اقساط تسهیلات وام خانه اولی‌ها بین یک میلیون و 800 هزار تا دو میلیون تومان خواهد بود. اقساط دو و نیم برابره حقوق منه.»

یکی از کاربران خبرآنلاین تاکید کرده است: «بايد زمان بازپرداخت افزايش و سود كاهش يابد و الا استقبال نمی‌شود.»

والی متذکر شده است: «ارزان شدن مسکن و یا حداقل جلوگیری از افزایش قیمت مسکن بهتر است تا این اختصاص وام‌های بیشتر که شاید کمی رونق به بازار مسکن بیاورد، ولی حتما افزایش قیمت را ایجاد خواهد کرد.»

صابر نوشته است: «اگه بخوام واقع‌بين باشم و روياي وام بدون بهره و ... رو نداشته باشم. واسه يكي مثل من كه هدفم صاحب‌خونه شدن واسه خودمه، نه سرمايه‌گذاري و سود، به نظرم نسبتا مناسبه. ضمن اينكه تجربه نشون داده مسكن بعد از هر ركود چهار پنج ساله دوباره افزايش قيمت داره، كه حتي اگر اينم رخ نده، لااقل از اين ارزون‌تر نميشه. در آخر هم باز ميگم كه اين نوع وام دادن بانك‌ها واقعا ظالمانه است، ولي خب چاره ديگه‌اي هم نداريم. با حلوا حلوا گفتن هم دهن شيرين نمیشه.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا